Jag har ju en känsla av att det stämmer också – dvs ju större folk är, desto större sannolikhet att de kör smalmark. Men det är möjligt att det är jag som fått det om bakfoten
Med några undantag är det så. I de flesta fall lyfter "di store pojkarna" smalt. Mest noterbart är väl O.D. Wilson (170? 180? 190? kg) som drog fullbred sumo. Sen finns det väl ett par av de stora ryssarna som drar sumo också.
OD tävlade både i SL och strongman (var bl.a. med i WSM 1990).
Med några undantag är det så. I de flesta fall lyfter "di store pojkarna" smalt. Mest noterbart är väl O.D. Wilson (170? 180? 190? kg) som drog fullbred sumo. Sen finns det väl ett par av de stora ryssarna som drar sumo också.
OD tävlade både i SL och strongman (var bl.a. med i WSM 1990).
Frågan är vad det beror på...måste man vara smidigare för sumostilen? Tom jag klarar av den så den kan ändå inte vara så jävla krävande tänker jag
Antagligen "rätt vinklar" och de kanske bli ovanligare ju större lyftaren är?
Jarmo Virtanen hade stor skillnad i lyftväg på sin smalmark och sumo, frågan är om skillnaden blir lika stor på nån som är större?
Sen är magen en faktor också, i sumo blir greppet smalare och det kan bli svårt att få in magen mellan armarna.
Hmmm. Brukar inte Kenta Sandvik dra sumo? Han har tillräckligt med axelbredd för att det ska funka bra.