Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-10-19, 20:45   #4366
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
20 år för sent. Men bra att det händer något.
Gammal 2023-10-19, 20:47   #4367
Magnus N
Skånsk

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
20 år för sent. Men bra att det händer något.
så är det.

Mycket denna regering gör just nu är saker som man hoppats hade gjorts för 20-30år sedan, men det är samtidigt skönt att se det görs något, sakta men säkert
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-19, 21:02   #4368
-squat-
Registered User

-squat-s avatar

Reg.datum: Apr 2002

Senast redigerad av -squat- den 2023-10-19 klockan 21:04.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-20, 06:35   #4369
40plus
Registered User

40pluss avatar

Reg.datum: Mar 2019
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Återigen markstriderna består i att rensa tunnlar. USA har redan testat att bomba tunnlar i Vietnam. Inte allt för effektivt. Samma för Israel.

Hamas plan var att dra in Israel i Gaza, det är ganska tydligt då det var högst 1500 soldater som gick in i Israel. Och 40000 stannade.

Det är betydande avstånd att flyga om USA inte ska göra sig sårbara för Irans ubåtar. Om man placerar Hangarfartyg utanför persiska viken.
Bomba olika positioner kommer att visa sig hur effektivt Ryskt luftvärn är mot amerikanska plan. Det är vad Iran har skickat till Hizbollah.

Ja, det är ingen som är korkad nog att köra små parader runt öppna platser. Det är urban krigföring det handlar om. Det är nån som har studerat lite Viet Cong.
Att jag inte kan hålla mig borta...

Här är ditt inlägg som jag citerade:

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Vilket Arabland ska USA attackera Iran ifrån? Iran har proklamerat sig som "Islams beskyddare" i veckan. Det är i stort sätt omöjligt för nått Arabland att räcka på handen och bjuda in Amerikanerna. Och relationerna mellan arabländerna har aldrig varit bättre.

"Ey Saudi, vi (USA) tänkte hjälpa Israel, släpper du in en Division militär som ska bomba Iran och andra araber?"

Kika på kartan.

Då återstår någon slags skepp konvoj direkt till hangarfartygen, för att hör och häpna dom behöver påfyllning av materiell nästan dagligen under en konflikt.

Som det politiska läget ser ut, är det självmord för de ledare i regionen som stöder USA i det här.

Om storkriget bryter ut, så får vi kanske smaka på 30-40kr litern för bensin.
Sekunder konsekvenserna kan bli massiva.
Jag förklarade att Usa behöver inte bli inbjuden av någon, dom kan helt på egen hand utföra allt dom behöver för att ge den hjälp till Israel som är aktuell dvs att med luftstridskrafter hålla borta mekaniserat infanteri, stridsvagnskolumner, grupperingar av haubitsar och allt annat som kan tänkas hota Israels gräns ifall någon arab blir sugen på att öppna en andra front för att korsa Israeliska gränsen.

Och ja dom kan försörja sina egna hangarfartygsstridsgrupper just fine.

Sedan svarar du på mitt inlägg med att Usa skickar allt extra artilleri till ukraina, att det finns massa tunnlar i gaza och frågesport om vem som regerar i olika länder, dvs helt andra saker och inte ett jävla ord om det jag faktiskt skrev som svar till dig. När jag ger dig svar som visar att du har fel så citerar du mig men bemöter inte min verbala vinst över dig utan du börjar prata om annat.

Du är ju helt skev människa, du svävar ut i påståenden och diskussioner som jag inte är en del av. Jävligt tramsigt att hitta på nya "jamen detta då" när jag lyckas påtala att det du skriver inte stämmer.

1: Usa har hangarfartygsstridsgrupper på plats
2: Usa kan underhålla dessa själva
3: Dom behöver inte fråga något arabland om hjälp
4: Usa ska inget göra på marken

Nu kommer du kanske citera mig och återigen inte alls bemöta det jag skriver utan börja orera om något nytt helt irrelevant, kanske hur mujaheddin kunde kasta ut sovjet ur afg på 80-talet, Napoleons formationer i hans östra fälttåg eller mängden pickuper med kulsprutor som finns i Hamas 50 mil enorma tunnelkomplex som du drömt ihop.

Senast redigerad av 40plus den 2023-10-20 klockan 06:39.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-20, 08:43   #4370
-squat-
Registered User

-squat-s avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Kriminella skriver sig på felaktiga adresser för att försöka undgå hämndaktioner från fiender.
Nu ska Skatteverket ta fram en tjänst som varnar oskyldiga när någon försöker skriva sig på deras adress.
– Många av våra system bygger på tillit. Vi har under lång tid varit naiva i det, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-sig-pa-adress

Senast redigerad av -squat- den 2023-10-20 klockan 08:44.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-20, 09:34   #4371
BelowAverage
Kärvt maskulin

BelowAverages avatar

Reg.datum: Nov 2011
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Ah, "vi har varit naiva" klassikern.
Synd om våra politiker kommer undan med den enkla repliken. De har medvetet kört huvudet i sanden i decennier, har ingenting med naivitet att göra, tvärtom.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-20, 19:27   #4372
Magnus N
Skånsk

Dags för ny Koranbränning ifrån våran importerade Irakier imorgon

https://sverigesradio.se/artikel/sal...ng-i-stockholm

"Salwan Momika planerar kommer att genomföra en ny aktion där han bränner en koran i Stockholm under lördagen."
Gammal 2023-10-20, 19:44   #4373
Magnus N
Skånsk

Mer förslag till utredningar i rätt riktning ifrån regeringen:

https://www.regeringen.se/pressmedde...ke-medborgare/

Kommitténs uppdrag i korthet:
  • Analysera och ta ställning till på vilket sätt personer som kommer till Sverige som nyanlända ska kvalificera sig till förmåner enligt socialförsäkringsbalken, särskilt de bosättningsbaserade, samt till ekonomiskt bistånd,
  • analysera och ta ställning till på vilket sätt icke-medborgare som redan bor i Sverige genom övergångsbestämmelser ska kvalificera sig till förmåner enligt socialförsäkringsbalken, särskilt de bosättningsbaserade, samt till ekonomiskt bistånd. Sådana övergångsbestämmelser ska utformas med en skälig tidsfrist att nå upp till kriterierna och med hänsyn till individens redan uppnådda etablering och möjlighet till integrering i Sverige,
  • föreslå en ny modell för successiv kvalificering till socialförsäkringsförmånerna och för kvalificering till ekonomiskt bistånd som är förenlig med EU-rätten och andra bindande internationella åtaganden,
    • lämna nödvändiga författningsförslag.
Sedan det negativa:

Uppdraget ska redovisas senast den 30 september 2024.

Varför ta sådan tid på sig...
Gammal 2023-10-20, 20:17   #4374
Kaktus123
Registered User

Reg.datum: Dec 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Mer förslag till utredningar i rätt riktning ifrån regeringen:

https://www.regeringen.se/pressmedde...ke-medborgare/

Kommitténs uppdrag i korthet:

Varför ta sådan tid på sig...
Enkelt man har inge avsikt att genomföra förslaget i frågan utan är en tom gest för att blidka vissa delar av befolkningen en kortare tid för att bli bortglömt framöver.
Kaktus123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-21, 07:56   #4375
Magnus N
Skånsk

Citat:
Ursprungligen postat av Kaktus123 Visa inlägg
Enkelt man har inge avsikt att genomföra förslaget i frågan utan är en tom gest för att blidka vissa delar av befolkningen en kortare tid för att bli bortglömt framöver.

Kan så vara. Hoppas givetvis det inte blir så
Gammal 2023-10-21, 07:57   #4376
Magnus N
Skånsk

Lördagsintervjun på SR idag med Åkesson är värd att lyssna på om man har 30min över

https://sverigesradio.se/avsnitt/jim...har-hamnat-fel
Gammal 2023-10-21, 13:07   #4377
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Ah, "vi har varit naiva" klassikern.
Synd om våra politiker kommer undan med den enkla repliken. De har medvetet kört huvudet i sanden i decennier, har ingenting med naivitet att göra, tvärtom.
Grejen är att det också har fungerat utmärkt i decennier tills en viss grupp människor dök upp som gubben i lådan.
De har inte varit naiva utan fega och handfallna och hoppast på att det löser sig självt.

Alla politiker borde få utbildning i militär ledarskap istället för mediaträning och värdegrund.
Gammal 2023-10-21, 16:55   #4378
Magnus N
Skånsk

https://sverigesradio.se/artikel/reg...la-myndigheter

"Regeringen tillsätter en utredning som får i uppdrag att bland annat se över om det går att införa en generell bestämmelse som gör det möjligt att på ett effektivt sätt lämna uppgifter som omfattas av sekretess mellan myndigheter."

Återigen ett bra och behövligt förslag, men som med allt annat ska det utredas...
Gammal 2023-10-21, 17:29   #4379
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Varför ska man inte utreda ?
Stifta en lag och efteråt se ifall det blir bra ? eller...
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-21, 17:49   #4380
Magnus N
Skånsk

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Varför ska man inte utreda ?
Stifta en lag och efteråt se ifall det blir bra ? eller...
Givetvis ska man utreda, var mest långsamheten i allt som jag är förbannad över, 6-12månader minst i allt med utredningar.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:25.