2009-10-29, 19:32
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan
Tusen tack! Mycket bra förklarat.
|
Inga problem. Glömde att förklara timings ...
För att vidare öka hastigheten utan att sabba 1:1 förhållandet kan man sänka sina RAM timings, dvs 5-5-5-18 till tex 4-4-4-12 vilket är i vilken intern takt RAM minnet ska hämta nya instruktioner etc. Dessa värden representerar CAS latency osv. Ju lägre dom är desto fler cykler hinner den göra på samma tid, dvs mer kräm.
TV-licens?
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av grabben i skogen
ja jag undrar med, är det något man kan äta?
|
|
|
|
2009-10-29, 19:34
|
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Så lägre är bättre? Mina skitminnen var 4-4-4-12, och mina nya som ska vara bra är 5-5-5-15.
|
2009-10-29, 19:42
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Så lägre är bättre? Mina skitminnen var 4-4-4-12, och mina nya som ska vara bra är 5-5-5-15.
|
Det beror också på flera andra faktorer. Ju högre frekvens (mhz) på minnena desto svåra är det att sänka timings. Därför var tex DDR ram snabbare än DDR2 i början fast DDR2 gick i högre frekvens. Efter ett tag började minnestillverkarna bli bättre på att sänka timings även på DDR2 och då blev dom snabbare än DDR överlag. Exakt samma sak händer nu med DDR3. DDR3 har mycket högre frekvens än DDR2 men än så länge har man inte fått ner timings på dom som motiverar ett byte (topmodeller kanske har det).
Men timings idag har väldigt lite prestanda vinst jämfört mot förut då DDR2 marknaden är väldigt mogen (det är DDR3 marknaden som behöver mogna).
Så om du kör 5-5-5-15 i något högre frekvens än 4-4-4-12 så har du ungefär samma hastighet. Kör du 4-4-4-12 i exakt samma frekvens som 5-5-5-15 så är förstnämnda alltid snabbare. Prestandaskillnaden handlar om kanske 0.5% så det är inget du skulle märka praktiskt.
Glöm inte om du tightar minnena hårt (tex 4-4-4-12) så ökar risken att det blir fel i cykeln och du kan få BSOD (bluescreen). Därför är det oftast inte lönt att betala extra för att gå ner till 4-4-4-12.
EDIT: Dina gamla minnen i 4-4-4-12 kanske inte klarar samma frekvens som dina nya. Därmed klarar dom inte heller överklockning och klassas därmed som du själv säger (skit).
TV-licens?
|
Citat:
|
|
|
|
|
2009-10-29, 19:48
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
När du överklockar eller generellt vill ha ut max prestanda ur datorn ska du alltid sikta på
Maximal FSB i synkront förhållande med CPU och minnen utan att datorn blir instabil eller går på för hög voltage (sänker livstiden på datorn).
Överklockare kör oftast två metoder
1. en del börjar att öka varje del separat tills det börjar bli instabilt. Sen backar dom ett steg.
2.. En del börjar med att maxa väldigt mycket och sänker nivåerna tills dom hittar ett stabilt läge.
Metod 1 är att föredra, mindre risk att pajja nåt. Metod 2 är snabbare.
TV-licens?
|
Citat:
|
|
|
|
|
2009-10-29, 19:58
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Köpråd bärbar dator.
För cirka 10-12 000 vad rekomenderas då? Hänger inte alls med vilka grafikkort, cpu osv som är rätt. Den ska gå att spela på, kommer att kopplas och köras tillsammans med HDTV. Vilka märken är bra? Asus, Sony, HP är väl de som är mest aktuella. Datorn får gärna vara välbyggd och snygg
Vad sägs om denna? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=493331
|
|
|
2009-10-29, 20:23
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyJoeDavola
Köpråd bärbar dator.
För cirka 10-12 000 vad rekomenderas då? Hänger inte alls med vilka grafikkort, cpu osv som är rätt. Den ska gå att spela på, kommer att kopplas och köras tillsammans med HDTV. Vilka märken är bra? Asus, Sony, HP är väl de som är mest aktuella. Datorn får gärna vara välbyggd och snygg
Vad sägs om denna? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=493331
|
Hur hade du tänkt plocka ut ljudet ur datorn? har du datorhögtalare, förstärkare etc ?
TV-licens?
|
Citat:
|
|
|
|
|
2009-10-29, 20:31
|
|
|
Registered User
|
Via HDMI till TV:n och via TV:n med optisk till förstärkaren eller till datorhötalarna via gammal "vanlig" kontakt, hmm är det något jag inte tänker på?
|
|
|
2009-10-29, 20:36
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Via HDMI till TV:n och via TV:n med optisk till förstärkaren eller till datorhötalarna via gammal "vanlig" kontakt, hmm är det något jag inte tänker på?
|
Det är inte säkert att den klarar att ta med ljudet i HDMI. AMD/ATI kom med den lösningen för ett tag sedan men detta är ett geforce kort så om jag vore dig skulle jag kolla upp att det interna grafikkortet även är kopplat till ljudkortet så att båda kan skickas i HDMI kabeln. Tråkigt att få hem en dator som inte funkar som man trodde.
TV-licens?
|
Citat:
|
|
|
|
|
2009-10-29, 20:39
|
|
|
Registered User
|
hmm aj då, det tog jag för givet att hdmi skickar ljud också.
|
|
|
2009-10-29, 20:43
|
|
|
Registered User
|
Citat:
hmm aj då, det tog jag för givet att hdmi skickar ljud också.
|
Kanske dom alla gör nuförtiden men när HDMI kom i grafikkort från början var det nästan inga som hade interna anslutningar till ljudet.
TV-licens?
|
Citat:
|
|
|
|
|
2009-10-29, 21:23
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pata
Kanske dom alla gör nuförtiden men när HDMI kom i grafikkort från början var det nästan inga som hade interna anslutningar till ljudet.
|
Snackade med en person som har en HP bärbar cirka 1.5år gammal och får ut ljud via hdmi, så tror att det borde funka, men tack för upplysningen, inte roligt att sakna ljud
|
|
|
2009-10-29, 21:50
|
|
|
made a huge mistake
Reg.datum: Sep 2007
|
Om internet går segt och det det känns som det fungerar i intervaller(stängs av och på typ) ibland, kan det betyda att man måste öppna någon port(80 är de väll för surfa)? har nyligen bytt isp
|
|
|
2009-10-29, 22:03
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Nej, man behöver inte öppna portar för det. Det behövs inte inkommande anslutningar för det.
|
|
|
2009-10-29, 22:41
|
|
|
made a huge mistake
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nej, man behöver inte öppna portar för det. Det behövs inte inkommande anslutningar för det.
|
Konstigt, modemet/routern fungerar felfritt för alla i hemmet utom mig, vad kan felet vara då  När jag tankar håller den stadig hastighet, bara när jag surfar som det blir segt till och från
|
|
|
2009-10-29, 22:50
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Är du säker på att det är hastghetet i linan som segar? Annars kan det ju vara din webbrowser som är seg? Kör du FF med mycket add-ons t ex?
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:26.
|

|