Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-28, 12:02   #31
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Kanske.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 12:05   #32
Zorban
Registered User

Reg.datum: Aug 2010
Men det har väl alltid varit rekommenderat att man ska få i sig eaa innan fastande träning, och om man Inte får det så kommer proteinsyntesen vara negativ alldeles för länge? Innebär detta nu att det faktiskt är "dåligt" att träna fastande , vad man än gör?
Zorban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 12:15   #33
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Läs tråden.

Citat:
om man Inte får det så kommer proteinsyntesen vara negativ alldeles för länge
Det verkar som intag innan träning inte kan användas till proteinsyntes i vilket fall som helst.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2010-11-28, 12:24   #34
Zorban
Registered User

Kanske bara jag som är trögtänkt som inte hittar vad jag söker i tråden. Jag menar att fastande träning inte är en god ide, men innan har man trott att man genom aminosyreintag kan göra förutsättningarna för muskeltillväxt goda. Och om nu EAA innan träningen inte har någon effekt så är det helt enkelt en dålig ide att träna exempelvis innan frukost?
Gammal 2010-11-28, 12:25   #35
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Då får du väl hoppas på att det kompenseras sett över resten av dygnet. Du kan inte få några precisa svar med gram och procent hit eller dit.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2010-11-28, 12:25   #36
JoeyP
Banned User

Reg.datum: Apr 2008
Fast eaa stimulerar ju alltid proteinsyntesen oavsett tillfälle så att ta 10g eaa på morgonen är inte bortkastat.
Men 10g innan träning kanske är det pga just träningen. Jag kommer fortsätta att köra 10g innan och efter hur som.
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 12:32   #37
Zorban
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Då får du väl hoppas på att det kompenseras sett över resten av dygnet. Du kan inte få några precisa svar med gram och procent hit eller dit.
Vill varken ha eller räknar givetvis inte med några siffror :-) Är mest det att folk hittills verkat så säkra på att de katabola processerna överstiger de anabola vid fastande träning. Om det nu är så, och EAA inte hjälper, så borde man väl verkligen avstå från morgonträning t.ex. Handlar mest om huruvida jag bör försöka ändra träningstider. Eller gå upp och käka vid kl 04 :-)
Gammal 2010-11-28, 12:35   #38
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Folk kan ju ha haft fel om hur katabolt det är också.

Antagligen så klarar man sig fint så länge man sköter intaget av näring bra efter.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 12:36   #39
JoeyP
Banned User

Att inta bcaa före passet är bra för skärpan också, man blir pigg mentalt tycker jag.
Gammal 2010-11-28, 12:37   #40
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Zorban Visa inlägg
Vill varken ha eller räknar givetvis inte med några siffror :-) Är mest det att folk hittills verkat så säkra på att de katabola processerna överstiger de anabola vid fastande träning. Om det nu är så, och EAA inte hjälper, så borde man väl verkligen avstå från morgonträning t.ex. Handlar mest om huruvida jag bör försöka ändra träningstider. Eller gå upp och käka vid kl 04 :-)
Men noja mindre

Frågan du ska ställa dig är ju inte hurvida träningen ger dig 0,02% mer muskelmassa jämfört med ett annat pass.

Frågorna jag tycker du ska ställa dig: Trivs jag med att träna vid den tidpunkt jag gör nu? Trivs jag med att träna på tom mage? Kan jag med enkelhet träna på någon annan tid?

Ifall du trivs med tidpunkten och att träna på tom mage, varför krångla till det?
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 13:30   #41
Zorban
Registered User

Jag är inte nojig, och även om jag vetat att träningen skulle ge några procent mindre så hade jag fortsatt träna på morgonen. Har inte så mycket tid på resten av dagen, dessutom är det skönt med ett nästan tomt gym.

Menade mest på att jag hittills fått höra att fastande träning utan EAA ger negativ proteinbalans totalt sett. DET är något att vara orolig för, inte huruvida jag lägger på mig 100g mer muskler på ett år. Det här handlar inte om att vara optimal, utan bara om jag fortfarande kan få bra resultat.
Gammal 2010-11-28, 13:56   #42
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag kan inte tänka mig att fastande träning skulle ge negativ balans oavsett andra faktorer.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 14:23   #43
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Proteinintag efter träning ger större gensvar på proteinsyntesen om man inte ätit före passet, och det är möjligt att fastande träning påverkar genuttryck som är gynnsamma för anabolism (muskelmassa) och katabolism (fettmassa).

Citat:
Menade mest på att jag hittills fått höra att fastande träning utan EAA ger negativ proteinbalans totalt sett.
"Totalt sett" över hela dygnet? Det är helt fel, oavsett var du fått höra det. Under och strax efter passet är proteinbalansen negativ - i fastande tillstånd är proteinbalansen alltid negativ, men vid aminotillförsel efter passet stimuleras proteinsyntesen dramatiskt och uppbyggnaden blir mycket större än nedbrytningen.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2010-11-28, 14:31   #44
JoeyP
Banned User

Jag minns att jag läst det på träningslära.se
Gammal 2010-11-28, 14:35   #45
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP Visa inlägg
Jag minns att jag läst det på träningslära.se
Läst vad och i vilken text? Du brukar ju övertolka det mesta så förtydliga vad du syftar på så det kan förklaras.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:27.