Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-03, 08:51   #31
the_PL_man
Gammalt flakvrak

the_PL_mans avatar

Reg.datum: Oct 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Nikki Visa inlägg
Jag har hört rykten om att det inom SSF har kommit en ny regel fr o m 20090101 som innebär att alla som ertappats med hormondoping är avstängda från sm-tävlingar och därmed landslaget och landslagskval, serietävlingar och andra lagtävlingar i tio år efter positivt test..
Detta skulle alltså träda kraft retroaktivt enligt utsago..
Finns det någon som vet ifall det finns substans i dessa rykten?
Det finns ingen retroaktivitet i reglen om man tänker i banorna att man skulle gå bakåt i tiden & justera resultat, den gäller från 2009-01-01.

Dock så är den retroaktiv så tillvida att den gäller 10 år bakåt i tiden när man tittar på förseelsen.
För den som vill delta på SM-tävlingar & i serielag gäller det att vederbörande inte får ha en dopingavstängning för hormodoping vilken har avslutats senare än 10 år från det datum deltagande skall sek (dvs för ex vis idag så gäller det då bak till 1999.02.03).

/the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 10:20   #32
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Däremot ska hans poäng inte räknas i serien 2009 om jag förstått de nya reglerna rätt.
Ja. Så förstod jag det också. Men när man tittar på ASK Eskilstunas lagresultat nu efter serieomgång 1 så toppas laget av Jörgen L med 530 poäng.

Hur funkar regeln egentligen?

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 11:18   #33
vittorio
Registered User

Reg.datum: Dec 2007
Dummaste jag hört

Det var det dummaste jag hört..!
Att straffa någon retroaktivt kommer aldrig att gå igenom om han väljer att pröva det på högre instans.
vittorio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 11:39   #34
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av vittorio Visa inlägg
Att straffa någon retroaktivt kommer aldrig att gå igenom om han väljer att pröva det på högre instans.
Vari består det retroaktiva?

Vari består straffet?

Det är ingen mänsklig rättighet att få tävla på SM eller i landslaget. Ingen blir stoppad från att lyfta efter sin avstängning. Det är bara det att styrkelyftsförbundet inte vill ha dem med i landslaget (till skillnad från en del andra länder där de får komma tillbaka med en gång) eller på SM.

Eftersom elitserien kan leda till ett Lag-SM så är det logiskt att de inte får vara med där heller.

TK Trossö
Gammal 2009-02-03, 11:40   #35
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Citat:
kommer aldrig att gå igenom om han väljer att pröva det på högre instans.
Eftersom tävlingsbestämelserna är utformade i samarbete med en av RF's jurister så tror jag inte det är nåt problem att pröva det hos dem.

TK Trossö
Gammal 2009-02-03, 13:14   #36
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Det är inte en bestraffning; därför får den tidigare dopingavstängde tävla efter två års avstängning igen. Det enda som har hänt är att den tidigare dopingavstängde har vissa begränsningar i sitt idrottsutövande, och syftet med dem är endast att säkerställa rättvis idrott. Eftersom hormondopning ger fördelar för väldigt lång tid framöver så är det inte rättvist att släppa tillbaka dem igen och låta dem delta på samma vilkor som rena lyftare efter bara två års avstängning. Pga detta kan de inte delta på SM eller bli uttagna i landslaget och inte slå Svenskt rekord eller reprepsentera föreningens lag. Syftet är alltså inte att bestraffa utan enbart att göra idrotten rättvis igen.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 13:22   #37
sweetkarolina
I can haz teabag?

sweetkarolinas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Det är inte en bestraffning; därför får den tidigare dopingavstängde tävla efter två års avstängning igen. Det enda som har hänt är att den tidigare dopingavstängde har vissa begränsningar i sitt idrottsutövande, och syftet med dem är endast att säkerställa rättvis idrott. Eftersom hormondopning ger fördelar för väldigt lång tid framöver så är det inte rättvist att släppa tillbaka dem igen och låta dem delta på samma vilkor som rena lyftare efter bara två års avstängning. Pga detta kan de inte delta på SM eller bli uttagna i landslaget och inte slå Svenskt rekord eller reprepsentera föreningens lag. Syftet är alltså inte att bestraffa utan enbart att göra idrotten rättvis igen.
Väl skrivet!
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 16:32   #38
Ahead Of The Pack
Registered User

Ahead Of The Packs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
väl skrivet!
+1

Hur faan kunde jag missa hundra???

Det är alltid lika roligt när det går bra för någon annan.
Ahead Of The Pack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 09:50   #39
Diggler
csdfgdsagfdsgfdsgfgf

Digglers avatar

Reg.datum: Nov 2004
Är det inte lite underligt att man väljer att mobba en såpass bra representant för styrkelyft och Sverige som Jörgen? En heltidsarbetande familjefar i mogen ålder som presterar i klass med världseliten (som är proffs och i många fall långt mer dopade än Jörgen) i två discipliner.

Jag tycker det är synd att man väljer att göra såhär mot en såpass bra förebild för idrottsmän som faktiskt Jörgen är.
Gammal 2009-02-04, 09:57   #40
Erik__
hehe lol

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Diggler Visa inlägg
Är det inte lite underligt att man väljer att mobba en såpass bra representant för styrkelyft och Sverige som Jörgen? En heltidsarbetande familjefar i mogen ålder som presterar i klass med världseliten (som är proffs och i många fall långt mer dopade än Jörgen) i två discipliner.

Jag tycker det är synd att man väljer att göra såhär mot en såpass bra förebild för idrottsmän som faktiskt Jörgen är.
Är du ute efter att provocera folk?
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 09:59   #41
the_PL_man
Gammalt flakvrak

the_PL_mans avatar

Reg.datum: Oct 2002
Citat:

Jag hoppas du driver med oss!

Inget ont om Jörgen som person, jag har bara trevliga erfarenheter av honom.
Men stoppar man i sig hormoner är man ingen bra representant för svenskt styrkelyft. Punkt!

Personligen hade jag föredragit att han valt WPC efter sin avstängning, eftersom de delar synen på "kosttillskott". Det hade han vunnit mest respekt från andra lyftare på.

Regelförändringen är riktad mot alla som har den dåliga smaken att inte kunna följa idrottens regler angående doping.

/the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 11:18   #42
Börje H
Negativa Blöje

Börje Hs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Stoppar man i sig hormoner är man ingen bra representant för svenskt styrkelyft. Punkt!
Antar som flera andra att du bara sitter och fular dig, men om så inte är fallet så vill jag bara understrka det som PL säger ovan.
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 16:36   #43
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Just det att vara en aktiv dopingmotståndare fram tills dess att man själv blir avslöjad bidrar ju inte heller, men ja, Diggler kanske skämtade.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 17:21   #44
Larsa_wee
Registered User

Larsa_wees avatar

Reg.datum: Nov 2007
För mig och Andra unga Lyftare så hadde han nog varit en riktigt bra Förebild om han hade hållt sig ren, Och är man dessutom så pass känd som han är så blir det ju bara värre, Då förknippar i princip folk (såna som inte är så insatt i S-L) Våran sport med "droger", För mig kommer Aldrig nån Dopad att vara en Förebild, Däremot mina Lagkamrater i SAK osv är nått Jag och säkerligen många andar Unga verkligen Ser upp till. nu lät de som Reklam för sak, och det är det Inte, Finns så mkt bra Förebilder som inte är Dopad, Många talanger, Magnus Önerud , Thomas Sundström, osv. Och som dom har förklarat här i tråden över mig, En bra representant för Svensk styrkelyft Skall inte vara Dopad, Det är nog det sämsta man kan göra mot våran sport. Mvh /Larsa
Gammal 2009-02-04, 20:17   #45
vittorio
Registered User

Jag tror du ljuger när du pratar om juristerna tvivlar stark på att dom skulle sätta sitt namn på en regel som inte söds av deras egna antidoping regler men om det är så kan du väll namnge denna jurist här. Det är bara läsa står klart och tydligt efter avtjänat straff är man fri att delta på samtliga tävlingar såvida det inte är 2:a gången man får ett 4 årigt straff som det är numera. Det faktist så att om du är avstäng för andra gången och har avtjänat 4 år får du byta idrott och fortsätta tävla i denna idrott.
vittorio är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:44.