Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-20, 17:11   #31
Mjölkprotein
Registered User

Mjölkproteins avatar

Reg.datum: Jul 2011
Ögonmåtten borde räcka som många säger. Så farligt kan det ju inte vara om du skulle gå upp 2kg på kuppen så du märker att du kanske borde äta lite mindre.

Fyfan vad jobbigt att väga var enda liten smula mat man äter.. Hur orkar man egentligen?

Koloscience
Mjölkprotein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 17:24   #32
Springer
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölkprotein Visa inlägg
Ögonmåtten borde räcka som många säger. Så farligt kan det ju inte vara om du skulle gå upp 2kg på kuppen så du märker att du kanske borde äta lite mindre.
Uppenbarligen inte, för då hade jag ju inte behövt gå ner, eller hur? :-) Man nka inte se på mat vad den innehåller mo man inte lär sig det. Har du själv ögonmått för att se hur stor del av ditt dagliga kaloribehov en dagens lunch innehåller?

Gå upp och ner hela tiden skall inte vara särskilt nyttigt sägs det. Framör allt är det tråkigt att gå ner, då får man äta mindre.

Citat:
Fyfan vad jobbigt att väga var enda liten smula mat man äter.. Hur orkar man egentligen?
Ingen aning, fråga de som gör det. Att däremot skriva ner det man äter är inte jobbigare än att skriva ner det man tränar, tycker jag personligen. Hindrar en del småätande också (som jag annars tillhörde elitklassen i).

Men det som kan vara jobbigt är att man inte kan gömma mat för sig själt, så om man har dåligt samvete för sitt matintag, så kan det nog bli lite tråkigt när man inser vad för något man egentligen äter.

Här finns det fler som gillar att skriva ner vad de äter.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768

Senast redigerad av Springer den 2011-09-20 klockan 17:25.
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 17:41   #33
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Springer Visa inlägg
Tja, jag gillar mina kolhydrater jag. Fredags fick jag i mig 130 g protein på 3300 kcal. Mycket fredagsfika...
Ja du ser ju själv. En okej mängd protein trots medvetet högt kolhydratintag och fika.

Citat:
Trodde det var proteinet som mättade mest per kalori.
Ingen påstår något annat.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-09-20 klockan 17:42.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 22:57   #34
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Trodde det var proteinet som mättade mest per kalori. Men jag undrar om inte det där är väldigt fluktuerande mellan personer.
Går inte att mäta mättnad på ett bra sätt

Vad är det som säger tex en fördelning på 50% kolhy 30% protein och 20% fett inte mättar bättre än 0% kolhy 100% prot 0% fett

Det ger helt olika känslor i kroppen att äta 600 kcal rent protein 600 kcal rena kolhydrater eller 600 gram rent fett och eftereffekten av matintaget i följand måltider och följande dagar är det som egentligen är det viktiga.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 06:15   #35
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
I så fall har du talang.

Vad är det du tycker är snedvridet med min syn på mat. Du säger ju själv att du gjort likadant, nedan?

Nåt sånt, ja. Har du utvecklat nåhra slags tumregler, eller lagt ner uppskattningen alls?

Man kan ju också tänka sig att måltid si och så motsvarar en tredjedel av vad man behöver, och sen så vet man vilka extramål som är bra om man tränar extra.
Jag läste lite för fort och gjorde en generalisering ser jag, får be om ursäkt.

Jag väger allt hemma, men det gör jag före måltid. Jag slår in i excelmall hur mycket jag ska äta. Förut har jag uppskattat och det har gått bra det med, sen ute på lunch slänger jag på 600,800 eller 1000kcal beroende på hur mycket jag äter och vad det är.

Via en app i mobilen får du en höftning, det med lite sunt förnuft borde ge dig en okej kcalmängd. Protein och kolhydratsfördelningen är svårare att uppskatta imo.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 07:14   #36
Mjölkprotein
Registered User

Mjölkproteins avatar

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Ingen aning, fråga de som gör det. Att däremot skriva ner det man äter är inte jobbigare än att skriva ner det man tränar, tycker jag personligen.
Jag tycker det är jobbigt att skriva ner det man tränar.. Nån som helst korttidsminne får man väl ha.

Men man kan väl bedöma själv hur mycket mat man lastat på tallriken utan att behöva väga skiten? Eller i för sig, har jag aldrig försökt gå ner i vikt förut. Så jag kanske inte borde yttra mig. Men systern min som gick ner 20+ kg (eller vad det nu var... hennes lår var lika tjocka <(innan viktnedgång) som hennes midja är nu om man säger så.) Och såvitt jag vet så vägde inte hon maten

Koloscience
Mjölkprotein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 07:17   #37
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölkprotein Visa inlägg
Jag tycker det är jobbigt att skriva ner det man tränar.. Nån som helst korttidsminne får man väl ha.

Men man kan väl bedöma själv hur mycket mat man lastat på tallriken utan att behöva väga skiten? Eller i för sig, har jag aldrig försökt gå ner i vikt förut. Så jag kanske inte borde yttra mig. Men systern min som gick ner 20+ kg (eller vad det nu var... hennes lår var lika tjocka <(innan viktnedgång) som hennes midja är nu om man säger så.) Och såvitt jag vet så vägde inte hon maten
Att gå ner massa i vikt är inte svårt och kräver inte att man väger. Men ju högre kraven är desto mer underlättar det att hålla koll på makronutrientfördelningen.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 08:52   #38
nocantdo
Registered User

nocantdos avatar

Reg.datum: Apr 2010
När jag är ute och reser och spelar så har jag inte någon möjlighet att räkna så jag tränar helt fastandes Leangains style och käkar Paleo med 2 mål om dan. Jag äter då hotel Buffémat och snålar inte på portionerna detta har funkat grymt håller låg BF året runt och ligger kvar på samma vikt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:06.