Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-18, 17:56   #31
Crocker
Registered BAWS!

Crockers avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Martinio0o Visa inlägg
Du har väl iof rätt där, maten är inte alltid särskilt bra och på vissa ställen är den antagligen långt sämre än på t.ex. min skola. Men trotts att den är äcklig så tror jag personligen att man får bita i det sura äpplet och käka så mycket som möjligt av skiten i alla fall (om maten nu inte är farlig på något sätt). Det gäller nog att vilja äta, annars går det inte.
Tro mig, jag klarar det mesta. Men ja, man må ha en inställning också.
Men friskolor brukar väl ha bättre mat? (Tyresö)
Gammal 2011-02-18, 17:57   #32
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
stör mig på hur alla kan svara på att skolmaten är okej överallt.
Ajajaj.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 18:00   #33
Martinio0o
böjinator

Martinio0os avatar

Reg.datum: Jul 2010
Citat:
Tro mig, jag klarar det mesta. Men ja, man må ha en inställning också.
Men friskolor brukar väl ha bättre mat? (Tyresö)
Jag tror dig, du har trotts allt fått ena jäkligt bra resultat så du måste äta bra. Jag tvivlar dock på att alla ungdomar klarar det och har rätt inställning.
Det vet jag inte då jag bara har gått på friskolor, kan inte jämföra, men maten på våran skola är relativt bra, det är bara vissa dagar det är mindre bra, men då är det bara att svälja ned med lite mjölk.
Martinio0o är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 18:51   #34
MLU
Registered User

Reg.datum: Jul 2010
haha, egentligen är det bara kärringar som inte kan äta skolmaten, jag går i skolan nu (gymnasiet) och har ätit skolmat i ungefär 11 år dvs mer än halva min livstid men jag har ändå bara hoppat över maten ca 3-4 gånger.

Jag har också alltid varit omgiven om folk som sagt "Usch! Fiskbullar..." eller andra kommentarer som "Är det kattmat, kan du slå på den och kolla om den/det lever?" men egentligen så har maten alltid varit ätbar och förmodligen är den mkt bättre än en Swebar. Så om du inte kan äta maten för att den är äcklig så kan du väl iaf äta den för att det finns fördelar att äta den? Nu är det så att jag också har syndat med att hoppa över skolmaten men då har jag också ersatt den med någonting som innehåller det mesta som man behöver, alltså ingen Big Mac.

Ärligt talat är jag förvånad över att hälften av klassen under min högstadie-tid _inte_ hade anorexia så som dom uttryckte sig.

OffT: Nu har jag lov! så ha det så kul med skolmaten
MLU är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 19:38   #35
Hejnomax
Registered User

Hejnomaxs avatar

Reg.datum: May 2008
Alla tycker skolmat är himla äckligt. De som går i skolan iallafall. Alla andra tycker att det var himla gott.
Hejnomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 19:42   #36
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Dubbelmoral är väl fel ord, men stör mig på hur alla kan svara på att skolmaten är okej överallt.
Jag vågar påstå att jag har bäst koll på storköksmat i tråden i alla fall. Och än har jag inte stött på någon dålig trots mängder av skolor och flera äldreboendekök. Men än har jag inte testat de som dessvärre får lådor från Sodexo, men det hoppas jag att man frångår i alla landets skolor och inom vården.

Skumpah: Du läser inte mina inlägg va?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 19:42   #37
rajjan_dammit
Registerered User

rajjan_dammits avatar

Reg.datum: Sep 2007
Men om man ska äta skolmaten som alla andra kan man ju inte stila med en exotisk bar, vara lite häftig och säga att man bulkar faktiskt.
rajjan_dammit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 19:58   #38
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Tips som har dykt upp:

Pannkakor i matlåda.
Mackor i matlåda.
Ta med matlåda.

btw tillhandahåller inte de flesta skolor kopiösa mängder mjölk, knäckebröd, smör och ofta någon form av ost?

Bästa tipset är ju förstås: Ät den jäkla maten. It's good for you. Det kan hjälpa om du slutar tänka på vardagsmat som någon form av lyxmåltid som bestämt ska smaka gott. Det är bränsle till din kropp. Ser du någonsin en bil klaga på hur bensinen smakar? Oxå är den gratis. whaaat. jmf. med vuxenlivet där en lunch går loss på minst 75 spänn (och då får du fasiken ingen mjölk heller) och inte smakar ett dyft bättre än skolmat.

Varför är du så besatt av att äta just bars?

Sammanfattning: raaaaaaaaaaaaaaaaaage
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 21:34   #39
Pintan
Guest

Reg.datum: Mar 2010
Vet inte vad andra skrivit. Men får ni mjölk? I sådana fall, DRICK MJÖLK!!! Du kan ju lätt få ner en liter om du inte har brådis liksom
Pintan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 22:21   #40
Crocker
Registered BAWS!

Crockers avatar

Reg.datum: Oct 2009
Ja, man får mjölk.
Keso brukar iaf serveras på de skolor jag gått på, kanske finns hos er också?
Det smakar ju identiskt med köpt. Möjligen lite blötare, men ingen skillnad annars.
Gammal 2011-02-18, 22:38   #41
skumpah
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ja, man får mjölk.
Keso brukar iaf serveras på de skolor jag gått på, kanske finns hos er också?
Det smakar ju identiskt med köpt. Möjligen lite blötare, men ingen skillnad annars.
nope ingen keso
skumpah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 23:38   #42
jonjoo
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av skumpah Visa inlägg
haha något att snacka på rasterna har vi alltid så någon skolmat snackar jag inte om med mina polare direkt. Vi går in kollar vad det är gillar någon av mina polare eller jag det så stannar vi och äter annars blir det bara något glas mjölk typ. Alltså jag äter nästan alltid i skolan men vissa dagar går det inte och just tanken på bars var att dom kan man ha i ryggsäcken om det skulle vara en sån dag att det inte är bra och även ha med sig om man ska se film hos en polare en kväll sådär

Kanske där problemet ligger? Ni tittar på maten och tycker den ser äcklig ut. Smaka maten istället! Om det nu är så äckligt att du "inte kan få ner det" (vilket jag tvivlar på) så måste det väll finnas sallad, mackor, soppa (dem 4 skolorna jag gått på har det funnits soppa som alternativ) osv. Sen borde du kunna äta endel av den lagade maten, om det är något kött eller något tillsammans med potatis/ris eller vad som helst så ät iaf något av det. Så svårt kan det inte vara..

Senast redigerad av jonjoo den 2011-02-18 klockan 23:39.
jonjoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 23:42   #43
benacii
Punani

benaciis avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av jonjoo Visa inlägg
Kanske där problemet ligger? Ni tittar på maten och tycker den ser äcklig ut. Smaka maten istället! Om det nu är så äckligt att du "inte kan få ner det" (vilket jag tvivlar på) så måste det väll finnas sallad, mackor, soppa (dem 4 skolorna jag gått på har det funnits soppa som alternativ) osv. Sen borde du kunna äta endel av den lagade maten, om det är något kött eller något tillsammans med potatis/ris eller vad som helst så ät iaf något av det. Så svårt kan det inte vara..
pluss ett

får man stånd när man bänkar äre ju game over
benacii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-19, 00:31   #44
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Under mina tre år på gymnasiet så serverades det oätlig mat en gång. Gillar du inte maten, ät ändå. Är de värre än så, tja, då föreslår jag att du äter extra när du kommer hem.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-19, 00:49   #45
Viktor_Balck
Registered User

Viktor_Balcks avatar

Reg.datum: Apr 2006
Jag gillade skolmaten mer eller mindre alltid, men jag är också allätare som tycker om det mesta i matväg. Om trådskaparen nu anser att maten inte är god så är det nog skitsamma vad ni andra anser om maten, sen är det möjligt att han är kräsen men tycker inte man skall utgå från det som många verkar göra.
Viktor_Balck är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:01.