Citat:
Ursprungligen postat av hugok
Så om en tjej vill sätta dit en snubbe kan hon låta sej bli raggad på, inte be om sex men inte heller säga nej och sedan dagen efter BOOOM! så sitter killen i domstol, right?
|
Det är så jag förstått saken iaf, men jag har å andra sidan inte läst exakt hur de tänkt utforma lagen.
Oavsett hur man gör det är det dock att ta ett steg ytterligare ifrån en objektiv lag. Om inte lagen längre handlar strikt om förekomsten av tvång så kommer det bli en
bedömningsfråga med vaga kriterier.
Jag menar, hur bedömer man om hon var med på det eller inte? Är det "nej, bestämt nej, skräddarn säger nej!" och man ändå fortsätter genom tvång, då är det våldtäkt. Och är hon för full för att veta var hon är någonstans snackar vi utnyttjande. Men om kriteriet är att det måste finnas medgivande, hur räknar man då fall som "amen jag var lite på lyset och det var jetejåbit när han tjatade om analsex!"? Eller, om man efter en trevlig dejt går lite caveman genom att slänga ned henne i sängen för lite action; "asså, allt bara gick så fort så jag kunde inte säga ifrån, nu känner jag mig sååå utnyttjad!"?
Hur en sån lag än skulle efterlevas i praktiken kan inte bli annat än godtyckligt, och godtycklighet hör inte hemma i någon lagstiftning.