Citat:
Ursprungligen postat av eriksvensson
Bättre att lägga de pengarna på beteendeterapi istället.
Förbud har och kommer aldrig att fungera. Och hur hade du förresten tänkt att det där skulle fungera? En månadsvägning för alla människor och sedan få en skattekvota på det eller? Kostnaden för en sådan sak skulle bli grymt hög. Och sedan vore det väl inte speciellt svårt att köpa ut mat heller åt överviktiga sålänge som man är normalviktig. Nej, detta skulle aldrig fungera i praktiken.
Om inte annat sätt feta i fängelse, det vore ju ett sätt att få bort problemet från gatan. 
|
Jag har inte lagt så mycket tänk på hur det skulle fungera i praktiken. Jag ser det dock som mer realistiska lösningar än "fettskatter", "sockerskatter", "förbud mot att göra reklam", "mer information", osv.
Kan tänka mig många sätt som det hade gått att lösa på. Bättre övervakning av vad som försigår inom Sveriges gränser är ju en enkel lösning för att förhindra utköp (hade även löst problematiken för alkohol och tobak).
Förbud mot övervikt + beteendeterapi för att få folk till att helt enkelt börja bry sig om rådande lagar hade nog varit en bra ide precis som du säger.
Som jag ser det är fetma mest ett problem pga. samhällskostnader. Hade samhället helt enkelt slutat betala sjukvården för fetma-relaterade sjukdomar och låtit individerna stå för notan själv, eller om vi hade bytt ut skattefinansierad vård mot försäkringsfinansierad så tror jag att fetma-epidemin hade avtagit så sakteligen eftersom det hade varit så pass kostsamt i längden.
Det är inte särskilt attraktiva lösningar men jag tror inte precis att något mildare grepp fungerar. Personligen lutar jag mest åt övervakningen + hård fetmalagstiftning. Tycker att det låter mycket bra på många sätt och vis.
Alternativt då näringsförbud för allt som rör föda + statlig ransonering.
Problemet är ju då självklart, just nu, att inget av det här fungerar på lokal nivå utan måste införas globalt.
Ditt förslag med att sätta feta i fängelse kan fungera helt bra förutsatt att de inte får överäta när de sitter inne. Men helt klart är det bättre alternativ än "information" och "omg socker är dåligt".