Lite mer on-topic kan man väl säga att SD säkert kan ta ett par procent till. De kan säkert bli en maktfaktor. Jag tror dock aldrig att de kommer att bli så viktiga som de själva tror eftersom de är så förbannat inkompetenta när det kommer till kritan.
Det är ju rätt pinsamt att Jimmie Åkesson inte kan försvara sin egen budget i TV utan stammar totalt irrelevanta kommentarer som (kommer ej ihåg exakt citat) "Det kanske inte är vad vi sparar, utan reformsutrymme." i samband med att han blir förhörd om alla fel i budgeten. SD har taigt poäng på poäng eftersom de enda som vågat möta dem i debatter i princip varit på samma dagisnivå retoriskt och lika okunniga inom SD:s område som SD:s representanter varit inom andra områden (som de aldrig diskuterar - man kan undra varför).
Det är ju rätt pinsamt att Jimmie Åkesson inte kan försvara sin egen budget i TV utan stammar totalt irrelevanta kommentarer som (kommer ej ihåg exakt citat) "Det kanske inte är vad vi sparar, utan reformsutrymme." i samband med att han blir förhörd om alla fel i budgeten. SD har taigt poäng på poäng eftersom de enda som vågat möta dem i debatter i princip varit på samma dagisnivå retoriskt och lika okunniga inom SD:s område som SD:s representanter varit inom andra områden (som de aldrig diskuterar - man kan undra varför).
Jimmie Åkesson har utmanat Anders Borg på en debatt angående just SD's skuggbudget. Borg har dock inte uttalat sig om detta ännu
Citat:
Ursprungligen postat av Matte_Maiden
Precis. Det var exakt det han sa. Det var dessutom exakt som i denna bild han menade.
Efter den senaste tidens attacker mot SD-politiker och störningar av partiets valmöten tar han avstånd från alla former av våld och hot. Han tillägger samtidigt att SD inte ska bli förvånade:
— Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer.
Man får ju hoppas att partierna tar åt sej av att det är en viktig fråga. Jag tror att de allra flesta av SDs väljare röstade med just det syftet. Bör tillägga att jag inte röstade på SD. Men det är patetiskt hur rädda politiker är för frågan.
"reinfeldt sa ju att detta får man räkna med om man inte tycker som dom."
Om Herr Oberst nu tycker att det är exakt vad han skrev tycker jag att du ska gå om grundskolan. Det är rätt självklart att SD:are kommer att vinkla minst ord och minsta antydning till sin fördel - vilket här har skett.
Vi kan gå igenom citatet del för del:
"renfeld sa ju att..." - Här är det rätt sjävklart, Fredrik Reinfeldt (vår statsminister) säger något.
"detta får man räkna med" - Här syftar man Ryssen på att Reinfeld skulle säga att man ska räkna med detta innan, vilket enligt mig är ganksa skillt från "bli förvånad" vilket Reinfeldt faktiskt säger. Räkna med betyder i sammanhanget att det ska vara en reell risk man borde räknat med innan. Bli förvånad syftar på att man i efterhand kan förstå händelseförloppet. Stor skillnad i betydelse och det är ingen slump att den förväxling skett, i min mening.
"om man inte tycker som dom." - Vad jag kan läsa säger inte Reinfeldt något om sina egna åsikter, huruvida någon har samma åsikter eller inte. Det han däremot säger är "de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor" vilket väldigt tydligt syftar på en grupp människor - men han jämför aldrig dessa med sig själv vilket Ryssen antyder med det relativt svårtyda "tycker som dom".
Man kan sammanfatta Reinfeldts kommentar som att de som vet att de är radikala och upprör människor (nu försnällar jag) i efterhand bör ha förståelse för konsekvenserna det medför. Jag vet inte om det är alltför ovettigt, att man i efterhand ska ha förståelse för att ens handlande och ens åsikter faktiskt upprör folk.
Han säger _ALDRIG_ att det är okej. Han säger _ALDRIG_ att det på något sätt kan finnas något gott i det.
Sedan är det mycket mer talande att en partiledare inte kan argumentera för sin skuggbudget oförebered i TV än att en finansminister inte kommenterar inviter till debatter som hur som helst aldrig kommer att bli av. Att informationen i fråga är publik och kritiken är relativt publik gör att en debatt blir realtivt ointressant, alla som kan räkna lite och har lite förståelse för ekonomi kan själva bilda sig en uppfattning - vilket ett flertal ekonomer gjort och vad jag vet har ingen utanför SD:s tält annat än sågat deras skuggbudget.
Hårklyveri angående Reinfeldts utspel. Den viktiga poängen är dock avsaknaden av ett kraftigt avståndstagande från denna terrorism SD's folkvalda utsätts för.
Citat:
Ursprungligen postat av Matte_Maiden
och vad jag vet har ingen utanför SD:s tält annat än sågat deras skuggbudget.
Hårklyveri angående Reinfeldts utspel. Den viktiga poängen är dock avsaknaden av ett kraftigt avståndstagande från denna terrorism SD's folkvalda utsätts för.
Oops!
Please, inget jävla hårklyveri. Du väljer att misstolka hans kommentar för att det passar dig. Ska lyssna på statsvetaren säger nu, intressant!
Edit: Jadu, han kommenterar ju inte själva innehållet mer än att det är heltäckande. Att copy-paste:a lite från båda sidor gör inte en skuggbudget bra. Han håller sig ju ifrån frågan huruvida den är rimlig, vilket är det som är intressant eftersom det som sagt är ganska enkelt att kopiera de fina snuttarna från andras politik och göra en fin kladdkaka utan täckning därav.
Jag har vad jag vet inte sagt att deras skuggbudget suger i den bemärkelsen att den inte är bred politiskt, jag ifrågasätter (eller snarare, bland annat Anders Borg ifrågasätter) finansiering och dylikt - vilket är långt mycket mer intressant. Det är det stora delar av valet handlade om, huruvida de rödgröna var underfinansierade. Att Sannerstedt är gammal kommunist säger ju heller mer om honom som ekonomisk expert (vilket han inte är, han är statsvetare).
Senast redigerad av Matte_Maiden den 2010-09-27 klockan 12:14.
SD är ett gäng nötter, i min kommun så var SDs kandidat för kommunfullmäktige en 19årig raggare som aldrig har haft ett jobb. Det tycker jag säger en del...
SD är ett gäng nötter, i min kommun så var SDs kandidat för kommunfullmäktige en 19årig raggare som aldrig har haft ett jobb. Det tycker jag säger en del...
Der kan ju tyvärr bli så när ett parti växer i den snabba takt som varit.
Sen underlättar ju inte medias och samhällets hets partiets arbete att hitta lämpliga kandidater. SD-anhängare hotas, mobbas och stöts bort av arbetskamrater, chefer, facken, grannar och diverse odemokratiska terrorister.
SD's politik sammanfattas dock inte av några få malplacerade lokala hobbypolitiker, utan av partiets samlade partiprogram.
Oops!
Han är ju så opartisk man kan bli, nämner inget om hur alla kostnader ska täckas av inkomster. Vilket är mer än rätt, då han inte är ekonom utan stadsvetare.
Med andra ord gör han bara sitt jobb, han kommenterar bara hur SD valt att lägga upp den och att de numera täcker en bredare politisk karta och lockar en bredare publik.
SD kommer inte kunna ändra på något, för jag tror att Wetterstand är för maktkåt för att inte gå med på alliansens förslag.
Däremot kommer SD kunna göra olika räkningar eftersom de kommer åt något departement eller liknande som gör räkningar på olika grejjer, namn på det saknas i min vokabulär.
Däremot kommer SD kunna göra olika räkningar eftersom de kommer åt något departement eller liknande som gör räkningar på olika grejjer, namn på det saknas i min vokabulär.
Haha say wut?
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.