2010-11-24, 14:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av von huff
Största direkta hotet som jag ser är att fler företag flyttar över produktionen till Kina och flera blir arbetslösa.Fast iofs finns det ju andra länder som t.ex. Indien man kan flytta till.
|
Utkonkurrerade menar du? Stannar man kvar i landet och vi inte kan frambringa tillräcklig kompetens så blir det problem.
Jag tror däremot största problemet där är politikerna. Förutsättningarna för att driva små kunskapsföretag är mycket dåliga i Sverige.
Det är hos små kunskapsföretag som nya och bra lösningar kommer fram, det är där tillväxt skapas.
Stora bolag som däremot är mycket gynnade i Sverige, de är duktiga på att dra ner på anställda och de har lätt och flytta sin verksamhet.
|
|
|
2010-11-24, 14:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av EkarN
Ryssland och Kina har historiskt sett INTE samarbetat. Förutom en period under 1900-talet.
|
Är inte 1900-talet historia? Och det var den period jag syftar på. Ryssland har för vana att sköta sina egna affärer, men stödjer gärna sina "diktatoriska" vänner, senast Iran.
|
2010-11-24, 15:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av soddex
Är inte 1900-talet historia? Och det var den period jag syftar på. Ryssland har för vana att sköta sina egna affärer, men stödjer gärna sina "diktatoriska" vänner, senast Iran.
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Sino-Soviet_Split
"In March 1969, political border tensions metamorphosed into armed raids, at the Ussuri River and on Damansky Island–Zhenbao Island; more (small-scale) warfare followed in August. Observers of international relations predicted inter-communist war; in The Coming War Between Russia and China (1969), US journalist Harrison Salisbury reported that Soviet sources implied a possible first strike against the Lop Nur basin nuclear test site; and military documents of the time indicate that the USSR had more nuclear-attack plans against China than against the US."
Detta ändrades under 90-talet, men i stort sett har Kina-ryssland relationen varierat från trevande till direkt fientlig under 1900-talet. Det har blivit bättre sen Sovjet föll, men det har såklart även Ryssland-EU och Ryssland-USA blivit.
|
2010-11-24, 16:31
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2009
|
Min I--x--------------------------I Max
Så rädd.
|
|
|
2010-11-24, 16:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Jag har svårt att tro att rådande makter (USA, EU osv) kommer tillåta Kina att växa sig väsentligt större. Handelsblockader kommer säkert kunna vara effektivare än krig.
|
Det Kina har haft brist på innan är kapital vilket har gjort att handelsblockader har varit ett rätt effektivt vapen tidigare för väst. Men behovet att utländska investerare och kapital minskar dag för dag. Den inhemska marknaden är stor nog för att landet ska klara sig på egen hand.
|
2010-11-24, 19:18
|
|
Gammalt flakvrak
Reg.datum: Oct 2002
|
Det finns ett antal potentiella problem för Kina:
- Den ekonomiska tillväxten har skett på bekostnad av miljöhänsyn. Vad händer när 1,3 miljarder kineser behöver vatten och mat? Eller att miljön är så förstörd att de begränsar levnadsmöjligheterna där?
- Gapet mellan de rika regionerna i sydöstra Kina och inre Kina blir för stora. Man säljer sin produktion till de rika men har ändå inte råd att köpa mat för de inkomsterna.
- Kinas stora företag stöds av staten (Huawei etc). Den fria konkurrensen är satt ut ur spel - vad händer om WTO skulle gå hårt åt detta?
Klart att det finns stora risker. Samtidigt finns det stora möjligheter också.
mvh
the_PL_man (Hangzhou, Shanghai, Beijing so far....)
|
|
|
2010-11-24, 19:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av BillyButt
Vad är det vi ska exportera? Dem har väl snart snott alla våra exportprodukter?
|
Ungefär som när vi snodde USA:s exportprodukter m h a Marshallplanen?
Jag tror definitivt U-länders tillväxt gagnar även oss i den rika delen av världen. Vi blir ju relativt sett fattigare, men jag tror vi blir absolut rikare. Och det är det viktiga.
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist
Kina kommer få rätt så rejäla problem med åldrande befolkning om några decennier. Man räknar med att arbetskraften i Kina når sin topp 2015 och börjar sedan falla, samtidigt som det egentligen inte finns några försörjningssystem för de äldre förutom deras egna barn.
|
Kina har även ganska mycket miljöproblem som bubblar under ytan.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
Senast redigerad av stevebc den 2010-11-24 klockan 19:21.
|
|
|
2010-11-24, 19:33
|
|
Hårdrockare
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Jag tror definitivt U-länders tillväxt gagnar även oss i den rika delen av världen. Vi blir ju relativt sett fattigare, men jag tror vi blir absolut rikare. Och det är det viktiga.
|
Du. Vi är i Sverige nu. Det viktiga är inte att alla får det bättre. Det viktigaste är att ingen har det bättre än någon annan.
|
|
|
|
2010-11-24, 19:34
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Jag är inte direkt rädd men det är ingen trevlig tanke om demokratiprocessen helt plötsligt accelererar och leder till ett sönderfall i många mindre stater a la Sovjetunionen och warszawapakten. Det finns många olika grupperingar inom Kina och det påstås finnas ca 0,5 miljarder handeldvapen.
|
|
2010-11-24, 19:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
dom kommer ha tagit över världen inom 50 år.
|
|
|
2010-11-24, 19:48
|
|
Registered User
|
Det jag undrar mest över är hur kultur- och språkflödet kommer vara om, säg, 50-100 år.
Vad tror ni? Ska man behöva lära sig 5000 tecken och träna Qi Gong? Jag tänker mig att ett hundratal miljoner västeuropeer och amerikaner är lättare att konvertera än två miljarder ostasiater. Å andra sidan kanske USA har hittat ett vinnande koncept med McDonalds och rock.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
Senast redigerad av stevebc den 2010-11-24 klockan 19:49.
|
|
|
2010-11-24, 19:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Jättejädd
|
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
|
Carl Von Linné x 3
|
|
|
2010-11-24, 19:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
Å andra sidan kanske USA har hittat ett vinnande koncept med McDonalds och rock.
|
Haha
|
|
|
2010-11-24, 20:01
|
|
Jag har klamydia
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
Det jag undrar mest över är hur kultur- och språkflödet kommer vara om, säg, 50-100 år.
Vad tror ni? Ska man behöva lära sig 5000 tecken och träna Qi Gong? Jag tänker mig att ett hundratal miljoner västeuropeer och amerikaner är lättare att konvertera än två miljarder ostasiater. Å andra sidan kanske USA har hittat ett vinnande koncept med McDonalds och rock.
|
Ja, inga östasiater har ju hitills anammat något västerländskt så det blir nog ett problem...
|
|
|
2010-11-24, 20:04
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morrris
sarkasm
|
Det är det jag menar. McDonalds och rock, det ser ut att funka!
Om man kollar rent historiskt har det väl dock varit så att det har skett ett nettoflöde av kultur och språk från ekonomiska stormakter till mindre länder? (pragmatist, bärs?)
Det vore väl inte otänktbart att detta skulle ske även om 50-100 år.
|
Citat:
|
Senast redigerad av stevebc den 2010-11-24 klockan 20:06.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:34.
|

|