2007-09-08, 20:38
|
|
Athletic chick on a stick.
Reg.datum: Mar 2007
|
Gränsen på maxförsäljning för hobbyverksamhet är 12 000:- har jag för mig. Men även innan dess kan du bli momsregistrerad om du vill. Om du sedan inte går med vinst på ett tag kommer skatteverket inte att jaga dig med blåslampa direkt. För många företagare tar det flera år innan siffrorna slutar att vara röda. Tänk dessutom på att du kan få ut pengarna som du skjuter in för att köpa din utrustning, skattefritt, senare när du går med plus. Så det är lite win-win där. Först slipper du moms på inköpen, sedan får du ut för den egna insättningen, skattefritt. När det senare går så pass bra att du kan ta ut lön blir det däremot andra bullar.
Om du har lust kan du gå på moms-föreläsning som skatteverket anordnar. Här om du bor i Stockholm.
|
|
|
2007-09-08, 22:38
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Gäller samma sak med F-skattesedel, att man kan skaffa det även innan den där gränsen passerats?
Moms-föreläsning låter skrämmande, fast det är nog en bra idé ändå.
|
|
|
2007-09-08, 22:46
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Citat:
Ursprungligen postat av pony
Gränsen på maxförsäljning för hobbyverksamhet är 12 000:- har jag för mig.
|
har för mig att man kan deklarera upp till 50 000 kr som hobby men 12 tkr kanske är den helt skattefria delen?
|
|
2007-09-09, 22:38
|
|
|
Gällande F-skattesedel har jag inte hårdkoll på vilka som blir godkända och vilka som nekas och på vilka grunder. Men när du ansöker gör du en preliminär beräkning av din omsättning för det året. Om du sedan inte tjänar ens i närheten av vad du uppskattade att du skulle göra kan du knappast hållas ansvarig för att ha gjort dåliga affärer/orimliga beräkningar. Upplysningarna lämnas mest för att hjälpa skatteverket att beräkna vilken preliminärskatt du ska ha.
Kort sagt, man kan vara en tillsvidare overksam konsult med F-skattesedel, utan problem.
...och det var mycket riktigt den skattefria delen av hobbyverksamhet jag tänkte på. Den är 12k och att den skattepliktiga skulle vara 50k låter inte alls osannolikt även om jag inte har några siffror på rak arm där.
|
|
|
2007-09-09, 22:42
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Gällande F-skattesedel har jag inte hårdkoll på vilka som blir godkända och vilka som nekas och på vilka grunder.
|
Min kommentar ang. F-skattesedel är att det inte kan vara svårt att få, eftersom varenda forskare verkar ha det (företrädesvis för att använda när de gör föreläsningar utom tjänsten).
|
|
|
2007-09-09, 22:46
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Min kommentar ang. F-skattesedel är att det inte kan vara svårt att få, eftersom varenda forskare verkar ha det (företrädesvis för att använda när de gör föreläsningar utom tjänsten).
|
Nej, det är sant. Det som kan komma i vägen för att man ska få F-skatt är att man har skulder eller tidigare indragen sedel, näringsförbud etc.
Man behöver inte slå kringla på sig själv för att få idka, direkt. Det är bara att köra
|
|
|
2007-09-10, 06:52
|
|
Shemale performer
Reg.datum: Jan 2004
|
Nu verkar du ha fått en hel del hjälp Yes, men jag ville bara informera om att skatteverket har en br Q&A på sin hemsida: http://www.skatteverket.se/funktione...c80004825.html
Min erfarenhet är att det går bra att vända sig till skatteverket, i många avseende är de en väldigt professionell myndighet. Jag tycker att de ha fått ett oförtjänt dåligt rykte, många tar ut sitt agg över de höga skatterna på när skatteverket när det enda de gör ät att följa det regelverk som finns.
Andra bra länkar: http://www.foretagarna.se/ http://www.privataaffarer.se/smaforetag/start.asp
|
|
|
2007-09-10, 09:24
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Gällande F-skattesedel har jag inte hårdkoll på vilka som blir godkända och vilka som nekas och på vilka grunder. Men när du ansöker gör du en preliminär beräkning av din omsättning för det året. Om du sedan inte tjänar ens i närheten av vad du uppskattade att du skulle göra kan du knappast hållas ansvarig för att ha gjort dåliga affärer/orimliga beräkningar. Upplysningarna lämnas mest för att hjälpa skatteverket att beräkna vilken preliminärskatt du ska ha.
Kort sagt, man kan vara en tillsvidare overksam konsult med F-skattesedel, utan problem.
...och det var mycket riktigt den skattefria delen av hobbyverksamhet jag tänkte på. Den är 12k och att den skattepliktiga skulle vara 50k låter inte alls osannolikt även om jag inte har några siffror på rak arm där.
|
Det låter ju riktigt bra. En sak jag svor åt när jag läste lite om F-skatt vara att det verkade lite väl svårt att få. Det måste ju trots allt underlätta enormt mycket när man väl säljer sina tjänster.
Nåväl, ska försöka förhöra någon hos Skatteverket under dagen...
|
|
|
2007-09-10, 19:05
|
|
Registered Abuser
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Han blandar inte ihop det med F-skattesedel då? För att få F-skattesedel krävs nämligen att man har en viss försäljning.
Vad gäller moms så, enligt nutek som Bumbi tipsade om, står det:
"Ett företag har rätt att dra av sin ingående moms som betalats vid inköp, från den utgående momsen som mottagits från kunder vid försäljning. För att få göra avdrag för ingående moms krävs det att inköpen är nödvändiga för företagets verksamhet."
Som jag tolkar det krävs då att jag har någon form av utgående moms, sen kan jag dra av ingående moms från den "potten".
|
Ingående moms är momsen du får in i företaget när du säljer något. Det är från den momsen du får dra av grejer du köper. Detta betyder att du måste sälja något för att kunna dra av momsen på det du köper.
När du köper grejer till företaget måste du betala momsen den får man sedan tillbaka om man har ingående moms. Så du får inte köpa saker momsfritt bara för att du har ett företag. Då skulle alla ha ett företag.
|
|
|
2007-09-10, 19:33
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av KniveN
Ingående moms är momsen du får in i företaget när du säljer något. Det är från den momsen du får dra av grejer du köper. Detta betyder att du måste sälja något för att kunna dra av momsen på det du köper.
När du köper grejer till företaget måste du betala momsen den får man sedan tillbaka om man har ingående moms. Så du får inte köpa saker momsfritt bara för att du har ett företag. Då skulle alla ha ett företag.
|
Nja,man är inte tvungen.
Köper du utan att sälja något får du ändå tillbaka momsen.
|
|
|
2007-09-10, 20:29
|
|
Registered Abuser
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakssmurfen
Nja,man är inte tvungen.
Köper du utan att sälja något får du ändå tillbaka momsen.
|
Så du menar att det bara är att starta ett företag och sen dra momsen på tex en dator?
Jag tänkte inte efter riktigt när jag skrev mitt förra inlägg där jag skriver ingående moms ska det vara utgående moms precis som i Yes quote. även fast momsen kommer in till företaget.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:20.
|

|