Efter helgens SM i styrkelyft kan man konstatera två saker: att ÖKK har bland de farligaste och vassaste damerna i SL-Sverige, samt att Johan Prieduls går från klarhet till klarhet!
Lördagen den 26 februari var det alltså damerna som lyfte. ÖKK fick fyra damer till start, samtliga tog hem medaljer i sina viktklasser och många fick se sina lyft som svenska rekord nu när viktklasserna inom IPF har gjorts om. Miia Liimatainen gjorde som vanligt en bra tävling, med ett sammanlagt på 365kg (493p) i klass 47, men Miia (och de dubbla efterrätterna på Efesos) har sagt att det blir enda tävlingen i 47:an och vi tror nog på ännu större framgångar i klass 52.
Helen Engberg fick även hon till en riktigt bra tävling, hon slog till med personbästa i samtliga grenar (160-85-172,5=417,5kg) och fick ihop hela 496p i klass 57. Eftersom hon och Miia var ensamma i sina viktklasser så hade arrangörerna arrangerat så att dem fick tävla mot varandra på poäng, och det avgjordes i sista marklyftet.
Ulrika Johansson visade på lördagen att hennes ryggskada från Lag-SM i december är läkt och böjde 10kg personbästa. Ulrika har även ökat bra i bänken och tog 90kg i ett stabilt sistalyft. Med serien 170-90-157,5 (417,5kg) tog hon brons i en tuff 63kilosklass. Karolina Arvidsson gjorde sin första tävling för ÖKK och vilken tävling sedan, 172,5-142,5-165=480kg, en silvermedalj och fixat EM-kval, stort grattis!
På söndagen var det så Johan Prieduls som enda herre från ÖKK att representera klubben, vilket han också gjorde med bravur. Johan tävlade i den tyngsta klassen, +120kg, en mycket tuff klass men var med och stred om bronset i sista marklyftet. Tyvärr blev det lite för mäktigt även för Johan, som persat innan i både böj och bänk, och han slutade femma med serien 332,5-217,5-300=850kg, en förbättring med 22,5kg från föregående tävling.
Jag vill tacka alla ÖKKare som var på plats och hjälpte till, samt alla vi som hejade och skrek på SM-deltagarna. Grym coach-insats av Robin Sjögren som hjälpte Helen på lördagen och Johan, tillsammans med Karro, på söndagen. Stort tack till Degerfors och Västra AK för ett mycket lyckat arrangemang!
En helt vanlig dag på ÖKK hände bland annat detta:
* Ulf persade 10kg i bänk med tröja, från 222,5kg till 232,5kg. (ej på film tyvärr)
* Karro persade i samtliga grenar RAW. Det är andra gången denna vecka som hon kör en "raw-tävling" på träning, och kom ihåg att hon tävlade i helgen.
* Robin drog 3x280 i mark, utan bälte.
Årets upplaga av SM i styrkelyft för ungdomar och juniorer avgjordes i det nordligt belägna Luleå. Resan Arlanda-Luleå tog 60 smidiga minuter, och även om jag aldrig kommer gilla att flyga så är det verkligen bekvämt att avverka nära hundra mil på en timme. Nog om det, väl framme i Luleå så fann vi oss runt kl.22.00 efter lite möda och norra Sveriges mest förvirrade vägbeskrivning (även om personen själv dyrt och heligt svor sin nykterhet) på Scandic Hotel Luleå, och med omedelbar sänggång.
På lördagen skulle tävlandet för ÖKKs del ske. ÖKKs tre lyftare Eddie Berglund (ungdom klass 66kg), Conrad Hansson (ungdom klass 83kg) och Josephine Kvist (junior klass 72kg) gjorde alla bra tävlingar och lyfte hem två silver och ett guld. Som matchare hade jag och Gunnar fullt sjå att hålla reda på allt, men vi fick ihop det även vi.
Först ut var Eddie Berglund som lyfte hem silver i klass 66kg för ungdomar. Eddie lyfte helt utan utrustning (raw) och fick ihop serien 175-117,5-180=472,5kg. Sista knäböjen på 175kg var särskilt imponerande då den antagligen var lättaste knäböjen, och för att få kämpa lite gick Eddie och böjde en singel på 150kg i frontböj (!!!) efter att tävlingen var slut. Det finns egentligen inga gränser för hur långt Eddie kan gå, särskilt om han skulle dra på sig utrustning.
Andra lyftare var Josephine Kvist och ÖKKs enda tävlande dam. Josephine lyfte hem silver i klass 72kg för juniorer med serien 172,5-85-190 (447,5kg), ett mycket tuff klass som kom att avgöras i sista marken. Självklart lider jag med Josephine som var lite besviken efter att ha varit så nära guldet, men med nytt tävlings-PB i böj, bänk, totalt och poäng ska man inte vara missnöjd. Josephines resultat garanterade henne dessutom chans till revansch på Junior-EM i England, där hon återigen har fina möjligheter till de ädlare valörerna.
Sist ut av ÖKKs lyftare var Conrad Hansson, ungdom i klass 83kg. Conrad slog till med en storslagen tävling (222,5kg-137,5kg-207,5kg) och stod till slut som segrare i sin viktklass! Undertecknad fick linda Conrads knän, som blödde (av tidigare skrapsår, men ändå), och med cool-lugna Gunnar vid rodret så tog vi hem segern.
På söndagen hade ÖKK inga tävlande, men det blev ändå en kamp, av annorlunda slag, för att få tag i en av de grå tävlings-tröjorna. Tillslut fick jag tag i en (stl L), och även om den sitter litetight så funkar den, tack för den. Flyget hemåt gick kl. 15.15 så vi kunde tyvärr inte se alla junior-herrar tävla, men det kunde vi se när vi kom hem via webbsändningen som låg uppe efter avslut, som återigen var av högsta kvalitet, med de bästa av kommentatorer (däribland ÖKKs egen Thomas Högberg) som skänker en ny nivå professionalitet till svensk styrkelyft.
Om vi ska försöka sammanfatta det hela så kan jag inte vara annat än väldigt nöjd med ÖKKs insats, och väldigt glad över att få ha varit med på ett så kanonbra arrangemang som U/J-SM i Luleå var. Ett stort grattis, och tack, till arrangörerna Luleå AK som gjorde ett kanonjobb med tävlingen och satte upp 2011 års U/J-SM som en rejäl måttstock att mäta andra mästerskap efter.
Kommer han att ställa upp på klassiskt SM?
Det kan ju vara bra att veta vilka man skall tampas med. Om han skall vara med och inte försöker hålla tillbaka kroppsvikten pga någon tyngdlyftningsklass så gissar jag att vi andra lättviktare måste lyckas väldigt bra med träningen för att kunna slå honom.
Jag gissar på att vinnaren i klass 66 kommer lyfta ca 520 i Lund. Om inte någon gammal öjebyare får för sig att göra comeback förstås.
Kommer han att ställa upp på klassiskt SM?
Det kan ju vara bra att veta vilka man skall tampas med. Om han skall vara med och inte försöker hålla tillbaka kroppsvikten pga någon tyngdlyftningsklass så gissar jag att vi andra lättviktare måste lyckas väldigt bra med träningen för att kunna slå honom.
Jag gissar på att vinnaren i klass 66 kommer lyfta ca 520 i Lund. Om inte någon gammal öjebyare får för sig att göra comeback förstås.
Om jag minns rätt från våra diskussioner i helgen så är han sugen på Klassisk SM, samt att vi ska försöka övertala farsan Både far och son i klass 66, det vore något...
man kan dock aldrig veta med Eddie, om han persar på en träning när han inte får det så kan straffet bli en inställd tävling. om jag inte minns fel så va han inte med på sl-dm förra året pga detta. Så vi får hoppas Eddie kan hålla sig i skinnet, eller iaf maxa när farsan inte ser ;D
__________________ Team Elite Body Science Bloggen
man kan dock aldrig veta med Eddie, om han persar på en träning när han inte får det så kan straffet bli en inställd tävling. om jag inte minns fel så va han inte med på sl-dm förra året pga detta. Så vi får hoppas Eddie kan hålla sig i skinnet, eller iaf maxa när farsan inte ser ;D