Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-25, 14:38   #31
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Knabb Visa inlägg
Vänta tills den dagen du har barn på dagis. "Alla andra barnen får goda mariekex och så har vi haft det i massa år vad är det för konstiga dumheter att det finns transfetter i dom, vi här på dagis har pratat med kommunens dietist och han säger att det inte är någon fara bla bla bla."
Det är SLV som är ansvariga att vi inte ska få i oss giftet
Nej det är inte SLV enligt mig, det är dagispersonalen och föräldrarna som sagt. Du tycker att barn ska äta massa kakor och kex men att det ska vara annat fett i dom och sen är allt frid och fröjd.
Själv tycker jag det är viktigare att barnen inte äter en massa kakor och kex och äter bra mat istället.

Båda våra alternativ innebär mindre transfett för barnen, mitt alternativ betyder dessutom en hälsosammare kost totalt sett.

Om en dietist har sagt sådär så är just den dietisten inte särskilt kompetent, du kan inte dra en yrkeskår över en kant för det. I vilken kommun var dietisten verksam och exakt vilken fråga ställdes till dietisten i fråga?
Alla vet att det är ohälsosamt med transfettsyror i kosten och därför bör sån mat utgöra en så liten del som möjligt.

Citat:
Kan citera SLV "Inget krav på märkning.
Det finns inget lagkrav att mängden transfettsyror ska framgå av märkningen på förpackningen, men det ska i ingrediensförteckningen stå om fettet/oljan som använts har härdats. Om en ingrediens anges vara ”härdad” eller ”delvis härdad” kan detta innebära att livsmedlet innehåller industriellt framställda transfetter."
Dvs. Vi vet inte om det finns transfetter i produkten vi köper.
Mängden behöver inte nämnas nej, det är ptroligt invecklat om man ska veta den exakta mängden fettsyror där vätejoner bytt plats på kolvätekedjan. Hur skulle du själv göra den kemiska analysen? Jag frågade det i ett tidigare inlägg men du har fortfarande inte svarat på det.

I övrigt står det ju klart och tydligt att det ska stå i ingrediensförteckningen, precis som jag sagt. Alltså kan ju alla läskunniga avgöra själv. Då får föräldrar och dagispersonal avgöra vad barnet får eller inte får äta.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 14:44   #32
Knabb
Registered User

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Nej det är inte SLV enligt mig, det är dagispersonalen och föräldrarna som sagt. Du tycker att barn ska äta massa kakor och kex men att det ska vara annat fett i dom och sen är allt frid och fröjd.
Själv tycker jag det är viktigare att barnen inte äter en massa kakor och kex och äter bra mat istället.

Båda våra alternativ innebär mindre transfett för barnen, mitt alternativ betyder dessutom en hälsosammare kost totalt sett.

Om en dietist har sagt sådär så är just den dietisten inte särskilt kompetent, du kan inte dra en yrkeskår över en kant för det. I vilken kommun var dietisten verksam och exakt vilken fråga ställdes till dietisten i fråga?
Alla vet att det är ohälsosamt med transfettsyror i kosten och därför bör sån mat utgöra en så liten del som möjligt.

Mängden behöver inte nämnas nej, det är ptroligt invecklat om man ska veta den exakta mängden fettsyror där vätejoner bytt plats på kolvätekedjan. Hur skulle du själv göra den kemiska analysen? Jag frågade det i ett tidigare inlägg men du har fortfarande inte svarat på det.

I övrigt står det ju klart och tydligt att det ska stå i ingrediensförteckningen, precis som jag sagt. Alltså kan ju alla läskunniga avgöra själv. Då får föräldrar och dagispersonal avgöra vad barnet får eller inte får äta.
ÄR DU TRÖG? Det kan stå delvis härdat på förpackning utan att det innehåller transfetter men det kan även innehålla transfetter när det står så.
Knabb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 14:47   #33
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
ÄR DU TRÖG? Det kan stå delvis härdat på förpackning utan att det innehåller transfetter men det kan även innehålla transfetter när det står så.
Nej jag är inte trög, du ska nog se upp med att ha sån taskig attityd bara för att du blir motsagd.

Jag håller med om att märkningen kan vara förvirrande, jag håller INTE med om att det är omöjligt att välja en annan produkt om man vill vara på den säkra sidan.

Och när ska du ge mig svar på hur man rent kemiskt vet att en fettsyra är HELT fullhärdat med total avsaknad av transisomerer? Jag har frågat tre gånger nu.
Gammal 2007-10-25, 14:47   #34
Knabb
Registered User

Citat:

Har aldrig nämnt något om vad jag tycker de ska äta. Gav bara exempel på hur det var när jag försökte prata med dagispersonalen om det.

Angående märkning mm. Tycker jag vi kan göra som danskarna.
Gammal 2007-10-25, 15:09   #35
Ronja
Registered User

Ronjas avatar

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Vad är det för fel med att äta något man trivs med?

Lever man ett hälsosamt liv har man troligtvis inte plackbildningar i artärerna som behöver "rensas". Du nedvärderar människokroppen om du tror att man inte klarar av att hålla sig frisk trots att en del av kosten utgörs av lite mindre nyttig mat.
Det är en total livsstil som avgör hur kroppen mår, att vara fysiskt aktiv och låta basen i ens kost vara hälsosam räcker långt för en fungerande hälsa. Om man sen tror att man måste avhålla sig från allting där näringsvärdets siffror inte stämmer överens med vad man har fått för sig är "tillräckligt nyttigt" så är ju det ens eget beslut. Men knappast ett måste för att slippa sjukdomar.
håller helt med men i många trådar som handlar om viktuppgång så ger ni dem tips att bara i princip äta allt som kommer i dess väg, gärna både pizza, korv o annan snabb kaloririk föda, vilket iaf jag tycker det finns mkt annat bättre att stoppa i sig dagarna i ända. Självklart ska man unna sig såna saker ibland om man vill det men inte dagligen.,
JAg tror att en varierad naturlig kost utan för mkt halvfabrikat och andra tillsatser är det bästa för hälsan, och det gör säkert du också, kanske?
Gammal 2007-10-25, 15:12   #36
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Har aldrig nämnt något om vad jag tycker de ska äta. Gav bara exempel på hur det var när jag försökte prata med dagispersonalen om det.
Vad är det som gör dagispersonalens berättelse helt fri från att kritiseras? Du tror inte det finns en liten risk att dom vrider sin historia till sin fördel i ett sånt läge?

Du borde frågat dom varför dom absolut måste ha kakor och kex på avdelningen, det tycker jag är sämre ansvarstagande från vuxna människor än SLV:s bestämmelser. Där handlar det iaf om frivilliga val som vuxna människor kan göra.

Så är det inte som dagispersonal, då gör man val åt barnen.

Citat:
Angående märkning mm. Tycker jag vi kan göra som danskarna.
Berätta exakt hur den är för jag vet inte. Och om vi nu inför denna fläckfria märkning som kommer göra allting bra. Vad kommer skilja då? Vi har ett val idag och vi kommer ha ett val då också. Ingen skillnad. Det kommer finnas ett lägre gränsvärde självklart, men det innebär fortfarande inte att den typen av mat som inehåller hög andel transfettsyror blir "bra mat".

Jag förstår inte varför du ständigt slingrar dig ur det argumentet. Vid en hälsosam kost och en någorlunda uppmärksamhet mot vad som står i ingrediensförteckningen finns inte problemet.
Eftersom danskarnas gräns är 2 gram kan ju dessutom brödet som du påstår är så livsfarligt vara lika livsfarligt fortfarande, eller hur? Och då är vi återigen tillbaka till att man måste avgöra själv vilket bröd man köper.

Utöver det håller jag med om att det är dåligt fett, jag är också övertygad om att den påstådda hälsofaran med naturligt mättat fett är övrdriven, jag håller mied om att det kan vara en förvirrande märkning.

Men att skylla dåliga hälsovanor på ett statligt verk är bara ett sätt att bli av med dåligt samvete. På samma sätt som alla kolhydrathatare skyller sin övervikt på tallriksmodellen istället för sina dåliga vanor.

Citat:
Ursprungligen postat av Ronja Visa inlägg
JAg tror att en varierad naturlig kost utan för mkt halvfabrikat och andra tillsatser är det bästa för hälsan, och det gör säkert du också, kanske?
Ja givetvis, jag vet inte vilken tråd du har läst. Jag har aldrig läst en tråd där någon påstått något annat.
Gammal 2007-10-25, 15:15   #37
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Men att skylla dåliga hälsovanor på ett statligt verk är bara ett sätt att bli av med dåligt samvete. På samma sätt som alla kolhydrathatare skyller sin övervikt på tallriksmodellen istället för sina dåliga vanor.
Tänkte precis skriva det här själv. Problemet är väl att det är du och jag som får betala via skattesedeln för folk som blindtroget lyssnar på en del av SLV's rekommendationer (många mål om dagen + mycket kolhydrat) men inte lyssnar på den andra delen (60 min aktivitet om dagen).
Gammal 2007-10-25, 15:25   #38
Knabb
Registered User

Eddie Vedder,
Ber om ursäkt om uräkt om du tog illa vid dig för mitt påhopp om tröghet.

Det finns bra och dåliga människor inom alla yrkeskårer, drar verkligen inte alla dietister över en kam. Vet inte vad de frågade dietisten. Vill inte hänga ut någon kommun.
Gammal 2007-10-25, 15:51   #39
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Ronja Visa inlägg
håller helt med men i många trådar som handlar om viktuppgång så ger ni dem tips att bara i princip äta allt som kommer i dess väg, gärna både pizza, korv o annan snabb kaloririk föda, vilket iaf jag tycker det finns mkt annat bättre att stoppa i sig dagarna i ända. Självklart ska man unna sig såna saker ibland om man vill det men inte dagligen.,
Vilka är dessa "ni" som rekommenderar folk att äta allt som kommer i deras väg egentligen? Bara en stilla undran (för jag måste säga att jag har svårt att se Eddie, som du riktar dig till, som ingående i den gruppen).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 15:59   #40
Paltkoma
Registered User

Paltkomas avatar

Skölj bara ned korven med rödvin, så håller ni hjärtattacken borta. Allt enligt epidemiologiska data...
Paltkoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 16:06   #41
Paltkoma
Registered User

Paltkomas avatar

WHO talar:

Citat:
The relationship between dietary fats and CVD, especially coronary heart disease, has been extensively investigated, with strong and consistent associations emerging from a wide body of evidence accrued from animal experiments, as well as observational studies, clinical trials and metabolic studies conducted in diverse human populations...Saturated fatty acids raise total and low-density lipoprotein (LDL) cholesterol...The most effective replacement for saturated fatty acids in terms of coronary heart disease outcome are polyunsaturated fatty acids, especially linoleic acid. This finding is supported by the results of several large randomized clinical trials, in which replacement of saturated and trans fatty acids by polyunsaturated vegetable oils lowered coronary heart disease risk.
– World Health Organization, Population nutrient intake goals for preventing diet-related chronic diseases,5.4.4
Paltkoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 17:36   #42
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Tänkte precis skriva det här själv. Problemet är väl att det är du och jag som får betala via skattesedeln för folk som blindtroget lyssnar på en del av SLV's rekommendationer (många mål om dagen + mycket kolhydrat) men inte lyssnar på den andra delen (60 min aktivitet om dagen).
Ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt att de allra flesta inte ens känner till SLV's rekommendationer och väldigt många vet inte ens vad en kolhydrat är.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 17:37   #43
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Jo läste din post, fattar inte vad du ville ha sagt med den. Skulle vanligt smöra vara farligt eller?

Ska en kontrollerad studie inte räknas för att den är gjord av en amerikan på amerikansk mark?

Det är väl högst aktuellt att se på hur olika fetter i vår kropp fungerar under olika omständigheter när det kommer till hjärtkärlhälsa. Trådskaparen undrade om mättat fett korkade igen kärlen.

Jag trodde du var påläst och verkligen intresserad av härdning av fetter och transfetter. Men jag kan ta det från amöborna och framåt:

Det är lätt att härda en flytande olja till ett fast fett med en smältpunkt lite under kroppstemperatur. Perfekt för margarin, choklad, bagerifett, glass osv.
I den processen får du 20 kanske 30 eller t o m 35 % transfettsyror och ett fett som är utmärkt rent tekniskt. Billigt dessutom.

Transfetter är inget nytt. Frågan blommade upp på 70-talet och oljeproducenterna i Sverige tog smör som referens och gjorde lika bra oljor med bara några få procent transfettsyror. Tanken var att inte exponera oss för mer transfett än från smöret helt enkelt.

Hur rörelsen mot transfett verkade i USA under 70- och 80-talet kan jag inte någonting om men du kanske kan plocka fram dagsintaget för medelamerikanen några decenier tillbaka.

Idag finns härdade OCH transfria oljor

Eddie !
Det är lätt att fullhärda en olja så det inte finns en enda dubbelbindning kvar. Därefter omestrar du det härdade fettet med en vanlig rapsolja och med lite know-how får du en transfri margarinolja med bra smältpunkt.

Senast redigerad av Sverker den 2007-10-25 klockan 17:42.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 18:03   #44
Knabb
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag trodde du var påläst och verkligen intresserad av härdning av fetter och transfetter. Men jag kan ta det från amöborna och framåt:

Det är lätt att härda en flytande olja till ett fast fett med en smältpunkt lite under kroppstemperatur. Perfekt för margarin, choklad, bagerifett, glass osv.
I den processen får du 20 kanske 30 eller t o m 35 % transfettsyror och ett fett som är utmärkt rent tekniskt. Billigt dessutom.

Transfetter är inget nytt. Frågan blommade upp på 70-talet och oljeproducenterna i Sverige tog smör som referens och gjorde lika bra oljor med bara några få procent transfettsyror. Tanken var att inte exponera oss för mer transfett än från smöret helt enkelt.

Hur rörelsen mot transfett verkade i USA under 70- och 80-talet kan jag inte någonting om men du kanske kan plocka fram dagsintaget för medelamerikanen några decenier tillbaka.

Idag finns härdade OCH transfria oljor

Då fattar jag vad du menar

Problemet är att de naturligt förekommande transfetterna verkar ha positiv effekt på hälsan till skillnad från de kemiskt framställda.

Även omestringen verkar vara negativ ur hjärtkärl synvinkel.

Published: 15 January 2007
Nutrition & Metabolism 2007, 4:3 doi:10.1186/1743-7075-4-3
Received: 22 August 2006
Accepted: 15 January 2007
This article is available from: http://www.nutritionandmetabolism.com/content/4/1/3
© 2007 Sundram et al; licensee BioMed Central Ltd.
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0),
which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
Abstract
Background: Dietary trans-rich and interesterified fats were compared to an unmodified saturated fat for their relative impact on blood lipids and plasma glucose. Each fat had melting characteristics, plasticity and solids fat content suitable for use as hardstock in margarine and other solid fat formulations.
Methods: Thirty human volunteers were fed complete, whole food diets during 4 wk periods, where total fat (~31% daily energy, >70% from the test fats) and fatty acid composition were tightly controlled. A crossover design was used with 3 randomly-assigned diet rotations and repeatedmeasures
analysis. One test fat rotation was based on palm olein (POL) and provided 12.0 percent of energy (%en) as palmitic acid (16:0); a second contained trans-rich partially hydrogenated soybean oil (PHSO) and provided 3.2 %en as trans fatty acids plus 6.5 %en as 16:0, while the third used an interesterified fat (IE) and provided 12.5 %en as stearic acid (18:0). After 4 wk the plasma lipoproteins, fatty acid profile, as well as fasting glucose and insulin were assessed. In addition, after 2 wk into each period an 8 h postprandial challenge was initiated in a subset of 19 subjects who consumed a meal containing 53 g of test fat.
Results: After 4 wk, both PHSO and IE fats significantly elevated both the LDL/HDL ratio and fasting blood glucose, the latter almost 20% in the IE group relative to POL. Fasting 4 wk insulin was 10% lower after PHSO (p > 0.05) and 22% lower after IE (p < 0.001) compared to POL. For
the postprandial study the glucose incremental area under the curve (IAUC) following the IE meal was 40% greater than after either other meal (p < 0.001), and was linked to relatively depressed insulin and C-peptide (p < 0.05). Conclusion: Both PHSO and IE fats altered the metabolism of lipoproteins and glucose relative to an unmodified saturated fat when fed to humans under identical circumstances.
Gammal 2007-10-25, 18:15   #45
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Intressant. Den omestrade oljan innehöll 40 % stearinsyra. Uppenbarligen är det INTE possitivt att stearinsyran flyttas runt på de olika possitionerna på triglyceriden. 21 % linolsyra som flyttas runt den med gör ju inte saken bättre.

Skulle vara intressant och se uppföljande studier med andra kompositioner på fettsyror. Ett fett med palmitinsyra och oljesyra kanske så det blir något som likna kakaosmör kanske ?
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:30.