2011-02-28, 18:57
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen
Jag kommer nog aldrig förstå varför så många hackar på pasta, ris och potatis när medelsvensson äter godis, dricker läsk och har fredagsmys.
Snacka om att sila mygg.
|
Än mer parodi blir det med "OMG! ÄPPLE!? DET ÄR FRUKTOS I DET!"
|
|
|
2011-02-28, 19:01
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden
Än mer parodi blir det med "OMG! ÄPPLE!? DET ÄR FRUKTOS I DET!"
|
Bara som ett sidospår så blev jag uppläxad av en rökare över att jag drack fun light. Det var visst cancerogent enligt henne. Hur tänkte hon där?
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2011-02-28, 19:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen
Bara som ett sidospår så blev jag uppläxad av en rökare över att jag drack fun light. Det var visst cancerogent enligt henne. Hur tänkte hon där? 
|
Haha  så komiskt , skulle vilja sett din ansiktsmin där
|
|
|
2011-02-28, 19:08
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Hmm...undrar varför kroppen tillverkar ett stort antal olika amylaser i saliven och i tunntarmen. Undrar varför upptaget av glukos är så pass högt som ca 80 g per time. Det är 320 kcal in, på en timme. Så duktiga är vi inte på att absorbera aminosyror. I ärlighetens namn får vi in ca 1 kg fett på en dag också ( 9000 kcal ! ).
Vi kan undra varför vi har utvecklat den förmågan. Jag tror att det helt enkelt har varit gynnsamt att äta stärkelserika rötter och korn.
|
Jag måste citera detta så att folk ser det igen. Bra sagt, herr Sverker.
|
|
2011-02-28, 19:25
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Hmm...undrar varför kroppen tillverkar ett stort antal olika amylaser i saliven och i tunntarmen. Undrar varför upptaget av glukos är så pass högt som ca 80 g per time. Det är 320 kcal in, på en timme. Så duktiga är vi inte på att absorbera aminosyror. I ärlighetens namn får vi in ca 1 kg fett på en dag också ( 9000 kcal ! ).
Vi kan undra varför vi har utvecklat den förmågan. Jag tror att det helt enkelt har varit gynnsamt att äta stärkelserika rötter och korn.
|
Röd sill. Om vi nu pratar om hälsa.
Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2011-02-28 klockan 19:27.
|
|
|
2011-02-28, 20:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Citat:
Undrar varför upptaget av glukos är så pass högt som ca 80 g per time..
|
Hur ser det ut på fettfronten, vet du det? Hur mycket man kan ta upp på en timma om man jämför med glukos?
|
|
|
2011-02-28, 20:43
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av eriksvensson
Hur ser det ut på fettfronten, vet du det? Hur mycket man kan ta upp på en timma om man jämför med glukos?
|
En sida tillbaka.
Citat:
I ärlighetens namn får vi in ca 1 kg fett på en dag också ( 9000 kcal ! ).
|
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2011-02-28, 21:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Att tjata om kolhydrater är enfaldigt och förringar den enorma gastronomi som finns.
|
|
|
|
2011-02-28, 21:51
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
|
Fast människan har ju alltid varit allätare, om det var så fruktansvärt nyttigt att basera majoriteten av vårat kalori-intag på kolhydrater så hade vi kunnat bryta ned cellulosa och liknat någon annan muskulös gräs/löv/diverse-ätare.
|
|
|
2011-02-28, 22:08
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Vad får dig att tro att förmågan är något "människan" utvecklat? Det är antagligen en egenskap hos tunntarmen som hängt med längre på resan än människan har funnits som art. Och den behöver inte alls vara ett direkt resultat av urval. Det kan lika gärna vara en neutral egenskap hos tunntarmen - en egenskap som alltså varken är dålig eller nödvändig under "vildmarksliv".
|
|
|
2011-02-28, 22:13
|
|
Registered User
|
Vad gäller salivens enzymer så skiljer de sig dels åt mellan individer och de kan även skifta beroende på kosthållning.
|
|
|
2011-02-28, 22:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78
En sida tillbaka.
|
Haha, tack!
|
|
|
2011-02-28, 22:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av proteinsynthesis
Sedan är det antaligen stor skillnad på den säd som man skördade då och den förädlade veten vi har i dagsläget, speciellt vetemjölet som är otroligt näringsfattigt.
|
Va? Vetemjöl är ju sjukt näringsrikt. Att det däremot är fullt av gluten och ger hög glykemisk belastning är ju inte så roligt.
100 gram ger ju 30-40% RDI av många spårämnen.
Men det beror väl på vad man jämför med. Grönsaker och frukt ger ju inte alls lika mycket näring, medan nötter och havregryn, i vissa aspekter även potatis (räknat per kcal då) ger mer näring.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
Senast redigerad av stevebc den 2011-02-28 klockan 22:47.
|
|
|
2011-02-28, 23:19
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Va? Vetemjöl är ju sjukt näringsrikt. Att det däremot är fullt av gluten och ger hög glykemisk belastning är ju inte så roligt.
100 gram ger ju 30-40% RDI av många spårämnen.
Men det beror väl på vad man jämför med. Grönsaker och frukt ger ju inte alls lika mycket näring, medan nötter och havregryn, i vissa aspekter även potatis (räknat per kcal då) ger mer näring.
|
Jag anser inte att näring är samma sak som energi när det avser innehåll. Näringsrik mat är väl ändå det som innehåller mängder av spårämnen men till väldigt litet energiinnehåll?
|
|
|
2011-03-01, 07:30
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bozar
Fast människan har ju alltid varit allätare, om det var så fruktansvärt nyttigt att basera majoriteten av vårat kalori-intag på kolhydrater så hade vi kunnat bryta ned cellulosa och liknat någon annan muskulös gräs/löv/diverse-ätare.
|
Våra kusiner gorillorna och orangutangerna har valt den vägen. De äter cellulosa från färska skott och blad. De har en tarmflora som bryter ned cellulosan åt dem.
Jag är tveksam till att de skulle kunna bryta ned kött och benmärg från ett as nedanför trädet även om de försökte.
Jag tror att mikrobiologin skiljer så pass att det inte går att ändra kosten allt för mycket. Det går inte att ge kor högfettfoder i hopp om att få ut fetare mjölk.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.
|

|