Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Min erfarenhet är att du ska sköta allting jävligt bra om du lyckas behålla några muskler överhuvudtaget. Efter mina två senaste bulkar (10 kg och 7 kg), var jag tillbaka på ruta ett igen efter deffen. Trots att jag var väldigt anal med både kost och träning. Iofs kan det ju hända att jag inte lade på mig några muskler under bulkarna överhuvudtaget.
|
Det här kommer låta väldigt flummigt.. men jag tror att många är för "set in their ways" när det kommer till träning.. eller ja, det mesta antagligen. Men nu är det träning vi dryftar.
Hur som - jag tänker på att en del håller sig för mycket till ett koncept som uppenbarligen fungerar dåligt eller inte alls, sett till resultat. Men trots det håller i sig tills knogarna vitnar - för att "det är den sanna vägen, den enda vägen" eller nåt sånt liknande bs.
I den andra änden av skalan finner vi de som hattar för mycket och inte ger det task dom satt upp vare sig tid eller kontinuitet nog för att ens ha en chans att utvärdera utfallet av processen. Här är det stop-go om och om igen - med uppgivenhet som vanligt utfall.
Vad vill jag ha sagt? Tjaa.. alla fungerar likadant, en del fungerar likadant, ingen fungerar som någon annan? Typ.
Diet/uppbyggnad är i grund och botten detsamma för alla, men det finns många olika sätt att se på det, vilket sätt som är bäst för en själv dikteras troligtvis av individuella förutsättningar av olika slag - både påverkbara såväl som konstanta.
Flum flum flumeride!
Ska jag gå ontopic så..
IMO så är "förbränningsträning" a och o. Jag har testat mer eller mindre samma upplägg av kosthållning och styrketräning under två "dieter", den ena gången gick jag promenader 6-7 gånger i veckan a' 1-2 timmar, den andra gången så sänkte jag energiintaget och promenerade knappt alls.
Samma viktnedgång men större förlust av fettfri massa med det senare upplägget.
Värdelöst sett ur ett vetenskapligt perspektiv - men för mig själv säger det mycket.