Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-07, 09:54   #31
Lindrian
Registered User

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Du behöver verkligen, och då menar jag verkligen, läsa på hur man utför en bänk för att lyfta mycket vikt. Eftersom du är så långt från målet man kan tänkas vara så orkar i alla fall inte jag förklara skillnaderna men leta lite i äldre trådar om bänk.
Lyfta mycket vikt är inte ändamålet här, utan bygga en snygg fysik. Hur är mitt yttrande på något vis fel? Nästan alla som förklarar hur övningen ska utföras säger att man ska trycka ut bröstet och ihop med skulderbladen för att få maximal kontakt med bröstet och sätta mindre press på axlarna. Är detta fel eller vad är det du försöker säga? Tycker du man ska skita i det och bara lyfta vikten? Jag vet att en av mina kamrater har gjort så och hans bröst är kraftigt underdimensionerat. Ser inte klokt ut. Axlarna är väldigt stora och brösten väldigt små.
Lindrian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 10:00   #32
Adama
Registered User

Adamas avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Jag är ett levande exempel på att det där är komplett bullshit. Styrka och massa är 2 helt olika saker, Hört talas om myo och sarko hypertrophy? Visst får du muskler om du tränar styrka men inte alls lika snabbt som du kunde ha fått.
Vill gärna höra mera om ditt levande exempel.

Hur tränade du, kost/sömn, hur mycket starkare blev du, hur lång träningsperiod (flera år? 1 månad?) alla variabler som kan tänkas påverka resultatet av träningen.
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 10:08   #33
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Lindrian Visa inlägg
Nästan alla som förklarar hur övningen ska utföras säger att man ska trycka ut bröstet och ihop med skulderbladen
Det där är grunden i en tävlingsbänk dvs för att lyfta mycket. Du har alltså ingen aning om det som du kritiserar och speciellt som du inte är ensam om att föra fram totalt ogrundand kritik mot styrkelyftare så blir det i längden väldigt tröttsamt.

Så läs på hur en styrkelyftare kör bänk och sen återkommer du med mer nyanserad syn på vad som ev skiljer i utförande.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 10:17   #34
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Kan man inte samsas och säga att det är bra att göra både och? Börja passet med de tunga övningarna. Gör 3-5 reps i basövningarna, så länge man håller en acceptabel form ökar man. Nästkommande övningar kan vara lite högre reps, lite mer tanke på form och kontakt. De sista handlar bara om kontakt och pump.
Gammal 2011-04-07, 10:28   #35
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Du tror fel. Är du klen är ditt första mål att bli stark. Massan kommer automatiskt med styrkeökningarna. Sedan kan du leta efter träff, kontakt, pump och vilka andra modeord du nu gillar.
+1

TUT = Trams, likaså Lindrians inlägg.

(Speciellt för nybörjare)
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 10:32   #36
Lindrian
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det där är grunden i en tävlingsbänk dvs för att lyfta mycket. Du har alltså ingen aning om det som du kritiserar och speciellt som du inte är ensam om att föra fram totalt ogrundand kritik mot styrkelyftare så blir det i längden väldigt tröttsamt.

Så läs på hur en styrkelyftare kör bänk och sen återkommer du med mer nyanserad syn på vad som ev skiljer i utförande.
Än en gång säger jag att målet inte är att tävla eller "styrkelyfta" utan bygga en snygg fysik. Jag klankar inte ner på styrkelyftare, men om man vill träna just bröst så är det väl optimalt om man använder en metod som just aktiverar bröst så mycket som möjligt?

Jag googlade lite snabbt men hittade inget vettigt direkt. Om du har en bra tråd du vill dela med dig av där dina argument förklaras utförligare så¨länka gärna en sådan. Jag har endast utfört bänkpress på detta sätt då det känns bra + att många rekommenderat det. Men om du har ett alternativt sätt att utföra övningen så testar jag gärna detta. Vem vet, det kanske fungerar? Men för att det ska ske får du presentera dina argument bättre.
Gammal 2011-04-07, 11:20   #37
RobbanColeman
Registered User

RobbanColemans avatar

Reg.datum: Jan 2011
Mer trams och mindre macho= volym på musklerna
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 11:39   #38
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Om man får kontakt och pump i musklerna trots att man kör tungt, gör man fel då?

Jag tror helt klart att man bör sikta på att bli starkare för att bli större.
Jag har aldrig träffat någon som är större än mig trots att de är klenare, däremot har jag träffat många som är större än mig och de är starkare.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 11:40   #39
Scoffan
Registered User

Scoffans avatar

Reg.datum: May 2009
Citat:
Lyfta mycket vikt är inte ändamålet här, utan bygga en snygg fysik. Hur är mitt yttrande på något vis fel? Nästan alla som förklarar hur övningen ska utföras säger att man ska trycka ut bröstet och ihop med skulderbladen för att få maximal kontakt med bröstet och sätta mindre press på axlarna. Är detta fel eller vad är det du försöker säga? Tycker du man ska skita i det och bara lyfta vikten? Jag vet att en av mina kamrater har gjort så och hans bröst är kraftigt underdimensionerat. Ser inte klokt ut. Axlarna är väldigt stora och brösten väldigt små.
Det du använder är ett SL utförande, testa att dra isär skulderbladen och brygga inte upp dig så ska du se att du får kontakt i bröstet. För att undvika axelproblem kan du vände en liten bit innan bottenläget. Tror det var det Z_bumbi syftade på.

Senast redigerad av Scoffan den 2011-04-07 klockan 11:41.
Scoffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 11:47   #40
RobbanColeman
Registered User

RobbanColemans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Om man får kontakt och pump i musklerna trots att man kör tungt, gör man fel då?

Jag tror helt klart att man bör sikta på att bli starkare för att bli större.
Jag har aldrig träffat någon som är större än mig trots att de är klenare, däremot har jag träffat många som är större än mig och de är starkare.
Nej det stämmer nog, även för mig, om man gör likadant vill säga.

Senast redigerad av RobbanColeman den 2011-04-07 klockan 11:49.
Gammal 2011-04-07, 11:49   #41
osk
Registered User

osks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Kan det verkligen stämma? Dra mig baklänges, det ställer ju alla teorier på ända!

*ironi riktad mot vissa andra inlägg i tråden*
osk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 11:49   #42
Lindrian
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Scoffan Visa inlägg
Det du använder är ett SL utförande, testa att dra isär skulderbladen och brygga inte upp dig så ska du se att du får kontakt i bröstet. För att undvika axelproblem kan du vände en liten bit innan bottenläget. Tror det var det Z_bumbi syftade på.
Jaså, jag trodde han menade att jag inte använde SL-utförande och förespråkade det? Man ska alltså dra isär skulderbladen och inte dra ihop dem? Jag har alltid fått veta att man ska dra ihop skulderbladen för att minska aktivering av axlar och förebygga skador i axlarna.

Hur gör ni som får god kontakt? Syftar på Scoffan & RobbanColeman i detta sammanhang.
Gammal 2011-04-07, 11:56   #43
RobbanColeman
Registered User

RobbanColemans avatar

Citat:
Jaså, jag trodde han menade att jag inte använde SL-utförande och förespråkade det? Man ska alltså dra isär skulderbladen och inte dra ihop dem? Jag har alltid fått veta att man ska dra ihop skulderbladen för att minska aktivering av axlar och förebygga skador i axlarna.

Hur gör ni som får god kontakt? Syftar på Scoffan & RobbanColeman i detta sammanhang.
Spänn bröstet mot vikten. Det är rätt, för volym på just tuttarna.
Gammal 2011-04-07, 12:01   #44
RobbanColeman
Registered User

RobbanColemans avatar

Det är skillnad på att få pump i bröst, axlar och triceps under en bröstpress mot att få pump i bröstet endast. Det är också där vikten ändras radikalt, vad man rår. Koppla på fler enheter till max eller inte. Viss skillnad.

Vad är styrka? Man kan inte jämföra styrka i två helt skilda utföranden...
Gammal 2011-04-07, 12:02   #45
JimmyJoe
Registered User

JimmyJoes avatar

Reg.datum: Jan 2010
Do it

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:23.