Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-04-05, 11:00   #4171
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Nej. Man kör den barfota för att kunna ta ut full rörelse. med styva skor blir det bara att man guppar vikten upp och ner i en kortare rörelse. Tårna tar automatiskt stryk och det får man leva med. Man går inte upp på tå helt, utan "halv tå" som de säger i balett.
Nä tvärtom. Du får lättare att ta ut en full rörelse i vaden med styva sulor.
Sen är det inte helt galet att foten får jobba också iofs, men för just vaden är det inte lika bra.

--‐----------------
Ang. Stånende vadpress i smith så se för helvete till att det du står på inte viker sig eller glider undan.
Jag var mycket nära att dö eller bli förlamad för några år sedan då lådan under vek sig och
Smith-maskinen förvandlades till en giljotin.
Gammal 2025-04-05, 17:04   #4172
Prsson
Registered User

Reg.datum: Aug 2009
Om jag vill börja köra calisthenics som van gymmare hur bör jag göra? Har kollat på en del gratis program eller förslag på scheman men dom vänder sig till otränade människor verkar det som.
Prsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-05, 18:54   #4173
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Prsson Visa inlägg
Om jag vill börja köra som van gymmare hur bör jag göra? Har kollat på en del gratis program eller förslag på scheman men dom vänder sig till otränade människor verkar det som.
https://www.youtube.com/@adam_frater

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-08, 09:46   #4174
BabaYaga
Registered User

Reg.datum: Jun 2024
Är det någon skillnad om man gör 4 set vader varje dag, 5 dagar i veckan jmfört med 10 set vader 2 gånger per vecka? Blir lika många set per vecka men frekvensen skiljer och antagligen intensiteten man kör. Och om de finns en skillnad - vad är bättre/mer effektivt?

Jag har kört 5-6 set varannan dag ett tag nu, men tycker inte det ger så mycket så funderar på att testa något nytt.
BabaYaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-08, 11:39   #4175
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BabaYaga Visa inlägg
Är det någon skillnad om man gör 4 set vader varje dag, 5 dagar i veckan jmfört med 10 set vader 2 gånger per vecka? Blir lika många set per vecka men frekvensen skiljer och antagligen intensiteten man kör. Och om de finns en skillnad - vad är bättre/mer effektivt?

Jag har kört 5-6 set varannan dag ett tag nu, men tycker inte det ger så mycket så funderar på att testa något nytt.
Nu är vader rätt tuffa eftersom de har en speciella egenskaper.

Nu tror jag, har själv jobbat med vaderna under många år pga den bakgrunden och tror mig har väldigt bra vader efter alla år av vadträning.

Du förstår vad jag säger vader byggs inte inte på en vecka eller två utan de tar tid på sig. Om man inte är genetiskt överbegåvad på just vaderna. Därför måste hen vara tålmodig och träna dem kontinuerligt. Vissa klarar daglig träning av dem andra inte och det är något som man bör beakta.

Tips.
Du måste får träningsvärk i dem initialt så att du har svårt att gå till en början. Om du inte får träningsvärk så tränar du inte vaderna utan använder dem som vanligt.

Du behöver pressa vaden ordentligt med hög intensitet och maximalt antal repetitioner i varje set så att du känner en brännande smärta i dem.

Eftersom vadmusklerna är väldigt uthålliga handlar det om många repetitioner 20-30 per set på absolut maximal belastning. 5 - 6 set är nog i det minsta laget för att lyckas med arbetet 8-10 set behövs troligen och säkert två gånger per vecka.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2025-04-08 klockan 11:44.
Gammal 2025-04-09, 03:14   #4176
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Det viktigaste med vaderna är att inte titta på dem. Träna dem, men ha inte shorts utan långa byxor. Spegla dem inte, noja inte över dem, mät dem inte. Bara träna dem kanske 1-2 ggr I veckan men utan att bry dig så värst om dem. Strunta i dem, tänk skitsamma, vem bryr sig om vader?

Har du koll på dem växer dem inte. Titta bort. Rätt var det är har de växt, men bara om du tittat bort och inte brytt dig. Notera bara att de växt och gå tillbaks till att ignorera dem, de skall inte ha uppmärksamhet.

Ok inte speciellt vetenskapligt. Men erfarenhetsmässigt.
Gammal 2025-04-09, 06:37   #4177
BabaYaga
Registered User

Reg.datum: Jun 2024
Citat:
Det viktigaste med vaderna är att inte titta på dem. Träna dem, men ha inte shorts utan långa byxor. Spegla dem inte, noja inte över dem, mät dem inte. Bara träna dem kanske 1-2 ggr I veckan men utan att bry dig så värst om dem. Strunta i dem, tänk skitsamma, vem bryr sig om vader?

Har du koll på dem växer dem inte. Titta bort. Rätt var det är har de växt, men bara om du tittat bort och inte brytt dig. Notera bara att de växt och gå tillbaks till att ignorera dem, de skall inte ha uppmärksamhet.

Så ungefär som med barnen här hemma alltså?

skämt åsido, jag kanske har tränat dem lite för ofta i så fall. Har kört 4-5ggr per vecka. Vissa dagar 8-12 reps tungt och andra dagar 12-20 reps. Men ska testa 2 ggr per vecka, mycket reps och skippa fokusera på dem. får se om 2 år om det ger nått.

Har förvisso aldrig haft vader trots fotboll och annan sport.
BabaYaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-09, 07:56   #4178
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Citat:

Gammal 2025-04-14, 15:20   #4179
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Gillar också house of hypertrophy! Många bra tips från snubben.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-18, 17:08   #4180
Thunde12
Registered User

Thunde12s avatar

Reg.datum: Jun 2023
Jag undrar om kabelrodd egentligen är en övning man primärt kör för kontakt snarare än styrka? Jag upplever att jag får klart bättre muskelkontakt när jag kör kabelrodd med lägre vikt än tunga och få reps. Är det mer effektivt att satsa på tyngre övningar med chins för styrka, och använda kabelrodd för lättare vikt och bättre kontakt?
Thunde12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-19, 14:59   #4181
baggard
Registered User

baggards avatar

När man gör goodmornings är det tänkt att stången ska röra sig rakt upp och ned som en hiss under rörelsen eller ska man förflytta sig så stången kommer längre fram och det blir mer av en halvcirkel rörelse... om nån fattar vad jag menar?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-20, 08:08   #4182
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
När man gör goodmornings är det tänkt att stången ska röra sig rakt upp och ned som en hiss under rörelsen eller ska man förflytta sig så stången kommer längre fram och det blir mer av en halvcirkel rörelse... om nån fattar vad jag menar?

Gammal 2025-04-20, 10:02   #4183
baggard
Registered User

baggards avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Hans stång ser ut att röra sig lite framåt under nedgången så det kanske inte ens är möjligt att få den rakt upp och ned då. Men det där ser väl hyfsat ut, får köra efter det.

Dom verkar dock ha ett annorlunda övningsutförande på vissa övningar så har aldrig velat lita helt på dom

baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-20, 12:30   #4184
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Hans stång ser ut att röra sig lite framåt under nedgången så det kanske inte ens är möjligt att få den rakt upp och ned då. Men det där ser väl hyfsat ut, får köra efter det.

Dom verkar dock ha ett annorlunda övningsutförande på vissa övningar så har aldrig velat lita helt på dom
Nu är det så att jag letade efter ett bra utförande av good mornings och tyckte att det här var den mest pedagogiska med gott utförande när jag skannade YT.

Så jag litar inte på någon egentligen, men gillar tex. Eric Janicki som har bra billiga tips och råd på övningsutförande som ger behållning. Även dr gains har bra genomtänkta saker som kan vara bra för att optimera träningen.

Gammal 2025-04-20, 17:53   #4185
Thunde12
Registered User

Thunde12s avatar

Reg.datum: Jun 2023
jag hade fan en fråga
Thunde12 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:17.