2009-09-23, 19:46
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mourten
Haha jag gör en tatuering nu i höst för 10k, de kirrar jag också lätt.
Jobbar ni inget på sommaren lr? Vad bränner ni alla pengar på ?
|
Alkohol och färdiga mackor!
|
|
|
2009-09-23, 19:53
|
|
Banned
Reg.datum: Jun 2005
|
Citat:
Haha jag gör en tatuering nu i höst för 10k, de kirrar jag också lätt.
Jobbar ni inget på sommaren lr? Vad bränner ni alla pengar på ?
|
Hur kan tribals runt båda armarna kosta 10k? Lär dig att pruta!
|
|
|
2009-09-23, 19:54
|
|
Broilerfjårtisen
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av m0lle
Hur kan tribals runt båda armarna kosta 10k? Lär dig att pruta!
|
tuffing!
|
|
|
2009-09-23, 19:55
|
|
:D
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Jo, det är svårt. För de allra flesta studenter. Sluta leka Spara/Bror Duktig, det är så drygt.
CSN-lånen höjs inte i takt med inflationen, så enkelt är det.
|
Att lånen inte höjs i takt med inflationen säger inte att klumpsummorna man får är stora nog som det är. Den enda jag känner som faktiskt dragit tummen ur och fixat ordentligt extraknäck kastade också ut närmare 100 papp på en bil nyligen.
|
2009-09-23, 20:02
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator
Att lånen inte höjs i takt med inflationen säger inte att klumpsummorna man får är stora nog som det är.
|
Du menar att regeringen tog i så den sprack när den bestämde summan 7 200 kr... nittonhundrafrösihjäl? Summan var kring minimigränsen då, idag är den under. När jag har betalt alla fasta avgifter har jag under tusenlappen kvar, och jag läser ett extremt litteraturtätt program. Jag har inte råd med all kurslitteratur, långt ifrån. Är det så det ska vara, tycker du?
Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator
Den enda jag känner som faktiskt dragit tummen ur och fixat ordentligt extraknäck kastade också ut närmare 100 papp på en bil nyligen.
|
Good for him. Hur är detta relevant för tråden?
|
|
|
2009-09-23, 20:06
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Du menar att regeringen tog i så den sprack när den bestämde summan 7 200 kr... nittonhundrafrösihjäl? Summan var kring minimigränsen då, idag är den under. När jag har betalt alla fasta avgifter har jag under tusenlappen kvar, och jag läser ett extremt litteraturtätt program. Jag har inte råd med all kurslitteratur, långt ifrån. Är det så det ska vara, tycker du?
|
Du kanske kan bo i en billigare lägenhet då? Låna böckerna på biblioteket?
|
|
2009-09-23, 20:12
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Du kanske kan bo i en billigare lägenhet då? Låna böckerna på biblioteket?
|
Det är mycket svårt om man inte är ifrån stan (inga köpoäng).
Ja, det är det jag tvingas göra. Men ska det vara så? Att man inte har ens en sportslig chans att köpa litteraturen på obl. litt.-listan?
|
|
|
2009-09-23, 20:13
|
|
Broilerfjårtisen
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
|
Skaffa ett jobb.
Få pengar av föreldrar.
|
|
|
2009-09-23, 20:14
|
|
Banned
|
Citat:
Skaffa ett jobb.
Få pengar av föreldrar.
|
Jag studerar heltid. Jag ska, per definition, inte behöva jobba utöver det.
Alla har inte föräldrar i livet.
Du tänker lika logiskt som alla andra SD:are.
|
|
|
2009-09-23, 20:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Sänkt moms på kurslitteratur skulle vara trevligt.
|
|
|
2009-09-23, 20:40
|
|
wolfman
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Skaffa ett jobb.
Få pengar av föreldrar.
|
Tror inte att du pluggar ett särskilt tungt program om du känner att man har tid att jobba i veckorna. Jag kan tillbringa 40h i skolan under en vecka samt att man måste göra lite på helgen.
Om jag inte hade fått softa på min ledighet hade jag inte klarat av att studera. Det är ett faktum som gäller för mig.
|
|
|
2009-09-23, 21:13
|
|
Spare some change..?
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av träningsgossen
Sänkt moms på kurslitteratur skulle vara trevligt.
|
Går det ens att sänka från 6%?
Jobbar man på sommarlovet är det inga problem att klara sig på csn, rik är man inte men det går att klara sig.
|
2009-09-23, 21:32
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Det är mycket svårt om man inte är ifrån stan (inga köpoäng).
Ja, det är det jag tvingas göra. Men ska det vara så? Att man inte har ens en sportslig chans att köpa litteraturen på obl. litt.-listan?
|
Vart pluggar du? Här i stan är det just de billigare lägenheterna man får om man inte har någon kötid.
Är det första terminen du pluggar nu? Jag tror att de allra flesta lär sig efter ett par kurser att man får sålla bland litteraturen. Min syster läser till svenska- och engelskalärare på högskolan, och hon har kurslitteratur som skulle kosta ett par, tre tusen i månaden om hon köpte allt.
Varför tror du att biblioteken finns till, från första början? Självklart ska man inte köpa alla böcker man har till varje kurs som varar några veckor. De som kan vara bra att köpa är de stora, tunga böckerna som man kommer att använda under resten av sin studietid, t.ex anatomiböcker för läkarna, grammatik- och ordböcker för språklärare, osv.
|
|
2009-09-23, 21:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Det räcker gott. Jobbar man under sommaren får man ihop 30-40k utöver de ca 70k man får/lånar av CSN varje läsår. Bor man sedan som jag gjorde i en sunkig studentkorridor med en hyra på ~2000 och delar toa och kök med andra så har man pengar över att unna sig något trots att man studerar heltid och inte kan jobba under terminerna. Jag var i skolan 40-50 timmar i veckan och hade inte heller hunnit jobba under terminerna med bibehållen sans.
Jag är dock medveten om att det inte är i alla städer man kan hitta så billigt boende. Men faktum är att nästan alla, få undantag finns, jag hört klaga på penningsbrist som studenter med fullt lån är sådana lever som om de hade ett heltidsjobb. Man ska åka till Åre en vecka på vintern och till Cypern på sommaren, det är en mänsklig rättighet att gå till Kåren och dricka varje torsdagkväll och gå ut på lördagen, köpa nya jeans varje månad etc etc.
Det är inte meningen att man ska få lika mycket pengar som någon som jobbar heltid, och hade man fått låna upp till 10-12k/månad tror jag att de som tycker det är toppen senare hade tyckt att det kostar mer än det smakade när det ska återbetalas. Visst tjänar man pengar när man jobbar, men det är ju kul att behålla så mycket som möjligt av dom också.
EDIT: Stör mig också på studenter som tvunget ska ha egen lägenhet också och sedan klagar på hyran.
hypokondri + internet = win
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
|
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
|
|
|
2009-09-23, 21:40
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av saab900
Det räcker gott. Jobbar man under sommaren får man ihop 30-40k utöver de ca 70k man får/lånar av CSN varje läsår. Bor man sedan som jag gjorde i en sunkig studentkorridor med en hyra på ~2000 och delar toa och kök med andra så har man pengar över att unna sig något trots att man studerar heltid och inte kan jobba under terminerna. Jag var i skolan 40-50 timmar i veckan och hade inte heller hunnit jobba under terminerna med bibehållen sans.
Jag är dock medveten om att det inte är i alla städer man kan hitta så billigt boende. Men faktum är att nästan alla, få undantag finns, jag hört klaga på penningsbrist som studenter med fullt lån är sådana lever som om de hade ett heltidsjobb. Man ska åka till Åre en vecka på vintern och till Cypern på sommaren, det är en mänsklig rättighet att gå till Kåren och dricka varje torsdagkväll och gå ut på lördagen, köpa nya jeans varje månad etc etc.
Det är inte meningen att man ska få lika mycket pengar som någon som jobbar heltid, och hade man fått låna upp till 10-12k/månad tror jag att de som tycker det är toppen senare hade tyckt att det kostar mer än det smakade när det ska återbetalas. Visst tjänar man pengar när man jobbar, men det är ju kul att behålla så mycket som möjligt av dom också.
EDIT: Stör mig också på studenter som tvunget ska ha egen lägenhet också och sedan klagar på hyran.
|
Vad utbildade du dig till?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:17.
|

|