Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-03, 20:44   #31
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Ok, om man inte bara pratar om tonsäkerhet då, utan huruvida man har en bra röst? Jag och en kompis spelade in en cover för ett tag sen, och han har en okej röst, medan jag bara låter... Kass. Inte autotunad, men lite pitchad. Jag sjunger mörka stämman.

http://www.mediafire.com/?9wphjtm0a4bofd9
Gammal 2012-08-03, 20:52   #32
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Men vad menar du med en "bra röst", då? Det låter på ditt inlägg som om du menar typ att en ljus röst är bättre än en mörk, men sådana kriterier finns ju egentligen inte. Det finns bra röster med alla "färger", s.a.s. "Bra" är ju också extremt godtyckligt; jämför en bra operaröst, en bra jazzröst, en bra fadoröst.

Sedan, angående att ta sånglektioner så skall man nog skilja mellan lärarens åsikter och ens egen "skämsgräns". Jag har tagit lektioner med en högst ordinär röst - jag tyckte att det var pinsamt som satan, men jag tror inte att läraren på allvar satt och tänkte att gud, vilken brist på självkritik att ta sånglektioner när man inte är bättre än så här.

Senast redigerad av Tolkia den 2012-08-03 klockan 20:53.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 21:12   #33
komigen
Registered User

komigens avatar

Reg.datum: Jan 2012
Är det inte någon som vet någon bra övning?

Rösten liksom brister, om jag sjunger ''la laa laaa laaaa laaaa'' då brister rösten ganska snabbt... Vill kunna sjunga högre toner...
komigen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 22:27   #34
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Men vad menar du med en "bra röst", då? Det låter på ditt inlägg som om du menar typ att en ljus röst är bättre än en mörk, men sådana kriterier finns ju egentligen inte. Det finns bra röster med alla "färger", s.a.s. "Bra" är ju också extremt godtyckligt; jämför en bra operaröst, en bra jazzröst, en bra fadoröst.

Sedan, angående att ta sånglektioner så skall man nog skilja mellan lärarens åsikter och ens egen "skämsgräns". Jag har tagit lektioner med en högst ordinär röst - jag tyckte att det var pinsamt som satan, men jag tror inte att läraren på allvar satt och tänkte att gud, vilken brist på självkritik att ta sånglektioner när man inte är bättre än så här.
Nä, jag tycker att mörka röster kan vara riktigt bra också. Originalet är ju hur bra som helst, och även stora sångare som Josh Groban är ju kända för att ligga i de lägre oktaverna. Det handlar väl mer om karaktären på rösten; sångaren i mitt gamla band kunde sjunga tonsäkert men han hade ingen vidare bra röst.
Gammal 2012-08-03, 22:28   #35
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av komigen Visa inlägg
Är det inte någon som vet någon bra övning?

Rösten liksom brister, om jag sjunger ''la laa laaa laaaa laaaa'' då brister rösten ganska snabbt... Vill kunna sjunga högre toner...
Jag lärde mig ta lite högre genom att ta en sång kan rätt så bra, och sedan försöka sjunga den i en högre tonart hela tiden. Om låten går i B, kan man efter några gånger höja den till ett C, sen höja till D# osv. Säkert finns det bättre sätt, men det är ett roligt sätt (med en akustisk gitarr och ett capo, t.ex).
Gammal 2012-08-03, 22:47   #36
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Skalövningar skall inte underskattas. Det känns lite töntigt, men det är NYTTIGT. Googla/Youtube:a "uppsjungningsövningar" eller något. De flesta går efter principen "sjung en enkel slinga/skala, höj eller sänk en halv ton, upprepa tills det typ inte går längre".
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 23:40   #37
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Skalövningar skall inte underskattas. Det känns lite töntigt, men det är NYTTIGT. Googla/Youtube:a "uppsjungningsövningar" eller något. De flesta går efter principen "sjung en enkel slinga/skala, höj eller sänk en halv ton, upprepa tills det typ inte går längre".
Bra som del av en uppvärmning. Dock brukar de flesta köra på tills man har nått slutet på sitt register och i princip har tryckt på för kung och fosterland. Resultatet blir nästan alltid en hes röst.

Gällande röster som brister: Man måste lära sig att passera registren när man vandrar upp och ner. På ett piano så brukar herrarnas bröstklang nå upp till F4 och däromkring. Därefter måste man passera 'mixade'- eller mellanklang, för att slutligen röra sig mot huvudklang.

Tror inte det är någon som tycker om hur deras röst låter, men vi har det vi begåvats med.

PS: Jag påpekar återigen att en sångpedagog är vägen man ska gå. Man måste lära sig sjunga rätt från början, och det tar en massa timmar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 23:59   #38
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
På ett piano så brukar herrarnas bröstklang nå upp till F4 och däromkring. Därefter måste man passera 'mixade'- eller mellanklang, för att slutligen röra sig mot huvudklang.
Oj. Jag kommer nog inte högre upp än E3 eller så. Det är det högsta jag har lyckats sjunga, om jag inte tänker på eventuella meloditoner som hörde till.
Gammal 2012-08-04, 01:34   #39
komigen
Registered User

komigens avatar

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag lärde mig ta lite högre genom att ta en sång kan rätt så bra, och sedan försöka sjunga den i en högre tonart hela tiden. Om låten går i B, kan man efter några gånger höja den till ett C, sen höja till D# osv. Säkert finns det bättre sätt, men det är ett roligt sätt (med en akustisk gitarr och ett capo, t.ex).
Det låter bra, btw, är du JB fan?
komigen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 07:54   #40
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Citat:
Oj. Jag kommer nog inte högre upp än E3 eller så. Det är det högsta jag har lyckats sjunga, om jag inte tänker på eventuella meloditoner som hörde till.
F4 är alltså F ovanför mellersta C. Räknar du rätt? Är du en baryton?
Gammal 2012-08-04, 09:49   #41
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av komigen Visa inlägg
Det låter bra, btw, är du JB fan?
Nej, men jag är tydligen väldigt lik honom.

Citat:
F4 är alltså F ovanför mellersta C. Räknar du rätt? Är du en baryton?
Lyssna på klippet jag lade upp. Jag har alltid sett mig som en bas.
Gammal 2012-08-04, 09:57   #42
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Citat:
Nej, men jag är tydligen väldigt lik honom.

Lyssna på klippet jag lade upp. Jag har alltid sett mig som en bas.
Låter mer som en baryton. Tänk Elvis Presley, Ville Valo, etc. Det hindrar dig fortfarande inte att sjunga högt upp i registren.

Människor som är 'riktiga' basar har en VÄLDIGT mörk stämma. Där har du Barry White som en av de mest kända.
Gammal 2012-08-04, 10:14   #43
RobbanColeman
Registered User

RobbanColemans avatar

Reg.datum: Jan 2011
Som när ngn vill lära sig träna på detta forum, det är lätt, inget magiskt:

- "Håll käften och sjung"!

Haha, I´m in a good mood today...

Senast redigerad av RobbanColeman den 2012-08-04 klockan 10:16.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 11:22   #44
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Låter mer som en baryton. Tänk Elvis Presley, Ville Valo, etc. Det hindrar dig fortfarande inte att sjunga högt upp i registren.

Människor som är 'riktiga' basar har en VÄLDIGT mörk stämma. Där har du Barry White som en av de mest kända.
Fast man kan väl ligga olika högt eller lågt inom baritonstämman, antar jag? Säg att man kan ligga en kvint högre eller lägre än någon annan?

Jag har försökt låta som Mark Hoppus (jag tycker han har en rätt så trevlig röst), men han har ett rätt så brett register.

Allt från denna låga:

till denna höga:

Skillnaden mellan våra register är att det låter väldigt lågt för honom att sjunga den låga, medan det är bekvämt för mig att sjunga det. Jag kommer nog knappt upp till The Rock Show-stämman, kanske på en bra dag. Jag skulle säga att han ligger en kvint (eller ters) över mig.
Gammal 2012-08-04, 11:48   #45
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Lurch Visa inlägg
Följdfråga, kan alla bli bra på att sjunga ? eller ifall blir helt ok ?
Det är detta jag är tveksam till. Mycket möjligt att jag har ganska höga krav på vad "bra" är. Men vad vet jag? Är ingen sångexpert.

Tolkia: Hur mycket lyckade du utveckla din röst mha lektionerna? Vad tyckte folk om din röst innan sångarlektionerna - fick du ofta komplimanger för den?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.