Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-05, 05:43   #31
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jacob (Guddi) har skrivit en hel artikelserie om vätskeintag vid träning med del 1 här:

http://traningslara.se/blogg/vatskei...-introduktion/

Och fler texter i samma ämne:

http://traningslara.se/blogg/angaend...-en-ny-studie/
http://traningslara.se/blogg/en-titt...-for-athletes/
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 08:11   #32
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
MikaelJ: Bara för att man dricker mer än nödvändigt lakar man inte ut kroppen på salter, kroppens homeostatiska reglering är bra på det sättet och enda bekymret (sålänge vi inte pratar extremfall) är ju att man får springa på toan titt som tätt.
Jag tänkte fel. Det är dåligt att fylla på med enbart vatten när man svettas mycket.

Bra att du förtydligade.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 09:48   #33
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag tänkte fel. Det är dåligt att fylla på med enbart vatten när man svettas mycket.

Bra att du förtydligade.
Ja och det handlar framför allt om ganska extrema situationer. Hyponatremi är inget som drabbar en person som övervätskar sig och ger ju sig ut på en timmes joggingrunda på en sommardag.

Kanske får han/hon stanna upp och kissa eller får massa vatten skvalpande i magen som stör men fortfarande är det inte fråga om stor risk för någon elektrolytobalans.
Gammal 2009-05-05, 09:53   #34
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

2 timmars blandad aktivitet (dvs, inte löpning) i somras innebar för mig 3 kg viktskillnad.

Jag tror att man märker av det genom att man blir mer saltsugen.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2009-05-05, 12:53   #35
MrBurner
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av 14K Visa inlägg
Om du ska köra keto så ska du ligga på <20g/dag tills du nått en 10% vikt förlust, sedan ökar du.

Sen såg jag att du skrev upp keso low fat. Kyckling utan skinn. Du ska inte ta bort fettet. Högre fett ska du ligga på än vad du skrivit/dag. Försök ligga på en 50-55% fett intag/dag
Frågar en liten sak här angående detta inlägg.

Är det helt nödvändigt att lägga till mer kolhydrater än ~5E% någonsin på LCHF? Jag hoppade då inte på dieten för att bli smal, jag hoppade på den för att må bättre, vilket jag redan börjat göra och jag känner inte direkt för att börja öka på kolhydraterna

Vänligen red ut detta för en vilsen själv (inte direkt en hijack av tråden då TS säkert också undrar saker)
MrBurner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 13:00   #36
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MrBurner Visa inlägg
Är det helt nödvändigt att lägga till mer kolhydrater än ~5E% någonsin på LCHF?
Verkligen inte. Jag har inga planer på att äta mer än 20g/dag (minus träningsdagar med blodpudding, men i snitt blir det ~20g).

Finns ingen anledning att öka om man trivs, och det med 10% kroppsvikt vet jag inte var det kommer från.
Gammal 2009-05-05, 13:10   #37
Liven
Registered User

Reg.datum: Feb 2009
För mig är första inlägget tomt, har du redigerat inlägget?
Liven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 15:00   #38
14K
Registered User

14Ks avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Liven Visa inlägg
För mig är första inlägget tomt, har du redigerat inlägget?
Där är 3 bilder.
14K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 17:44   #39
Pr3cious
Registered User

Tack för alla som svarat=)

Har verkligen dragit upp på fett och ner på protein. Ketostix visar fortf negativ dock :S

Detta är bättre ?
Pr3cious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 17:48   #40
MrBurner
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Verkligen inte. Jag har inga planer på att äta mer än 20g/dag (minus träningsdagar med blodpudding, men i snitt blir det ~20g).

Finns ingen anledning att öka om man trivs, och det med 10% kroppsvikt vet jag inte var det kommer från.
Ok, tackar! Då hade jag inte missat några viktiga fakta då, blir det fortsättning med mitt fett och protein
Gillar denna kosthållning, banne mig bäst att det inte går att påvisa att det skulle vara livsfarligt

Ketostix, är de handlade på Apoteket?
MrBurner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 17:54   #41
Pr3cious
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av MrBurner Visa inlägg
Ketostix, är de handlade på Apoteket?
Ja visst. 1 paket (50 st) kostar 89kr.
Gammal 2009-05-05, 17:55   #42
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Ketostix visar bara att ketoner spiller över i urin och sker bara i början, om alls. Jag har aldrig fått positivt på ett U-ketontest.

Se 12. Hur vet jag att jag är i ketos?

Lägg pengarna på en god ost istället!
Gammal 2009-05-05, 18:33   #43
Pr3cious
Registered User

Har hört att det är onödigt att ta fisk olja /omega3 på keto diet eftersom man redan äter så mkt fett, äre sant?
Gammal 2009-05-05, 18:36   #44
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pr3cious Visa inlägg
Har hört att det är onödigt att ta fisk olja /omega3 på keto diet eftersom man redan äter så mkt fett, äre sant?
Ju mer animaliskt fett i en kost desto större sannolikhet för adekvat intag av EPA och DHA. Men det är ingen garanti.

Käka gärna någon burk makrill i tomatsås i veckan, kanske lite strömming och sill. Får du tag på lax som inte är odlad är sannolikheten för bra fettsammansättning stor även där. Men någon kapsel fiskolja lär inte heller göra skada.
Gammal 2009-05-05, 18:36   #45
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pr3cious Visa inlägg
Det är inte sant. Omega-3 (EPA och DHA) hittar du nästan enbart i fisk. Ekologiska ägg har även lite. Det fett du äter på en traditionell lågkolhydratkost är framförallt (enkelo)mättat fett.

Omega-3 och omega-6 är essentiella fettsyror eftersom kroppen inte själv kan tillverka dem. Omega-6 behöver man inte bekymra sig om, för det får man alltid i sig hur man än gör, utan det är just omega-3 man måste komplettera med. Det skall stå EPA och DHA på det du tillskott du äter.

Eller skippa tillskottet och ät makrill, sill och andra feta fiskar. Funkar finfint det med. Jag försöker att äta fisk varje dag. Hjärnan består till 36% av EPA, och eftersom fettet måste bytas ut med jämna mellanrum (fleromättat fett är inte stabilt), så är att ha något att byta ut det mot!

EDIT: Eddie är snabb, men jag skriver mer. ;-)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.