2008-05-27, 20:57
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Ju högre åldersgräns på Systemet, desto bättre.
|
|
|
2008-05-27, 20:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Varför skulle det inte kunna fungera sverige (och Island), när det fungerar i alla andra EU-länder?
|
|
|
2008-05-27, 20:58
|
|
guaxickn
Reg.datum: May 2008
|
För att svenskarna är en bunt lömska jävlar
|
|
|
2008-05-27, 20:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av mjo
Så du är bitter för att alla 18 åringar inte kan supa sig full nog många gånger i veckan?
|
Vill de ska de få det tycker jag. Varför skall vi andra vuxna lägga oss i det?
|
|
|
2008-05-27, 21:02
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
http://newsinhealth.nih.gov/2005/Sep...eatures_02.htm
Citat:
...
One important finding, he said, showed that the frontal cortex area—which governs judgment, decision-making and impulse control—doesn’t fully mature until around age 25.
|
Skitsmart att då förvärra sitt tillstånd ytterligare med alkohol.
|
|
|
2008-05-27, 21:02
|
|
Älskar eterneller
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av martin_vbg
Givetvis blir den inte densamma måste den det?
Hur ofta man super ska man väl själv få bestämma när man är 18 år och enligt lag vuxen?
Enligt dig så är det tydligen bara de som har pengar som skall få supa hur mycket de vill när de är 18-20.  Hur många har råd att bränna 1k på krogen för att få en fylla i 18-årsåldern egentligen?
|
Det är sjukt hur accepterat det är att supa i Sverige... Folk verkar inte förstå att alkohol är en av de allra farligaste drogerna som finns att erbjudas och desto svårare det är att få tag på det, desto mindre alkohol förtärs > alla vinner.
|
|
|
2008-05-27, 21:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Vill de ska de få det tycker jag. Varför skall vi andra vuxna lägga oss i det?
|
Så du har övertygat dig själv om att risken att det kommer bli ännu större problem med alkohol i låga åldrar är värt det. Så vi kan vara som alla andra länder?
Skulle det bli bättre av att 18åringar fick köpa sprit eller likadant som det är nu?
|
|
|
2008-05-27, 21:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av olander08
Det är sjukt hur accepterat det är att supa i Sverige... Folk verkar inte förstå att alkohol är en av de allra farligaste drogerna som finns att erbjudas och desto svårare det är att få tag på det, desto mindre alkohol förtärs > alla vinner.
|
Visst, alkohol är absolut inte bra. Själv dricker jag väldigt sällan. Men ska det inte vara lika för alla vuxna individer och något man ska få välja själv?
Jag själv tycker inte om när folk/stat kommer och bestämmer över vad jag ska göra och inte göra.
|
|
|
2008-05-27, 21:09
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MojjMojj
Så du har övertygat dig själv om att risken att det kommer bli ännu större problem med alkohol i låga åldrar är värt det. Så vi kan vara som alla andra länder?
Skulle det bli bättre av att 18åringar fick köpa sprit eller likadant som det är nu?
|
Ja för i alla andra länder är det ju ett så jättestort problem att individer mellan 14-20 springer runt och är fulla dagarna i ända.
Kanske inte bättre men ska man definieras som vuxen ska man behandlas som en också tycker jag.
|
|
|
2008-05-27, 21:10
|
|
Spamming user
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Visst, alkohol är absolut inte bra. Själv dricker jag väldigt sällan. Men ska det inte vara lika för alla vuxna individer och något man ska få välja själv?
Jag själv tycker inte om när folk/stat kommer och bestämmer över vad jag ska göra och inte göra.
|
Nej, man bör inte få bestämma själv. Du kanske inte tycker om det men för samhället är det bra om staten bestämmer över dig.
|
|
|
2008-05-27, 21:10
|
|
guaxickn
Reg.datum: May 2008
|
Jo, för alla vuxna individer, men bara för att du är myndig betyder det inte att du är vuxen... Allt för få är vuxna vid 18 års ålder, men siffrorna förbättras nog lite vid 20 års strecket. Jag säger inte att alla är vuxna då heller, men fler är än vad de är vid 18? =)
|
|
|
2008-05-27, 21:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaven
Tja... monopolet instiftades och hembränning förbjöds för att svenska folket i princip höll på att supa ihjäl sig...
Ett alkoholvänligare samhälle är väl kanske inget att eftersträva?
Sen vill jag verkligen inte som någon ovanstående skrev att sprit skall börja säljas på vanliga mataffärer... dels för utbudet kommer att försämras oerhört och dels för att kontrollen på vilka som köper (d.v.s. kontrollen på om de har åldern inne) kraftigt kommer försämras...
|
Att utbudet försämras av att monopolet avskaffas är en spännande tanke. Lite som en såndär zen-gåta.
|
|
|
2008-05-27, 21:14
|
|
csdfgdsagfdsgfdsgfgf
Reg.datum: Nov 2004
|
18-åringar kan köpa folköl, samt brännvin på krogen, räcker gott. En 20-års markering på bolaget kanske är tandlös, men det är en bra markering att samhället vill att det skall supas mindre.
Är liberaler för något är jag emot.
|
|
|
2008-05-27, 21:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ja för i alla andra länder är det ju ett så jättestort problem att individer mellan 14-20 springer runt och är fulla dagarna i ända.
Kanske inte bättre men ska man definieras som vuxen ska man behandlas som en också tycker jag.
|
Men det är ett problem i Sverige eller hur?
Sedan är definitionen av vad "vuxen" är lita annorlunda hos dig än hos majoriteten här, gissar jag på.
|
|
|
2008-05-27, 21:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av MojjMojj
Men det är ett problem i Sverige eller hur?
Sedan är definitionen av vad "vuxen" är lita annorlunda hos dig än hos majoriteten här, gissar jag på.
|
+1
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:50.
|

|