Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-03, 23:20   #31
Fyllot
Banned User

Reg.datum: Jul 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Att kräva att man pratar ett språk flytande inför ett jobb som kräver det, och att "vägra sälja saker till invandrare" låter som två otroligt skilda saker för mig.
Om Nisse upplever att han hellre vill göra affärer smidigt och enkelt med någon som skriver/pratar flytande svenska så kan han väl knappast kallas för rasist? Den här diskussionen har inget slut.

Citat:
Oskuld?
Fyllot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 23:31   #32
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllot Visa inlägg
Om Nisse upplever att han hellre vill göra affärer smidigt och enkelt med någon som skriver/pratar flytande svenska så kan han väl knappast kallas för rasist? Den här diskussionen har inget slut.
Att kunna uttrycka sig korrekt i såväl skrift som talspråk är verkligen inget man kan säga är en svenskfödd förunnat dock. Kommer Nisse från Molkom och gick fordon på gymnasiet och vill sälja sina 20" fälgar så är det absolut inte helt omöjligt att han är på samma nivå som någon med svenska som andra eller tredjespråk.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 23:33   #33
Fyllot
Banned User

Reg.datum: Jul 2012
Citat:
Att kunna uttrycka sig korrekt i såväl skrift som talspråk är verkligen inget man kan säga är en svenskfödd förunnat dock. Kommer Nisse från Molkom och gick fordon på gymnasiet och vill sälja sina 20" fälgar så är det absolut inte helt omöjligt att han är på samma nivå som någon med svenska som andra eller tredjespråk.
Han har fördomar vilket inte behöver betyda att han är rasist.
Fyllot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 23:35   #34
limenka
OLare

limenkas avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Den fick du till jävligt bra faktiskt. Bravo.
Gammal 2012-12-03, 23:35   #35
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Han har fördomar vilket inte behöver betyda att han är rasist.
När Nisse sen öppnar sin första lilla bilmeckaffär, är det okej att han sätter upp en skylt utanför där han undanbeder sig alla eventuella kunder som inte föddes inom Sveriges gränser? Eller är det bara okej så länge han lirar på Blocket?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 23:38   #36
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Här är återigen ett exempel på vad som är ok eller inte. Man får anta att Nisse är en idiot för att han kommer ifrån Molkom, men man får inte anta att Mohammad är en idiot för att han kommer ifrån Bagdad. Om Mohammad skulle komma ifrån Molkom blir det en väldigt komplex fråga som iaf inte jag kan besvara.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 23:38   #37
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
När Nisse sen öppnar sin första lilla bilmeckaffär, är det okej att han sätter upp en skylt utanför där han undanbeder sig alla eventuella kunder som inte föddes inom Sveriges gränser? Eller är det bara okej så länge han lirar på Blocket?
Detta gör ju inte honom till rasist i vilket fall som, om det nu fortfarande är ämnet för diskussionen.
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 23:39   #38
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Här är återigen ett exempel på vad som är ok eller inte. Man får anta att Nisse är en idiot för att han kommer ifrån Molkom, men man får inte anta att Mohammad är en idiot för att han kommer ifrån Bagdad. Om Mohammad skulle komma ifrån Molkom blir det en väldigt komplex fråga som iaf inte jag kan besvara.
Och för att han gått fordonsutbildning. Jag skulle hävda att inget av dessa antagande gör dig till rasist, däremot gör båda dessa dig till en fördomsfulla människa som borde lära dig att inte generalisera så mkt.
Gammal 2012-12-03, 23:41   #39
limenka
OLare

limenkas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Amfksp Visa inlägg
Och för att han gått fordonsutbildning.
Ni behöver verkligen läsa lite olika lagar för att förstå vad som i lagens mening kan utgöra grund för diskriminering.

Citat:
Och för att han gått fordonsutbildning. Jag skulle hävda att inget av dessa antagande gör dig till rasist, däremot gör båda dessa dig till en fördomsfulla människa som borde lära dig att inte generalisera så mkt.
Så länge det inte gäller muslimer då?
Gammal 2012-12-03, 23:43   #40
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av limenka Visa inlägg
Ni behöver verkligen läsa lite olika lagar för att förstå vad som i lagens mening kan utgöra grund för diskriminering.

Så länge det inte gäller muslimer då?
Det är inte lagen vi diskuterar här och när har jag ens nämnt muslimer? vad som i lagens mening utgör diskriminering kunde jag inte bry mig mindre om. Givetvis är det lika dumt att generalisera gällande muslimer, har jag påstått något annat?
Gammal 2012-12-03, 23:44   #41
Jukka Sejlite
Siktar på Bitch 2013

Jukka Sejlites avatar

Reg.datum: Sep 2012
Citat:
Vad är jag om jag nekar en stor färgad kvinna samlag? Rasist?
Du nekar personen pga dennes kvinnliga kön, du är homosexuell.

KIITOS LEIJONAT!
Jukka Sejlite är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 23:45   #42
limenka
OLare

limenkas avatar

Citat:
Det är inte lagen vi diskuterar här och när har jag ens nämnt muslimer? vad som i lagens mening utgör diskriminering kunde jag inte bry mig mindre om. Givetvis är det lika dumt att generalisera gällande muslimer, har jag påstått något annat?
"Givetvis är det nästan lika dumt att generalisera gällande muslimer"

Sluta ändra text.

Som tur är bryr sig lagen inte om vad du anser diskriminering vara.

Senast redigerad av limenka den 2012-12-03 klockan 23:47.
limenka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 23:47   #43
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Citat:
"Givetvis är det nästan lika dumt att generalisera gällande muslimer"

Sluta ändra text.
Jag skrev en lång utläggning och ras vs religion då det ena är något man valt, det andra inte men editerade och tog bort det. Därav mitt "nästan" tills jag editerade

Som sagt, var nämnde jag muslimer eller att det var ok att generalisera gällande muslimer? Det var du som ens tog upp muslimer först.

Senast redigerad av Amfksp den 2012-12-03 klockan 23:49.
Gammal 2012-12-03, 23:49   #44
limenka
OLare

limenkas avatar

Citat:
Jag skrev en lång utläggning och ras vs religion då det ena är något man valt, det andra inte men editerade och tog bort det.

Som sagt, var nämnde jag muslimer eller att det var ok att generalisera gällande muslimer? Det var du som ens tog upp muslimer först.
Självklart. När någon generaliserar en extremist på 2 miljarder människor är det ganska chill. När någon generaliserar om Nisse som valt att inte plugga något vettigt i informationssamhälle så är det big nono.
Gammal 2012-12-03, 23:50   #45
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Citat:
Självklart. När någon generaliserar en extremist på 2 miljarder människor är det ganska chill. När någon generaliserar om Nisse som valt att inte plugga något vettigt i informationssamhälle så är det big nono.
Är du inte läskunnig? Jag har aldrig påstått det, jag påstår att det är lika illa. Du verkar dock tycka att det är ok att generalisera när du själv får välja fall.
Att du anser att lastbilschaufför eller bilmekaniker inte är "vettigt" får stå för dig men det är förbannat korkat och Sverige hade inte fungerat speciellt bra utan det.

Senast redigerad av Amfksp den 2012-12-03 klockan 23:52.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.