Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-08, 14:12   #31
Tomas W
Nambla-SYD

Tomas Ws avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Kollade detta på min depå. Förra årets utdelning köpte man automatiskt nya andelar för pengarna.
Men har för mig att värdet på andelarna sjönk så man gick +/- 0 på det?
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 14:14   #32
OggeP
Shemale performer

OggePs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag jobbar själv inom bank, dock ej Swedbank, men jag kan tänka mig att det är den nya fondskatten som gör att utdelningen uteblir. Istället kommer underliggande utdelning att återinvesteras i fonden.

Det finns en lite artikel om fenomenet på Avanze https://www.avanza.se/aza/press/pres...&expanded=true

Jag måste säga att det låter som förhållandevis mycket avgifter, i synnerhet om det även gäller för ISK som jag trodde ingick i kontopaketen hos de flesta banker. Det kanske är läge att kolla runt lite.
Gammal 2013-05-08, 14:17   #33
Macroman
Registered User

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas W Visa inlägg
Men har för mig att värdet på andelarna sjönk så man gick +/- 0 på det?
Andelarnas värde förändras ju varje dag beroende på hur underliggande index (OMX30) går. Utdelningsdagen så minskar ju dessutom index eftersom underliggande aktier handlas utan utdelning.

Senast redigerad av Macroman den 2013-05-08 klockan 14:18.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 14:20   #34
Macroman
Registered User

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Ursprungligen postat av OggeP Visa inlägg
Jag jobbar själv inom bank, dock ej Swedbank, men jag kan tänka mig att det är den nya fondskatten som gör att utdelningen uteblir. Istället kommer underliggande utdelning att återinvesteras i fonden.

Det finns en lite artikel om fenomenet på Avanze https://www.avanza.se/aza/press/pres...&expanded=true

Jag måste säga att det låter som förhållandevis mycket avgifter, i synnerhet om det även gäller för ISK som jag trodde ingick i kontopaketen hos de flesta banker. Det kanske är läge att kolla runt lite.
Hm, hade ingen aning om detta faktiskt.

Mina kommentarer gällande utdelningar ovan kan därför ignoreras.

Senast redigerad av Macroman den 2013-05-08 klockan 14:23.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 14:51   #35
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Det spelar ingen roll vilken bank man använder, oberoende av tjänst. De har samma företagspolitik överallt och skor sig så gott det går.

På ett mer personligt plan så håller jag med dig. Jag hatar Swedbank och deras totala ointresse av kunderna. De avskaffar kontanthantering och hänvisar till EN insättningsautomat som ALDRIG fungerar, de gav mig bra ränterabatt vid bindande av hypotekslån men rabatten försvinner fullkomligt vid förnyandet av den ena lånedelen etc. Jag ska be dem dra åt helvete när min ettåring löper ut om några månader för att gå över till Danske Bank eller HB. Inte för att de kommer att göra något väsenskilt annorlunda, men sämre kan de knappast bemöta mig.

Favorithistoria från Swedbank är när jag sålde min förstärkare och kom till kontoret för att sätta in 20-25 papp. MED ETT JÄVLA KVITTO EFTERSOM JAG VET ATT DE ÄR EFTERBLIVNA. "Kvittot saknar namnteckning från dig som säljare, detta duger tyvärr inte". Ok, fint, sa jag och bytte företagets bank till SHB i samma veva. En kund med bra deg på företagskonton och en jävla massa betaltjänster blev de av med i ett svep utan att ens bry sig. Jag kom välklädd dit och uppförde mig både trevligt och korrekt, tack för att jag blir behandlad som en menlös luffare av en snorunge i Dressmankostym...

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.

Senast redigerad av hultman den 2013-05-08 klockan 14:57.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:43.