Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-22, 09:38   #31
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Tyvärr har jag inte referenserna framför mig för tillfället.
Du minns inte lite detaljer? Jag tänkte om det är en allmänn kostöversikt i vanlig ordning eller om man faktiskt testat nitrat i expriment.

För en epidemiologisk undersökning där folk säger vad de äter och det råkar visa sig att de som åt mycket nitratrika grönsaker mådde bättre känns ju inte så givande.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 09:41   #32
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Du minns inte lite detaljer? Jag tänkte om det är en allmänn kostöversikt i vanlig ordning eller om man faktiskt testat nitrat i expriment.

För en epidemiologisk undersökning där folk säger vad de äter och det råkar visa sig att de som åt mycket nitratrika grönsaker mådde bättre känns ju inte så givande.
Jag kommer inte ihåg vad just den här artikeln handlade om, men jag vill minnas att en föreläsare på fyiologin pratade om experimentiella studier med stora intag av spenat.

Numret av tidningen finns inte publicerat på nätet ännu och pappersupplagan ligger på mitt skrivbord på jobbet, men det är väl bara att söka på nitrat på pubmed så får man säkert upp en del.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 09:45   #33
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Jag kommer inte ihåg vad just den här artikeln handlade om, men jag vill minnas att en föreläsare på fyiologin pratade om experimentiella studier med stora intag av spenat.

Numret av tidningen finns inte publicerat på nätet ännu och pappersupplagan ligger på mitt skrivbord på jobbet, men det är väl bara att söka på nitrat på pubmed så får man säkert upp en del.
Kan det vara den här?:

Citat:
Recently, it has been suggested that the supposedly inert nitrite anion is reduced in vivo to form bioactive nitric oxide with physiological and therapeutic implications in the gastrointestinal and cardiovascular systems. Intake of nitrate-rich food such as vegetables results in increased levels of circulating nitrite in a process suggested to involve nitrate-reducing bacteria in the oral cavity. Here we investigated the importance of the oral microflora and dietary nitrate in regulation of gastric mucosal defense and blood pressure. Rats were treated twice daily with a commercial antiseptic mouthwash while they were given nitrate-supplemented drinking water. The mouthwash greatly reduced the number of nitrate-reducing oral bacteria and as a consequence, nitrate-induced increases in gastric NO and circulating nitrite levels were markedly reduced. With the mouthwash the observed nitrate-induced increase in gastric mucus thickness was attenuated and the gastroprotective effect against an ulcerogenic compound was lost. Furthermore, the decrease in systemic blood pressure seen during nitrate supplementation was now absent. These results suggest that oral symbiotic bacteria modulate gastrointestinal and cardiovascular function via bioactivation of salivary nitrate. Excessive use of antiseptic mouthwashes may attenuate the bioactivity of dietary nitrate.
Petersson J, Carlström M, Schreiber O, Phillipson M, Christoffersson G, Jägare A, Roos S, Jansson EA, Persson AE, Lundberg JO, Holm L. Gastroprotective and blood pressure lowering effects of dietary nitrate are abolished by an antiseptic mouthwash. Free Radic Biol Med. 2009 Apr 15;46(8):1068-1075.

Samtliga forskare är aktiva vid Uppsala universitet.

En till studie från delvis samma forskargrupp, gjord på råtta:

Citat:
Salivary nitrate from dietary or endogenous sources is reduced to nitrite by oral bacteria. In the acidic stomach, nitrite is further reduced to bioactive nitrogen oxides, including nitric oxide (NO). In this study, we investigated the gastroprotective role of nitrate intake and of luminally applied nitrite against provocation with diclofenac and taurocholate. Mucosal permeability ((51)Cr-EDTA clearance) and gastric mucosal blood flow (laser-Doppler flowmetry) were measured in anesthetized rats, either pretreated with nitrate in the drinking water or given acidified nitrite luminally. Diclofenac was given intravenously and taurocholate luminally to challenge the gastric mucosa. Luminal NO content and nitrite content in the gastric mucus were determined by chemiluminescence. The effect of luminal administration of acidified nitrite on the mucosal blood flow was also investigated in endothelial nitric oxide synthase-deficient mice. Rats pretreated with nitrate or given nitrite luminally had higher gastric mucosal blood flow than controls. Permeability increased more during the provocation in the controls than in the nitrate- and nitrite-treated animals. Dietary nitrate increased luminal NO levels 50 times compared with controls. Nitrate intake also resulted in nitrite accumulation in the loosely adherent mucous layer; after removal of this mucous layer, blood flow was reduced. Nitrite administrated luminally in endothelial nitric oxide synthase-deficient mice increased mucosal blood flow. We conclude that dietary nitrate and direct luminal application of acidified nitrite decrease diclofenac- and taurocholate-induced mucosal damage. The gastroprotective effect likely involves a higher mucosal blood flow caused by nonenzymatic NO production. These data suggest an important physiological role of nitrate in the diet.
Petersson J, Phillipson M, Jansson EA, Patzak A, Lundberg JO, Holm L. Dietary nitrate increases gastric mucosal blood flow and mucosal defense. Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 2007 Mar;292(3):G718-724.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2009-08-22 klockan 09:50.
Gammal 2009-08-22, 09:55   #34
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Kan det vara den här?:

Petersson J, Carlström M, Schreiber O, Phillipson M, Christoffersson G, Jägare A, Roos S, Jansson EA, Persson AE, Lundberg JO, Holm L. Gastroprotective and blood pressure lowering effects of dietary nitrate are abolished by an antiseptic mouthwash. Free Radic Biol Med. 2009 Apr 15;46(8):1068-1075.

Samtliga forskare är aktiva vid Uppsala universitet.
Det där var en råttstudie, så jag tror inte att det var den. Minns inte var studierna som nämndes i tidskriften var gjorda. Studien vår föreläsare pratade om måste rimligtvis ha varit genomförd för flera år sedan, eftersom jag läste fysiologi typ 2006 eller nåt.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
Gammal 2009-08-22, 10:00   #35
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Studien vår föreläsare pratade om måste rimligtvis ha varit genomförd för flera år sedan, eftersom jag läste fysiologi typ 2006 eller nåt.
Oj, just ja. Jag glömde ju hur gammal du är.
Gammal 2009-08-22, 10:24   #36
William
The Fat-Master

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Behöver inte betyda att jag inte är skeptisk till regelbunden nitratladdning.
Det lär kosta några tusen möss eller hektoliter av unga studenters blod innan man vet de långsiktiga effekterna av stora mängder nitrat.
Jag ser direkt en påverkan på de anaeroba bakterierna som kan trivas lite längre ned i tarmen.
Killen i fråga på GIH har fått sina vener punkterade av mig dagligen under de senaste två veckorna så de där hektolitrarna är snart införskaffade
Gammal 2009-08-24, 00:24   #37
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Lite som morötter, fast lite strävare och med mer jordsmak skulle jag säga. Väldigt olikt inlagda rödbetor i smak. Supergott med kokta rödbetor med smör och salt. Eller gratinerade med fetaost. Även gott att ugnsrosta tillsammans med andra rotsaker. Testa!
Tack! Det ska jag helt klart göra. Min matlagning nu involverar av naturliga skäl endast kokning så det blir ett fint tillägg till min arsenal.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 08:17   #38
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Reg.datum: Oct 2002
Någon konditionstok här borde ju kunna offra sig en vecka och dricka 0.5L rödbetsjuice om dagen, och sedan rapportera om dom märkte någon skillnad.
Effekten låter ju väldigt hög i studien i alla fall.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 10:18   #39
Olsson
Registered User

Olssons avatar

Reg.datum: Feb 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Någon konditionstok här borde ju kunna offra sig en vecka och dricka 0.5L rödbetsjuice om dagen, och sedan rapportera om dom märkte någon skillnad.
Effekten låter ju väldigt hög i studien i alla fall.
Jag har testat. Presterade helt klart bra men har ingen klar referens att gå mot så det handlar bara om en känsla och hur jag presterade mot mina konkurenter.

Dock var det rätt äckligt att dricka en halvliter om dagen så jag ger mig nog inte på det igen.

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 17:29   #40
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Jag hittade nitratartikeln: http://www.nordisknutrition.se/Arkiv...rat_nitrit.pdf

Letade efter fel nr, trodde det var en nyare utgåva eftersom jag läste den nyligen, men den har väl gömt sig under högarna på skrivbordet i några månader misstänker jag...

Populärvetenskapligt skrivet, men alla referenser finns ju med för den som önskar fördjupa sig i ämnet.

Gammal 2009-09-01, 21:27   #41
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Reg.datum: Aug 2001
Måste testa. Det är sjukt gott med rödbetor om man serverar dem med smält smör,salt och parmesan.

Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 08:54   #42
The Draf
Registered User

The Drafs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Snart bellmanstafetten, dax att börja trycka sjuka mängder rödbetor alltså
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who dont.

"Arguing with anonymous strangers on the Internet is a sucker's game because they almost always turn out to be -- or to be indistinguishable from -- self-righteous sixteen-year-olds possessing infinite amounts of free time." -Neal Stephenson, Cryptonomicon
The Draf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 09:58   #43
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av JJ Visa inlägg
Måste testa. Det är sjukt gott med rödbetor om man serverar dem med smält smör,salt och parmesan.
Japp. Vi har odlat egna rödbetor iår också. Tydligen bra och inte bara gott.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 16:38   #44
cyclist_90
Registered User

cyclist_90s avatar

Reg.datum: Jan 2009
bumpar tråden lite, är väldigt intresserad av det här och har läst den engelska studien. resultaten är ju faktiskt enastående.... Biotta tror ajg företaget heter som har en rödbetsjuice på 0,5 liter som ligger på cirkus 30 kr. Det står 1 dl om dagen, tror ni det är tillräcklig för att känna en effekt elelr kan man justera uppåt utan att behövar oroa sig för eventuella problem senare? farligt med kontinuerligt bruk

Köpa rödbetsjuice eller göra egen? Funkar det utan centrifug? Hur bär man sig åt för att få ut det där prestationshöjande egenskaperna hos rödbetorna tack tack
cyclist_90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 13:46   #45
Olsson
Registered User

Olssons avatar

Reg.datum: Feb 2003
Citat:
Ursprungligen postat av cyclist_90 Visa inlägg
bumpar tråden lite, är väldigt intresserad av det här och har läst den engelska studien. resultaten är ju faktiskt enastående.... Biotta tror ajg företaget heter som har en rödbetsjuice på 0,5 liter som ligger på cirkus 30 kr. Det står 1 dl om dagen, tror ni det är tillräcklig för att känna en effekt elelr kan man justera uppåt utan att behövar oroa sig för eventuella problem senare? farligt med kontinuerligt bruk

Köpa rödbetsjuice eller göra egen? Funkar det utan centrifug? Hur bär man sig åt för att få ut det där prestationshöjande egenskaperna hos rödbetorna tack tack
1 dl/dag är förmodligen för lite men det saknas väl forskning på hur mycket nitrat som krävs. Jag tror det är bättre att bara dricka 0,5 liter om dagen några dagar innan aktiviteten man vill prestera bra på som i studien och annars ingenting.

Jag drack Biottas när jag provade men jag är tveksam om jag kommer prova fler gånger för det var riktigt äckligt att dricka så mycket och dessutom lite läskigt att kissa rött

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:44.