Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-03, 10:59   #31
snej
Äntligen Sofie! Tack! Jag älskar dej<3

snejs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Lock-up är standard sedan många, många år tillbaka. Det utvecklades för att minska bränsleförbrukningen. Över ~50km/h aktiveras Lock-up kopplingen och momentomvandlaren roterar då som en enhet för att undvika slirning.

Men den stora skillnaden mellan en manuell och automat är att samtliga kopplingar/bromsar sitter i lådan. Totalt är det upp till 30st våtlammeller och stållammeller som aktiveras genom oljetryck på ett antal planetväxlar och ringhjul i lådan.

Men det mest avancerade i en automatlåda är ventilhuset som består av ett 30 tal ventiler, fjädrar och elektroniska solenoider i en labyrint av oljekanaler. Om pumpen är hjärtat i lådan så är ventilhuset hjärnan som dirigerar oljan till de olika kopplingarna ,som aktiverar vald växel, eller fungerar som en broms på ett särskilt drev.

Allt detta styrs av växellådans dator som i sin tur styrs av bilens dator. Mycket avancerad mjukvara som adapterar sej efter bilens unika köregenskaper.

Kort och gott, det är stooor skillnad på manuellt och automat
snej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 11:04   #32
snej

snejs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Jag skulle inte jämföra dubbelkopplingslådans våtlamellkoppling med en automatlåda direkt. Där gör momentomvandlaren jobbet som dubbelkopplingen gör. Lamellerna eller bromsbanden i en automat har en lite annan funktion.
Momentomvandlaren fungerar inte som koppling åt växlarna. Den ökar bara motorns vridmoment, upp till en viss hastighet. Växlarna aktiveras som jag förklarade ovan, av lamellkopplingar inuti lådan för varje växel. Bromsbandet är just vad det låter, en broms. Det finns oftast 3st bromskopplingar i en automat, som låser drev från att rotera för att uppnå önskat vridmoment på vissa växlar.
Gammal 2010-10-03, 11:17   #33
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Mm, Carrera S med deras dubbelkoppling...
PDK är underbart och när man har bättre drag i en Carrera med PDK än en Turbo utan så inser man vilken orgasm man får den dagen man får ratta en Turbo med PDK.
Gammal 2010-10-03, 11:21   #34
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
PDK är underbart och när man har bättre drag i en Carrera med PDK än en Turbo utan så inser man vilken orgasm man får den dagen man får ratta en Turbo med PDK.
Hehe precis. Polarens farsa köpte sig nyligen en 4S med den lådan... must... have... a... riiiide.
Gammal 2010-10-03, 12:16   #35
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av snej Visa inlägg
Momentomvandlaren fungerar inte som koppling åt växlarna. Den ökar bara motorns vridmoment, upp till en viss hastighet. Växlarna aktiveras som jag förklarade ovan, av lamellkopplingar inuti lådan för varje växel. Bromsbandet är just vad det låter, en broms. Det finns oftast 3st bromskopplingar i en automat, som låser drev från att rotera för att uppnå önskat vridmoment på vissa växlar.
Lamellkopplingarna och banden kopplar ihop planetväxeln på olika sätt medan motsvarande låsning av drev i dubbelkopplingslådan sker helt mekaniskt så det funkar helt olika det är vi iaf överrens om
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 12:32   #36
snej

snejs avatar

Citat:
Lamellkopplingarna och banden kopplar ihop planetväxeln på olika sätt medan motsvarande låsning av drev i dubbelkopplingslådan sker helt mekaniskt så det funkar helt olika det är vi iaf överrens om
Hehe, japp

Likheten mellan dual-clutch och automat som jag tänkte på var just att dom använder samma typ av våtlamellkoppling som regleras med oljetryck, till skillnad från en standardkoppling då.
Gammal 2010-10-03, 12:38   #37
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Motorcyklar har lamellkopplingar. Enklare jämförelse tycker jag
Gammal 2010-10-03, 12:44   #38
snej

snejs avatar

Citat:
Motorcyklar har lamellkopplingar. Enklare jämförelse tycker jag
Jo men dom har ju torrkopplingar. Inga oljetryck som aktiverar kopplingen där. Så blir ingen bra jämförelse
Gammal 2010-10-03, 13:04   #39
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Citat:
Ursprungligen postat av snej Visa inlägg
Jo men dom har ju torrkopplingar. Inga oljetryck som aktiverar kopplingen där. Så blir ingen bra jämförelse
Eller våtkopplingar som badar i motorolja. För övrigt finns en Honda nu med dubbelkopplingslåda
Gammal 2010-10-03, 13:56   #40
snej

snejs avatar

Citat:
Eller våtkopplingar som badar i motorolja. För övrigt finns en Honda nu med dubbelkopplingslåda
Motorcykelel med dubbel-koppling? Häftigt! Vet du vad modellen heter?

För att förtydliga mej lite med, när jag pratar våtkoppling så tänker jag på hydrauliskt styrda kopplingar, inte bara kopplingar dränkta i olja. Är nog lite automat-skadad helt enkelt

Senast redigerad av snej den 2010-10-03 klockan 14:03.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:20.