2009-07-26, 17:19
|
|
life sux&then u die
Reg.datum: Jun 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Då är du nog faktiskt en tönt snarare än snäll, tycker jag. Snäll är något man väljer att vara, när det står utom ens kontroll är man istället töntig.
|
alla snälla är megatöntar
|
2009-07-26, 17:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dan Elis
Själv är jag hellre rättvis än snäll.
-- Yes
Hey Yes!
Det är grymt att du gillar rättvisa, det gör jag också!
Rättvisa är en naturlig följd av en balanserad inre och yttre snällhet. Eller om man vänder det ut och in - en följd av när det tillbringar en lika mycket glädje att vara snäll mot någon annan som att vara snäll mot sig själv.
Då har man den perfekta måttstocken för rättvisa, där allas välmående är lika mycket värd.
Kram!
|
Hej Dan Elis!
Jag tycker det är superduperunderbart att du gillar rättvisa precis som Yes, det gör även jag!! 
Nej, seriöst. Jag tycker att du verkar vara eneverande trevlig. Inställsam, som bara vill behaga och inte tillföra. Jo du vill tillföra din "vishet" för att du själv ska känna dig som en genomgod person.
Det är helt okej om du inte håller med, men jag tycker att din snällhet är onaturlig och egentligen egoistisk fast än du själv kanske inte är medveten om det.
|
|
|
2009-07-26, 17:36
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Då är du nog faktiskt en tönt snarare än snäll, tycker jag. Snäll är något man väljer att vara, när det står utom ens kontroll är man istället töntig.
|
Jag har å andra sidan inte påstått att det står utom min kontroll.
|
|
|
2009-07-26, 17:40
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Att behandla folk rättvist är att behandla dem som de förtjänar.
|
Helt utifrån din egen uppfattning om vad som är rättvist, och vad någon förtjänar. Jag tror att din uppfattning ofta kan skilja sig från andras, vilket gör att du varken är snäll eller rättvis.
Rättvisa tycker jag personligen oftast är överskattat. Det blir så lätt paragrafrytteri.
|
|
|
2009-07-26, 17:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av AJO
Hej Dan Elis!
Jag tycker det är superduperunderbart att du gillar rättvisa precis som Yes, det gör även jag!! 
Nej, seriöst. Jag tycker att du verkar vara eneverande trevlig. Inställsam, som bara vill behaga och inte tillföra. Jo du vill tillföra din "vishet" för att du själv ska känna dig som en genomgod person.
Det är helt okej om du inte håller med, men jag tycker att din snällhet är onaturlig och egentligen egoistisk fast än du själv kanske inte är medveten om det.
|
Hej Ajo!
Jag tycker det här är en supertrevlig tråd!
Jag tror att Dan Elis helt enkelt är en produkt av Teletubbies-generationen.
Gruppkram allihopa!
|
|
|
2009-07-26, 17:43
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Det är snällt att trolla på ett snällt sätt.
┌┐ ┌┐ ᶧ ┌┐ ┌┐
╔⌂╗
|
|
|
2009-07-26, 17:45
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Helt utifrån din egen uppfattning om vad som är rättvist, och vad någon förtjänar. Jag tror att din uppfattning ofta kan skilja sig från andras, vilket gör att du varken är snäll eller rättvis.
Rättvisa tycker jag personligen oftast är överskattat. Det blir så lätt paragrafrytteri.
|
Ja, min uppfattning kan ofta skilja sig från andras. Så? Det intressanta är om jag har rätt uppfattning eller inte, och eftersom du inte lär ha någon större inblick i min uppfattning så kan du inte uttala dig om huruvida jag är rättvis eller inte.
|
|
|
2009-07-26, 17:50
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ja, min uppfattning kan ofta skilja sig från andras. Så? Det intressanta är om jag har rätt uppfattning eller inte, och eftersom du inte lär ha någon större inblick i min uppfattning så kan du inte uttala dig om huruvida jag är rättvis eller inte.
|
Så, då blir det ju rätt värdelöst för andra om du är rättvis eller ej. Att vara snäll är ju något man gör för andra. Det var i den relationen jag läste din önskan att vara rättvis.
Tror du själv att du har Den Rätta Rättviseuppfattningen?
|
|
|
2009-07-26, 17:52
|
|
Den soeda tösapågen
Reg.datum: Jul 2009
|
Om det gynnar mig att vara snäll, så är jag snäll. Om det gynnar mig att vara arg eller liknande, så är jag det.
|
|
|
2009-07-26, 18:01
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Så, då blir det ju rätt värdelöst för andra om du är rättvis eller ej. Att vara snäll är ju något man gör för andra. Det var i den relationen jag läste din önskan att vara rättvis.
Tror du själv att du har Den Rätta Rättviseuppfattningen?
|
Det blir inte värdelöst bland folk som delar mina värderingar och förstår mig, plus att mitt beteende knappast gör mig radikalt annorlunda från alla andra. Sen gör jag det minst lika mycket för min egen skull. Enda sättet att få kontakt med andra människor som delar ens syn på saker och ting är att tydligt agera utifrån sina övertygelser. Det kan resultera i att vissa inte gillar en, andra blir ens fiender och i varje fall ett fåtal utgör bra vänner.
Ja, jag har rätt uppfattning om rättvisa.
|
|
|
2009-07-26, 18:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av JMRA
Man behöver ju inte vara korkad för att man är snäll.
|
Givetvis inte.
Men se till mönstret, vilka i klassen är det som har bäst betyg, hänger med i flest ämnen och kan se lösningar i nya problem?
Av egen erfarenhet så är de ofta de mindre trevliga och själviska människorna.
Glöm ej att det finns som i allt undantag.
|
|
|
2009-07-26, 18:24
|
|
Registred User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten
Givetvis inte.
Men se till mönstret, vilka i klassen är det som har bäst betyg, hänger med i flest ämnen och kan se lösningar i nya problem?
|
Enligt min erfarenhet är det precis tvärt om. Med vissa undantag.
|
|
2009-07-26, 18:24
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Givetvis inte.
|
Inte min erfarenhet, fast jag har mest hållt mig till naturvetenskapliga ämnen och informationsvetenskap.
|
|
|
2009-07-26, 18:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Det blir inte värdelöst bland folk som delar mina värderingar och förstår mig, plus att mitt beteende knappast gör mig radikalt annorlunda från alla andra. Sen gör jag det minst lika mycket för min egen skull. Enda sättet att få kontakt med andra människor som delar ens syn på saker och ting är att tydligt agera utifrån sina övertygelser. Det kan resultera i att vissa inte gillar en, andra blir ens fiender och i varje fall ett fåtal utgör bra vänner.
Ja, jag har rätt uppfattning om rättvisa.
|
Sluta larva dig någon gång. Vad du tycker är inte mer än dina egna åsikter. Du skulle bli så mycket enklare att tolka om du valde att utgå från att det är du som tycker saker istället för att det ÄR som DU tycker.
|
|
|
2009-07-26, 19:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Givetvis inte.
|
Min erfarenhet tyder på motsatsen
Skitsamma egentligen, jag förstår hur du menar och du förstår säkert mig med, hoppas jag
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.
|

|