Citat:
Ursprungligen postat av tsp
Det är ju uppenbart att han har gjort fel och det hoppas jag att du förstår nu. Men vad jag inte fattar är varför du inte reagerade när du bara fick drygt 13000kr när ni kommit överens om 22000kr - 3000kr? Om jag skulle få ut många tusenlappar mindre än vad jag lovats i lön så skulle jag självklart undra direkt och höra av mig till arbetsgivaren. Varför gjorde inte du det?
|
Min fader har skött lönebiten och kontakten med arbetsgivaren då detta inte var någon "vanlig anställning", utan mer att vi känner arbetsgivaren. Krångligt är det.
Eftersom min far har skött allt så har jag inte vetat allt från början. Nu har jag dock snackat och fått sett alla papper en gång till och vi har en teori:
Anledningen jag har den arbetsgivaren jag har är för att man måste ha en arbetsgivare som anställer mig som plantör, annars måste jag ha F-skattesedel. Därför har vi gått via denna arbetsgivare. Via honom så sa vi att jag tjänat 22k och han skulle betala in 3000 kr i skatt åt mig och sköta "resten". Anledningen att han drog socialaavgifterna från min lön då? Jo vi tror att det är för att jag aldrig
riktigt har vart anställd hos honom och därför vill han inte ta smällen att få betala flera tusen i arbetsgivaravgifter, och drog därför dessa från min lön - så inte han går minus.
Om detta stämmer får jag reda om nån dag, och den saken ska då diskuteras för årets lön.