2012-12-16, 10:12
|
|
|
Risotto
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasF
Släpp det krampaktiga greppet om ratten farfar så ska du se att du får vänsternäven fri till att trycka på spaken.
|
Vilken ratt? Min cykel har ett styre.
|
|
|
2012-12-16, 10:15
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kryss
Man blinkar vid filbyte i rondell och när man ska lämna rondellen.
|
Ja det är inget krav på att blinka om man ska till vänster, men det underlättar rejält när man kommer fram till en rondell med rull och försöker avgöra om bilen till vänster i rondellen ska av före eller efter ens infart. Så varm rekommendation är att visa att man ska runt hela skiten så kan inkommande bilister bromsa i god tid.
|
|
|
2012-12-16, 10:29
|
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Eller om alla bara blinkar när de ska ut så vet man att bilen ska runt om den inte blinkar.
|
|
|
2012-12-16, 10:36
|
|
|
Illrar pillrar
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Eller om alla bara blinkar när de ska ut så vet man att bilen ska runt om den inte blinkar.
|
Inte alltid du ser om bilen blinkar ut när du står och väntar, därför underlättar det mycket om man även blinkar vänster, för detta ser man tydligt.
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
|
|
|
2012-12-16, 11:00
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83
Vart ser ni dessa "fartdårar" eller anses man vara en sådan för att man kör i tillåten hastighet trots lite snö?
|
I diket.
/Räddningstjänsten.
"Ojdå, jag visste inte att det var så halkigt" har jag hört rätt många gånger de senaste veckorna.
|
|
|
2012-12-16, 11:25
|
|
|
Fortfarande ofyndig
Reg.datum: May 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Ja det är inget krav på att blinka om man ska till vänster, men det underlättar rejält när man kommer fram till en rondell med rull och försöker avgöra om bilen till vänster i rondellen ska av före eller efter ens infart. Så varm rekommendation är att visa att man ska runt hela skiten så kan inkommande bilister bromsa i god tid.
|
Sen i mer vältrafikerade rondeller blinkar det som en julbelysning och skapar bara mer förvirring när man inte snabbt kan avgöra om en bilist är på väg ur eller bara slaskblinkar vänster.
Om alla följde reglerna vore det ack så mycket tydligare.
|
|
|
2012-12-16, 11:50
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
I diket.
/Räddningstjänsten.
"Ojdå, jag visste inte att det var så halkigt" har jag hört rätt många gånger de senaste veckorna.
|
Då rör det sig ju om idioter
Lidingöloppet 2018 - 3:27
|
|
|
2012-12-16, 12:18
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Asdf
Jag blir tokig på personer som inte blinkar vart de ska när de kör in i rondellen. Ickehögerblinkarna skapar födröjning i trafikrytmen, ickevänsterblinkarna är rent av livsfarliga nu i vintertider!
|
Det borde finnas lag på att använda körriktningsvisare i rondell, stör mig fruktansvärt på att folk inte använder dessa i rondeller. Efter att ha kört budbil i storstockholm i fyra år stör man sig dock på allting. Hatar folk som kör bil när jag är ute!
|
|
|
2012-12-16, 12:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83
Då rör det sig ju om idioter 
|
Helt vanliga människor som överskattar sin körförmåga när det är halkigt.
|
|
|
2012-12-16, 13:00
|
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Citat:
Ursprungligen postat av smeander
Det borde finnas lag på att använda körriktningsvisare i rondell, stör mig fruktansvärt på att folk inte använder dessa i rondeller. Efter att ha kört budbil i storstockholm i fyra år stör man sig dock på allting. Hatar folk som kör bil när jag är ute!
|
För just budbilsförare är de förare som man gärna har som modell när man vill visa på goda exempel.
|
|
2012-12-16, 13:51
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av smeander
|
Det är lag på att använda körriktningsvisare när du byter fil i allt trafik, t ex när du byter fil i rondell eller byter till en fil som går ut ur rondellen.
Om alla följer dessa enkla regler så underlättar det för alla, det som inte underlättar är när folk kör efter 3 olika sätt.
1. Inte blinka alls
2. Blinka efter föråldrade regler då rondell likställdes med korsning (ändrades eftersom det är direkt farligt och missvisande i trafiken men vissa klamrar sig fast vid detta och ser ut som tomtar som ligger längst ut i en flerfilig rondell och blinkar vänster)
3. De som blinkar korrekt.
Jag stör mig på människor som stör sig på andra i trafiken när de själva är de som sitter med 1974 års körkortsbok och svär och hyttar med näven åt alla andra. (och givetvis 50% av övrig trafik, folk kör som idioter)
Senast redigerad av MathiasF den 2012-12-16 klockan 13:52.
|
|
|
2012-12-16, 13:57
|
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Sen har vi dom som försöker vara alltför vänliga i trafiken alt inte kan högerregeln och försöker lämna företräde trots att de har företräde. Det är inte vänlighet utan leder alltid till missförstånd.
|
|
2012-12-16, 14:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
Sen har vi dom som försöker vara alltför vänliga i trafiken alt inte kan högerregeln och försöker lämna företräde trots att de har företräde. Det är inte vänlighet utan leder alltid till missförstånd.
|
+1, Man sitter där och tänker 'Men KÖÖR då', så står båda där som idioter och väntar och när man tillslut tappat tålamodet o börjar köra Dååå får de självklart också fart på bilen...
|
2012-12-16, 14:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2009
|
Jag vet inte om vi bor i olika länder, men jag kör bil i Sveriges näst största stad iaf, och om ni slutar att fokusera så jävligt på hur andra kör hela tiden så ska ni se att det inte finns så mycket att bli frustrerad på, man kan faktiskt inte påverka hur de andra kör, verkligen inte genom att klaga på ett forum iaf.
|
|
|
2012-12-16, 15:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kryss
Man blinkar vid filbyte i rondell och när man ska lämna rondellen.
|
Ja vid dubbelfiliga och stora rondeller är ju detta fördelaktigt. Men man kan inte ha samma syn på det hela i en mindre rondell och särskilt inte i vinterväglag
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
|
Rondeller var avsedda att förbättra trafikrytmen så visst förutsätter man att Motsatt trafik alltid korsar ens körfält oavsett blinkers/ej så händer ju inget iallafall
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:54.
|

|