2010-02-21, 23:09
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Finns det något som tyder på att gravt överviktiga är "fettskrämda"? Jag har inte sett något som tyder på att de generellt undviker fett.
|
Nej, det tror jag inte. Dels var det lite halvt sarkastiskt, men dels var det menat åt de som är lite bara "vanligt" rundlagda.
Tänker sig att allt med fullkorn är nyttigt och tolkar det som att man kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt (som tidigare nämnts). Fettsnålt och ersätter det med sötade saker i större mängd.
Sedan har det till stor del att göra med miljö och genetik också. Det är inte en enkel fråga, direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter
Hur många svensson känner du som har 100% koll på energimängd i vad de äter varje dag
|
När hunger/mättnadssystemet inte är satt ur spel behöver de inte heller göra det. Övervikt kommer oftast långsamt krypande. Med tanke på vilka snäva marginaler kroppen utövar homeostas inom är det inte så mycket om att kontrollera hur mycket man äter, utan snarare vad man äter, så att man inte stör det känsliga systemet.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-02-21, 23:16
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Jag har en känsla av att fettskrämselretoriken överför till den rätt stora och heterogena gruppen "överviktiga" något som snarare gäller en viss grupp av överviktiga, företrädesvis kvinnliga, vanebantare.
|
|
|
2010-02-21, 23:18
|
|
Vrickad & älskvard
|
Nu skriver du för avancerat igen, Tolkia! Kan du bryta ned meningen i mindre bisatser för oss vanliga arbetare på golvet? ;-)
Jo, det kan nog stämma som du säger. Den mesta exponering jag har haft av de överviktiga är specifikt den gruppen, därav min spekulativa slutsats. Hos män är det nog vanligare att äta slafsmat (pizza, burgare, halv special, ...), och där är det definitivt inte någon fettskrämdhet som råder.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-02-22, 00:04
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
När hunger/mättnadssystemet inte är satt ur spel behöver de inte heller göra det. Övervikt kommer oftast långsamt krypande. Med tanke på vilka snäva marginaler kroppen utövar homeostas inom är det inte så mycket om att kontrollera hur mycket man äter, utan snarare vad man äter, så att man inte stör det känsliga systemet.
|
Det är just för att man inte har koll, och egentligt intresse som det händer. Många överviktiga har inge annat problem än att de äter fel av gammal vana. Men det krävs lite motivation och intresse för att göra något åt det.
|
|
|
2010-02-22, 05:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sgart
Gemene svensson vet inte tillräckligt mkt om det dom äter.
|
Vi är nog ovanligt medvetna om kolhydrater, fett, proteiner, vitaminer etc. i Sverige. Och exempelvis USA likaså.
Vi får ju ständigt info om vad som är så nyttigt och bra. Länder där man inte har den kunskapen men fortfarande lär sig laga och uppskatta mat som annat än utfordring tror jag har bättre hälsa.
Det är därför jag är av åsikten att officiella kostrekommendationer är fullständigt onödigt. Finns nog ingen som helst korrelation mellan graden av hälsoråd från myndigheter och faktisk hälsa i den befolkningen. Men jag kan ha fel såklart.
|
|
|
2010-02-22, 06:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
Jag tippar på okunnighet om vad folk stoppar i sig och mängden dom stoppar i sig.
Har själv gått från 120 pannor till runt 80 och jag tyckte jag provade "allt" för att gå ned.. Tills jag gav fan i färdigmat, läsk och började laga käket själv efter nyttigare principer.
tex att byta ut några dl ketchup i köttfärssåsen mot passerade tomater och lära sig krydda maten istället.
Småätandet hos överviktiga går lätt överstyr, kan sitta och titta på mina kära kollegor i fikarummet dra i sig 2-3 stycken mackor med pålägg tillsammans med ett gäng chokladbitar sen gå ut och käka en gigantisk burgare med mörkt bröd.. sen i med ett gäng mackor på eftermiddagen igen. Inte så jävla konstigt att dom hela tiden gnäller över att dom inte går ned i vikt.
Eller gubben som började köra GI metoden.. han skippade potatisen på lunchen men drog i sig lika mycket choklad som vanligt vid fikabordet....
Okunskap och lättja
|
|
|
2010-02-22, 07:39
|
|
Stark
|
Jag tror ungefär som Eddie Vedder. I grund och botten handlar det inte om okunskap, folk tar till det enkla (skippa potatisen som i OneManArmys exempel) och fortsätter mumsa i sig för stora mängder choklad. Man lättar på ångesten (för starkt ord..) genom att känna sig "nyttig" vid måltiden men får fortfarande sitt begär tillfridställt genom godiset. Win-win, not..
Dock är jag inte tillräckligt insatt för att säga varken ja eller nej till allmäna kostrek.
|
|
|
2010-02-22, 09:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Även om de flesta skulle veta vad de stoppar i truten så saknar ändå majoriteten självdisciplin att inte äta dom extra mackorna, eller den där lilla chokladbiten etc, i vardagen.
|
2010-02-22, 09:54
|
|
Lever på gamla meriter
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Jag skyller allt på bröd och läsk.....
|
Jag kan säga att detta är ett a mina stora problem, jag kunde förut vara för lat för att laga mat så jag gjorde 5-6 mackor, ibland med 3-4 ägg också. Vill inte tänka på hur mycket energi det blev tillsammans med ett stort glas oboy (halvliter).
Men jag skyller också på uppväxten, jag blev ju uppfostrad så, vi hade aldrig middag hos mig, så när jag kom hem från skolan och hade inte ätit lunch sen 11.30, klart jag var hungrig, och om jag då vet att jag inte får någon riktig mat så gör jag ju det jag kan, Mackor! (Kan säga att jag var ensam hemma med storasyster från andra klass då mamma pendlade)
Det jag ofta ser hos överviktiga kompisar är okunskapen om vad de faktiskt stoppar i sig, de lever efter sånt de hört på tv/sett på nätet istället för att faktiskt kolla på näringsinnehållet.
|
2010-02-22, 10:06
|
|
Vrickad & älskvard
|
Och där fastställde vi kopplingen "fientlig inställning mot bröd" och "äter lågkolhydratkost". :-)
Ris och potatis är bra mycket bättre val ur mättnadssynpunkt, tyvärr är det inte lika smidigt att laga... Jag vet att det är många som nästan lever på mackor (jag har också gjort det tidigare), och har man inte koll är det lätt att det leder till övervikt.
|
|
|
2010-02-22, 12:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Det konstiga med just bröddebatten är att norskarna äter fruktansvärt mycket mer bröd än vad vi svenskar generellt gör, ändå är procenten för överviktiga ej mer än i Sverige (till och med kanske mindre). Men jag håller ändå med mikaelj, på något sätt. Mycket för att jag själv åt mycket mackor, gärna 4st till frukost, ett par till lunch och på kvällen blev det 4st till....
Av erfarenhet på många arbetsplatser i Norge, så åt överlag varje norrman 4-6st mackor till lunch, ofta med brunost, makrill i tomatsås med majonnäs, chokladpålägg etc. Det var ju inte "mättande" mackor de åt direkt. Brödet var deras vanliga Kneipbröd med säkert 250-300 kalorier per hg.
Senast redigerad av Lolala den 2010-02-22 klockan 12:52.
|
|
|
2010-02-22, 14:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS
Vad åt du själv för att lyckas uppnå den högre vikten? Där har du väl en ganska bra start :P
|
+1 på den!
|
2010-02-22, 14:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Vi är nog ovanligt medvetna om kolhydrater, fett, proteiner, vitaminer etc. i Sverige. Och exempelvis USA likaså.
Vi får ju ständigt info om vad som är så nyttigt och bra. Länder där man inte har den kunskapen men fortfarande lär sig laga och uppskatta mat som annat än utfordring tror jag har bättre hälsa.
Det är därför jag är av åsikten att officiella kostrekommendationer är fullständigt onödigt. Finns nog ingen som helst korrelation mellan graden av hälsoråd från myndigheter och faktisk hälsa i den befolkningen. Men jag kan ha fel såklart.
|
Jämfört med Usa och England exempelvis är det nog inte alls lika farligt, nej. Men som sagt under skolgång har ett barn 0 koll på kost. Iallaf känner jag inte någon som jag känner till hade koll på kost under mellan/högstadiet.
Min mening är alltså att om ett barn får fetma under sin skolgång så kommer det vara svårare för denna att återfå normalvikt. Än det vore för en person som var medveten om hur kost funkar från början.
Givetvis kan ju inte jag heller veta hur det skulle sett ut i verkligheten om det vore så.
Myndigheterna har grymt stort ansvar skulle jag påstå. Är glad över att vi inte har samma skolmat i Sverige som serveras i exempelvis just england och usa. För där har vi 2 perfekta exempel på hur myndigheterna väljer att strunta i barnens hälsa.
Sen är frågan hur lång tid det tar innan vi har det likadant i sverige dock.
|
|
|
2010-02-22, 15:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Men som sagt under skolgång har ett barn 0 koll på kost. Iallaf känner jag inte någon som jag känner till hade koll på kost under mellan/högstadiet.
|
Det där är en vanligt förekommande myt. Både vad gäller vuxna och yngre. Det finns t.o.m. intervjustudier med förskolebarn som visar att man hur tidigt som helst lär sig att se på mat som "bra/dålig" och folk i alla åldrar kan rabbla upp "det man borde äta" oavsett hur väl det sedan må stämma överens med deras egna matvanor.
Fibrer och fettsnålt, frukt och grönt brukar vara vad som nämns samt att man är väldigt skeptisk mot tillsatser och pratar gott om "ren och naturlig mat". Man kan diskutera "nyttigt" i alla oändlighet men att folk i gemen helt saknar en grunduppfattning i vad de anser nyttigt och onyttigt är tydligt i alla typer av kvalitativa koststudier.
Citat:
Min mening är alltså att om ett barn får fetma under sin skolgång så kommer det vara svårare för denna att återfå normalvikt. Än det vore för en person som var medveten om hur kost funkar från början.
Givetvis kan ju inte jag heller veta hur det skulle sett ut i verkligheten om det vore så.
Myndigheterna har grymt stort ansvar skulle jag påstå. Är glad över att vi inte har samma skolmat i Sverige som serveras i exempelvis just england och usa.
|
För vad? Jag håller med dig om att de fyller viktiga funktioner vad gäller kontroll av importer, dokumentering och uppföljning av matförgiftningar och risker, information om tillsatsämnen, att ställa krav på industrin etc. men inte att ge folk dåligt samvete för att de vill ha Bregott på mackan och grädde i såsen.
Jag menar att den typen av råd med intetsägande energiprocent hit och dit och luddiga rekommendationer om mat som ena dagen är en varning men andra dagen inte (eftersom man samtidigt inte vill trampa producenter på tårna) inte är värt ett dugg men däremot matlagning, matkultur, råvarors ursprung och kostens historia etc. Saperemetoden tror jag bl.a. mycket på.
Citat:
Sen är frågan hur lång tid det tar innan vi har det likadant i sverige dock.
|
Det kommer aldrig ske, den allmänna skolmåltiden är djupt rotad i hela välfärdspolitiken här i Sverige. Lika djupt rotad som madpakken i Danmark t.ex.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2010-02-22 klockan 15:11.
|
|
|
2010-02-22, 15:07
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Att informera barn om vad de bör äta och tillhanda bättre livsmedel än vad de redan äter är troligen en effektiv metod för att minska övervikten bland redan överviktiga barn men effekten verkar bli bättre om man får med föräldrarna (eller vem det nu är som lagar maten). Då blir det å andra sidan en ganska stor organisation, för en grupp på 25 barn kan det handla om 100 personer eller mer som alla ska få x antal tillfällen där man tar upp olika frågor och man bör informera och diskutera med barn och vuxna var för sig vilket kräver mer personal. Det är också under förutsättningarna att alla föräldrarna inser problemet, kan komma ifrån för att vara med eller förstår informationen.
För grupper av barn som inte är överviktiga dvs jobba förebyggande så är det även där fråga om att få med föräldrarna så frågan är om man inte tjänar mer på att lära ungdomar i högstadiet och gymnasiet att laga mat, ungefär vad de bör äta och att fortsätta röra på sig. Man hindrar kanske både dem från att bli överviktiga/feta och, med lite tur, så når man även deras framtida barn. (inte som idag när man kan klara av all idrott och hälsa i ettan på gymnasiet)
För barn i lägre stadier så räcker det gott och väl om man serverar bra mat och att man ser till att de rör sig tillräckligt. Att lära sig att röra på sig regelbundet är enligt mig en betydligt viktigare lärdom än att lära sig näringslära.
Innan det finns resurser till att genomföra sådana projekt är kostråden som ges ett bra alternativ och jag tror man misstar sig ganska så mycket om man tror att så många vet vad som sägs i kostråden. Det brukar ju inte minst visa sig här då folk som kan antas ha ett högre intresse av kost inte har en aning.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:18.
|

|