Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-09, 12:21   #421
Ajasoro
Registered User

Ajasoros avatar

Reg.datum: Nov 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Lite absurt men alla förstod nog vad jag menade och du tog förhoppningsvis inte illa upp.

Asså grejen är att jag frågar om folks ursprung om inte dagligen så åtminstone varje vecka skulle jag tro, dels privat och dels i jobbet då jag jobbar på en mycket internationell arbetsplats. Jag tror det hela handlar mycket om att man inte ska lägga någon värdering vid var någon kommer ifrån utan att det måste framgå att det är av nyfikenhet som man frågar och det bör ske på ett hövligt sätt så att det just inte missuppfattas som något annat.

Jag frågar även om folks längd i tid och otid. Har trampat i klaveret ett antal gånger här.

Jag är väldigt kluven i frågan. Mina erfarenheter säger mig att våra gamla tankar om vissa "rasers" olika egenskaper i princip är motbevisade. Likaså har modern vetenskap och praktisk erfarenhet motbevisat Hitlers tes om att man inte ska blanda.

Jag tycker att så länge man anammar de nya kunskaperna så kan "rasmedvetenhet" vara av godo. Är det till exempel rasistiskt om man som läkare ger det generella rådet till mörkhyade svenskar att ta D-vitamintillskott? Det är ju rasbiologi version 2.015.
Ska man ge samma varningar om hudcancer oavsett hudfärg?

Måste kommentera det här. Svenskhet har inte premierats överallt. Tvärtom. När FI säger att svenska vita män är våldtäktsmän så applåderas det i Almedalen och i SVT debatt. Om någon på lika lösa grunder tar upp en annan grupp och kopplar dem till ett brott så buas det och kallas hets mot folkgrupp. Gudrun har kallat mig våldtäktsman fler gånger än SD har kallat dig bidragstagare och det är inte ens brottsligt att ta emot bidrag.

Jag tror du har fått om bakfoten vad som driver folk till SD. Det finns in i helvete massa människor som såg problem med den svenska politiken innan den här höstens flyktingkris, och då fanns det bara ett parti som ens problematiserade att vi bedrev Europas i särklass mest generösa flyktingpolitik. Att det partiet kommer från ett ganska mörkt förflutet (I likhet med vänsterpartiet men det tycks alla ha glömt) har nog avskräckt ganska många av de som faktiskt håller med SD om att flyktinginvandringen borde reduceras till normaleuropeisk nivå dvs med sisådär 90 % eller att den åtminstone måste minska markant. Många fler har dock undvikit att rösta på partiet på grund av att det i inget val har varit invandringen som varit den viktigaste frågan för dem. Skola, jobb och skatter har alltid varit viktigare i gemene mans ögon.

Om svenska folket 2014 skulle röstat på partiet med den i deras ögon bästa migrations och flyktingpolitiken så hade näst största partiet inte haft hälften av SDs röster. Nu är det annorlunda. På grund av flyktingkrisen så har alla andra partier fått göra om och göra rätt och flera av dem driver nu en i många avseenden hårdare politik än SD vågade föreslå 2014 innan valet. SD har äntligen slagits ned från sin tron som de belägrat i ensamhet sen efter utspelen som tog FP över 13% 2002. Det är för mig helt sjukt att sju partier i princip tävlar om att ge SD så mycket utrymme de överhuvudtaget kunde. Jag önskar att de övriga partierna skapar en någotsånär folkligt förankrad flyktingpolitik och sen tar tillbaka de väljarna som SD fått gratis så vi slipper höra mer exempel på deras inkompetens.
Haha, nej, fruktgrejen var bara stört kul!

Jag håller inte med. Att någon är nyfiken gör inte dem till småbarn som inte kan ta ansvar för sina handlingar. Det finns uppenbarligen väldigt många som är nyfikna på mig, och jag kunde inte bry mig mindre om att stilla deras nyfikenhet. Läs tidigare inlägg till varför, det har nog framgått.

Rasbiologi är klassat som en pseudovetenskap och alla tankar har ogiltigförklarats av dagens vetenskap. ''I princip''? Nej, alla. Den indelning i raser som Carl von Linné skapade handlade om att knyta olika människor till särskilda egenskaper, där den svarta sågs som barnslig, ociviliserad, naturbunden och ointelligent, medan den vita sågs som alla positivt laddade motsatsord. DET är raslära. Att en läkare ordinerar d-vitamin till en svart, informerar om att hen har större risk för att få upphöjd ärrbildning och att möjligheten att hen har en (i svensk kontext) ovanlig blodgrupp och därför är eftertraktad som blodgivare så är det inte rasistiskt, eftersom det inte bygger på en idé på svartas underordning, utan om att ge bästa möjliga vård.

Att F! talar om gruppen vita män handlar egentligen om en sak: att rassar utmålar ''invandrare'' som våldtäktsmän, när det i själv verket är så att folk tillhörande alla hudfärger våldtar. Alltså, vi skulle kunna utvisa varenda icke-vit svensk och våldtäktsproblematiken skulle finnas kvar. 98% av alla våldtäkter begås av män, och majoriteten av alla våldtäkter begås av svenska vita män mot kvinnor. Vad jag vet har SD aldrig klagat på studenter som tar studiebidrag.

När jag säger att vithet premieras så pratar jag om:
arbetsmarknad, bostadsmarknad, utbildning, skönhetsideal, hälsa, säkerhet. Möjligheter i livet.
Det är skillnad på att sparka uppåt och att sparka neråt.

Vad tror du att jag tror driver folk till SD? Det är inget jag tagit upp i min journal. En sak som roar mig: när 40-talisterna går i pension kommer vi behöva en halv miljon i offentlig sektor, bara sådär. Och regeringen stänger gränserna.

För att lätta upp stämningen:
- Vad är det för likhet mellan en sosse och en manet?
- Båda är ryggradslösa djur.

HAHAHA (skrattar alltid högt åt mina egna skämt)

Vi har ingen flyktingkris i Sverige. Det faller inte bomber här, det enda som händer är att människor som flyr från krig söker asyl. Rolig aspekt: Sverige är världens 11 största vapenexportör och 3:e största per capita. Jävligt kul att tjäna pengar på vapen, men jobbigt att behöva ta ansvar för att människor flyr från just nämnda vapen.

Vänsterpartiet har gjort upp med sitt förflutna, till skillnad från SD som förnekar sitt och Moderaterna som försökt skriva om sin historia. SD rasistiska politik är så pass normaliserad att jag har väldigt svårt att tro att det finns någon som inte vågar rösta på dem. Invandringen har varit en en de viktigaste frågorna de senaste valen i de undersökningar som gjorts bland väljarna. SDs utbildningspolitik har jag aldrig hört ett ord om, men ändå får de röster eftersom det finns folk som vill minska invandringen.

''...alla andra partier fått göra om och göra rätt''. Du tycker alltså att dagens hårda asylpolitik är bra. Kan du bekräfta eller ta avstånd från det? Om så är fallet orkar jag inte debattera mer. Vi pratar om människor. Jag har träffat allt för många människor de senaste månaderna som gått igenom mer än vad man kan tro är möjligt, och nu väntar på asyl. Att ställa sig bakom en politik som inte har som mål att hjälpa så många människor som möjligt är empatilöst.
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15

(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
Ajasoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-09, 12:39   #422
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Ajasoro, ingen människa behöver statens hjälp för att ge av sig själv och vara empatisk. Det kan vi alla göra när som helst helt utan regeringens inblandning. Du kan skänka pengar till FNs flyktinghjälp UNHCR. Du kan ge av dina egna pengar, mat, kläder, och husrum till den utsatte i din närmiljö eller via välgörenhetsorganisationer. Regeringens hjälp behövs bara när vi vill ta av andras pengar och använda dem till våra egna ändamål och vari ligger empatin i detta förfarande?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-09, 12:43   #423
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Regeringens hjälp behövs bara när vi vill ta av andras pengar och använda dem till våra egna ändamål och vari ligger empatin i detta förfarande?
Empatin är väl inte svår att se här? Man resonerar som Robin Hood: Att man vill ta från de mindre behövande och ge till de mer behövande.

Inte så konstigt att sympatisera mer med de som är i nöd och behöver hjälp än de som inte är i nöd och vill ha kvar sina ägodelar.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-09, 12:46   #424
Klein
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Empatin är väl inte svår att se här? Man resonerar som Robin Hood: Att man vill ta från de mindre behövande och ge till de mer behövande.

Inte så konstigt att sympatisera mer med de som är i nöd och behöver hjälp än de som inte är i nöd och vill ha kvar sina ägodelar.
Du missar hela poängen. Det finns inget som hindrar någon från att bedriva välgörenhet med sina egna resurser. Varför inte bara vara en god människa och göra detta?
Gammal 2015-12-09, 12:50   #425
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Du missar hela poängen. Det finns inget som hindrar någon från att bedriva välgörenhet med sina egna resurser. Varför inte bara vara en god människa och göra detta?
Nej, du missar poängen. Man kanske tycker att ens egna resurser inte räcker för att bedriva välgörenhet.

Vad tror du ger mest pengar till fattiga: Om jag själv ger alla pengar jag får över varje månad efter hyra, mat och andra förnödenheter, eller om alla arbetande svenskar betalar 1 % mer i i skatt och den skatten går till fattiga?
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Gammal 2015-12-09, 12:56   #426
Klein
Registered User

Citat:
Nej, du missar poängen. Man kanske tycker att ens egna resurser inte räcker för att bedriva välgörenhet.

Vad tror du ger mest pengar till fattiga: Om jag själv ger alla pengar jag får över varje månad efter hyra, mat och andra förnödenheter, eller om alla arbetande svenskar betalar 1 % mer i i skatt och den skatten går till fattiga?
Det är bara hycklande innan du själv gett allt det du kan undvara och mer till dem som enligt ditt eget rättesnöre behöver det bättre.
Gammal 2015-12-09, 12:58   #427
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Det är bara hycklande innan du själv gett allt det du kan undvara och mer till dem som enligt ditt eget rättesnöre behöver det bättre.
Okej. För närvarande kan jag inte undvara någonting, för jag sparar till min pension. Ändå betalar jag skatt, och ger 200 i välgörenhet varje månad.
Gammal 2015-12-09, 13:07   #428
Klein
Registered User

Citat:
Okej. För närvarande kan jag inte undvara någonting, för jag sparar till min pension. Ändå betalar jag skatt, och ger 200 i välgörenhet varje månad.
Det kan ju inte vara något annat än brist på empati som får dig att förutsätta att andra svenskars situation skulle vara olik din med avseende på möjlighet att undvara. Personligen skänker jag betydligt mer än vad du gör till välgörenhet men för den sakens vill jag inte och anser mig inte ha rätten att bestämma vad andra ska göra med deras pengar eftersom jag har empati och respekt.
Gammal 2015-12-09, 13:18   #429
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Det kan ju inte vara något annat än brist på empati som får dig att förutsätta att andra svenskars situation skulle vara olik din med avseende på möjlighet att undvara. Personligen skänker jag betydligt mer än vad du gör till välgörenhet men för den sakens vill jag inte och anser mig inte ha rätten att bestämma vad andra ska göra med deras pengar eftersom jag har empati och respekt.
Om du går förbi en person som håller på att mörda en annan, hindrar du mördaren då?

Isåfall kan det ju bara vara brist på empati som gör att du tycker att dina värderingar väger tyngre än mördarens. Mördaren kanske tycker att han har jättebra skäl att mörda? Vem är du att trycka på honom dina åsikter?

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2015-12-09 klockan 13:21.
Gammal 2015-12-09, 13:24   #430
Ajasoro
Registered User

Ajasoros avatar

Reg.datum: Nov 2014
Citat:
Ajasoro, ingen människa behöver statens hjälp för att ge av sig själv och vara empatisk. Det kan vi alla göra när som helst helt utan regeringens inblandning. Du kan skänka pengar till FNs flyktinghjälp UNHCR. Du kan ge av dina egna pengar, mat, kläder, och husrum till den utsatte i din närmiljö eller via välgörenhetsorganisationer. Regeringens hjälp behövs bara när vi vill ta av andras pengar och använda dem till våra egna ändamål och vari ligger empatin i detta förfarande?
Du inser väl att staten har mångt mycket mer resurser för att sköta flyktingmottagandet? Du förstår väl att människor som flyr från krig behöver en fristad? Jag har inte möjligheten att dela ut uppehållstillstånd, och oavsett hur mycket jag volontärarbetar och skänker pengar och kläder så kan människor i behov att skydd utvisas. När regeringen begränsar folks möjlighet till asyl och stänger Sveriges gränser så väger mitt engagemang inte tungt.

Finns det andra politiska frågor som du tycker ska skötas lika godtyckligt och enbart vara beroende av folkets välvilja och lust?
Avveckla försvaret, den som vill ha ett försvar kan använda sin morakniv.
Vad ska vi ha skolplikten till? De som vill att deras barn ska lära sig läsa kan ju säga upp sig och hemskola kidsen.
Klimatet? Varför sätta upp klimatmål? De som bryr sig om jorden kan byta till lågenergilampor. (den här var dock allt för nära verkligheten)

Du menar att skatt är att ta andras pengar. Jag ser det faktum att företag och chefer tjänar pengar på andra människors arbete i form av mervärde som en långt värre stöld, om vi nu ska snacka om att ta andras pengar. Skatt är den mesigaste formen av omfördelning.
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15

(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
Ajasoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-09, 13:45   #431
Klein
Registered User

Citat:
Om du går förbi en person som håller på att mörda en annan, hindrar du mördaren då?

Isåfall kan det ju bara vara brist på empati som gör att du tycker att dina värderingar väger tyngre än mördarens. Mördaren kanske tycker att han har jättebra skäl att mörda? Vem är du att trycka på honom dina åsikter?
Nu är ju inte mord och välgörenhet eller dess uteblivande något som går att likställa med varandra. Men om jag hoppar ner i kaninhålet som du inbjudit till för en stund så hade en rimligare jämförelse varit om en första person går förbi en andra som håller på att mörda en tredje, har du som fjärde person rätten att bestämma att den första personen ska ingripa?
Gammal 2015-12-09, 13:47   #432
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Nu är ju inte mord och välgörenhet eller dess uteblivande något som går att likställa med varandra. Men om jag hoppar ner i kaninhålet som du inbjudit till för en stund så hade en rimligare jämförelse varit om en första person går förbi en andra som håller på att mörda en tredje, har du som fjärde person rätten att bestämma att den första personen ska ingripa?
Som fjärde person hade jag nog ingripit, och skrikit "hjälp till här!" till den tredje, och blivit sur om denne inte hjälpte till. Så ja, på sätt och vis.
Gammal 2015-12-09, 14:45   #433
Klein
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Ajasoro Visa inlägg
Jag har inte möjligheten att dela ut uppehållstillstånd, och oavsett hur mycket jag volontärarbetar och skänker pengar och kläder så kan människor i behov att skydd utvisas. När regeringen begränsar folks möjlighet till asyl och stänger Sveriges gränser så väger mitt engagemang inte tungt.
Vad gör du specifikt med dina egna resurser för att göra flyktingars liv drägligare?

Citat:
Ursprungligen postat av Ajasoro Visa inlägg
Du menar att skatt är att ta andras pengar. Jag ser det faktum att företag och chefer tjänar pengar på andra människors arbete i form av mervärde som en långt värre stöld, om vi nu ska snacka om att ta andras pengar. Skatt är den mesigaste formen av omfördelning.
Skatt är att ta andras pengar eftersom det inte är frivilligt. Du åker i fängelse om du inte betalar. Att jobba är däremot frivilligt och är därför inte stöld eller rån. Du kan välja vilket jobb du vill inom ramarna för dina kvalifikationer och du kan sluta när du har lust. Du kan driva eget företag, jordbruk, frilansa, vad du än har lust och förmåga till.
Gammal 2015-12-09, 14:47   #434
Klein
Registered User

Citat:
Som fjärde person hade jag nog ingripit, och skrikit "hjälp till här!" till den tredje, och blivit sur om denne inte hjälpte till. Så ja, på sätt och vis.
Med rätten att bestämma menar jag alltså att du röstar igenom ett lagförslag som tvingar den första personen att ingripa med fara för sitt eget liv.
Gammal 2015-12-09, 14:57   #435
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Med rätten att bestämma menar jag alltså att du röstar igenom ett lagförslag som tvingar den första personen att ingripa med fara för sitt eget liv.
För att du ska vara konsekvent så antar jag att du förespråkar total anarki?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.