Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-04, 22:30   #31
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
3 mån bollades jag mellan olika paragrafer, fick 0 kr i inkomst.. sedan fick jag 170 papp när akassa, semesterlön, inkomstförsäkring o allt annat betaldes ut... nästan 4 mån efter att jobbet stängde, hade redan sålt av bil, dumpat lägenhet mm i ren panik

vill jag straffa moderaterna för detta? näh, det var sossarna som hade makten då och deras bidragssystem sög bara fetingpung... o för övrigt så att skylla ens liv på ett parti är bara fegt och lågt, kamma luggen o kämpa för fan.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 22:32   #32
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av CAPTCHA Visa inlägg
varför "sålde" han inte lägenheten till en nära släkting för att sen "hyra" den med pengarna han skulle fått i bidrag?

edit. man är inte kapitalist för att man äger en lägenhet för 1.5miljoner sek
Man är kapitalägare i lagens mening i alla fall. Om man säljer lägenheten blir det en hel del pappersarbete, det kommer troligen att dras en del skatt (fastighetsskatten borde väl tillämpas även om man "byter fram och tillbaka"?=, och dessutom måste han ju skaffa sig en lägenhet under den korta perioden. Man är väl inte berättigad till socialbidrag om man är hemlös eller bor hemma hos sin mamma?

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
ändå ett kapilaistexempel...
jag blev själv av med jobbet iom en konkurs, fick 60 minuter på oss att lämna byggnaden osv.

jag var ju med i akassa, så hörde efter när jag skulle få pengar, detta var den 23'e precis före löning (vilket företaget som kursade hade timeat planerat). Icke, ingen akassa före blankett B-1 från länsstyrelsen. Ringde länsstyrelsen, men, errrr, ingen blankett B1 förrän konkursförvaltaren gjort sitt.

Gick till soc, förklarade att jag precis flyttat, tömt sparkonton, kom till ett cepeföretag som gick i konkurs och att jag lovar att flytta till nytt chefsjobb inom landet inom 3 mån. Nada. Jag hade ju akassa? Wtf.
Gotta love the system.
Gammal 2012-08-04, 22:34   #33
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
3 mån bollades jag mellan olika paragrafer, fick 0 kr i inkomst.. sedan fick jag 170 papp när akassa, semesterlön, inkomstförsäkring o allt annat betaldes ut... nästan 4 mån efter att jobbet stängde, hade redan sålt av bil, dumpat lägenhet mm i ren panik

vill jag straffa moderaterna för detta? näh, det var sossarna som hade makten då och deras bidragssystem sög bara fetingpung... o för övrigt så att skylla ens liv på ett parti är bara fegt och lågt, kamma luggen o kämpa för fan.
Inte för att vara den som är den, men du har väl en så pass hög lön att du borde kunna ha ett par månadslöner i buffert?
Gammal 2012-08-04, 22:37   #34
CAPTCHA
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Man är kapitalägare i lagens mening i alla fall. Om man säljer lägenheten blir det en hel del pappersarbete, det kommer troligen att dras en del skatt (fastighetsskatten borde väl tillämpas även om man "byter fram och tillbaka"?=, och dessutom måste han ju skaffa sig en lägenhet under den korta perioden. Man är väl inte berättigad till socialbidrag om man är hemlös eller bor hemma hos sin mamma?

Gotta love the system.
du skrev kapitalist, dvs någon som äger en sak som producerar kapital. en lägenhet producerar inte kapital om du själv bor i den.

han hade kunnat sålt den för lika mkt som han hade köpt den för utan att betala någon skatt. sen samma sak tillbaka. pantbrev och lagfart finns ju inte på bsr så man betalar bara en inträdesavgift i föreningen vad jag vet?
CAPTCHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 22:37   #35
CAPTCHA
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Inte för att vara den som är den, men du har väl en så pass hög lön att du borde kunna ha ett par månadslöner i buffert?
är man 29år och inte klarar sig utan nästa lön är det illa.
CAPTCHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 22:40   #36
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av CAPTCHA Visa inlägg
du skrev kapitalist, dvs någon som äger en sak som producerar kapital. en lägenhet producerar inte kapital om du själv bor i den.

han hade kunnat sålt den för lika mkt som han hade köpt den för utan att betala någon skatt. sen samma sak tillbaka. pantbrev och lagfart finns ju inte på bsr så man betalar bara en inträdesavgift i föreningen vad jag vet?
Eh, ja. Men då ska man ju hitta nån som vill köpa en lägenhet temporärt för att någon ska kunna få bidrag i tre månader. Antingen då att lägga ut 1,5 mille själv, eller lägga handpenning på 15% och skaffa ett jävla lån med ränta. Inte så troligt. Jag vet inte vad du lever i för värld, men det är inte många jag känner som kan göra så på en handvändning.
Gammal 2012-08-04, 22:41   #37
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
min lön NU är inte vad den var DÅ.. detta var på glesbygden i hälsingland... Mental var för övrigt en av de anställda
jag har för övrigt sällan haft bra lön.

Journalen
Gammal 2012-08-04, 22:51   #38
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
min lön NU är inte vad den var DÅ.. detta var på glesbygden i hälsingland... Mental var för övrigt en av de anställda
jag har för övrigt sällan haft bra lön.
Där ser man. Jag har alltid sett dig som den dumsnåla norrlänningen som stoppar pengarna i madrassen.
Gammal 2012-08-04, 22:54   #39
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Där ser man. Jag har alltid sett dig som den dumsnåla norrlänningen som stoppar pengarna i madrassen.
nä, precis tvärtom... blev nekad socialbidrag för att jag hade a-kassa. Blev nekad a-kassa för att länsttyrelsen inte var klar med blankett B1. Blev nekad blankett B1 för att konkursförvaltaren inte var utsedd. Så jag sålde en BMW Z3 för 30 papp under vad den var värd, la ut alla mina möbler på blocket till pisspriser, sålde av mig precis allt jag ägde för att få pengar till hyran.. helt sjukt men ingen av trygghetsinstanserna hjälpte till.. tog 3 månader innan jag fick något som helst insatt på mitt bankkonto.. :/

Journalen
Gammal 2012-08-04, 22:56   #40
tjabolabo
Banned User

Reg.datum: Sep 2011
Lite skillnad på Grekland-

Grekland har tröttnat på alla illegala i landet. Under lördagen inleddes Operation Xenios Zeus: uppemot 2000 illegala greps och ska utvisas, med hjälp av ca 4 500 poliser. Hälften av de illegala fanns i huvudstaden Aten. Polisens talesman sa bland annat att det var “en nödvändighet för nationens överlevnad”. Operationen pågår ytterligare några dagar.

http://avpixlat.info/2012/08/04/oper...usen-illegala/

Svensk media har sin version av ordet illegal:

Polisinsats mot papperslösa i Aten

ATEN/TT-AFP
Polisen i Grekland har avhyst papperslösa immigranter från centrala Aten i en stor insats. Omkring 2 000 personer greps, uppgav polisen på lördagen.
tjabolabo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 23:02   #41
Duffman
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Sedan etableringsreformen trädde i kraft får en nyanländ arbetslös invandrarmamma med tre barn följande bidrag varje månad.

6 510 kr i etableringsersättning
4 500 kr i etableringstillägg
4 500 kr i bostadsbidrag
3 754 kr i barnbidrag
2 546 kr i underhållsstöd

= 21 810 kr i månaden skattefritt.

Utöver detta har invandraren rätt till:

259 200 kr i retroaktiv föräldrapeng.

12 000 kr i skattefri SFI-bonus.

Invandraren kan själv välja i vilken takt föräldrapengen ska betalas ut. SFI-bonusen betalas ut vid avklarad kurs.

Inget av ovanstående bidrag kan dras in för att invandraren vägrar att ta ett erbjudet jobb.
Men återigen STÄMMER dessa siffror eller är det hittepå?
Duffman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 23:03   #42
Kräket
Registered User

Kräkets avatar

Reg.datum: Oct 2007
Märklig diskussion! De flesta blir arga när andra får från det gemensamma, samtidigt som ingen tycker sig få tillräckligt själv...

Sitter man på en ägd lägenhet tycker jag det är högst rimligt att man kan krävas att sälja den innan man beviljas försörjningsstöd. Hur skulle alternativet utformas? Individuell bedömning?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 23:10   #43
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg

Sitter man på en ägd lägenhet tycker jag det är högst rimligt att man kan krävas att sälja den innan man beviljas försörjningsstöd.
Och ska det gå rätt till skall vinsten av försäljningen räknas in som inkomst son man får leva på innan bidraget kickar in. Vilket är jävligt bra.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Living the dream.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 23:13   #44
tjabolabo
Banned User

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Duffman Visa inlägg
Som aktiv Politiker kan jag säga att dom stämmer.

Antingen aktiverar man sig och skaffar info och protesterar eller så dyker man ner i Bag in boxen och inväntar nästa helg och satsar på den egna personliga njutningen i livet och skiter i resten.
tjabolabo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 23:17   #45
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Duffman Visa inlägg
Men självklar är det sant det är ju någon 15åring som copy+paste det på ett tv-spel forum. Så självklar är det sant. Allt som står på internet är sant. Det är aldeles för komplicerat att använda google, så är det bara. Men det kan löna sig.

Själv plockar jag ut 18k skattefritt från staten, har beställt en BMW som jag får om någon vecka. Har inte tid att jobba nu, ska installera ett helt media rum och bygga en ny riktigt fet dator. Sen kommer det bli GW2 på heltid, träna lite och bara slappa.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:52.