2012-12-15, 17:09
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2012
|
var min fråga om gruppteori för svår?  vet att jag borde kunna detta sedan lågstadiet...
|
|
|
2012-12-16, 13:03
|
|
Midnight toker
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord
Jag ser inte det så, jag gick i skolan i ett år ytterliggare men de tre första åren lullade jag mest runt och gjorde roliga saker och fick en gratis, bra musikutbildning. Studier är aldrig bortkastat 
|
Nej du har väl rätt egentligen. Just nu känns ett år som mycket men i långa loppet är ett år ingenting. Du valde ju iaf "rätt" i slutändan. Dvs ett val som kommer ge dig ett jobb. Så good on you
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J.
Läste maD 2004 eller 2005, sen började jag min första högskolemattekurs vt10.
|
Måste bara fråga vad det var som fick dig att fem-sex år senare helt plötsligt bestämma dig för att läsa matte på högskolenivå? Om du nu inte tyckte det var nåt speciellt innan? Det är ju som sagt ett jävla projekt att ta sig an om man inte är helt 100 på att det är det man vill göra...
|
|
|
|
2012-12-16, 13:17
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zoidy
Måste bara fråga vad det var som fick dig att fem-sex år senare helt plötsligt bestämma dig för att läsa matte på högskolenivå? Om du nu inte tyckte det var nåt speciellt innan? Det är ju som sagt ett jävla projekt att ta sig an om man inte är helt 100 på att det är det man vill göra...
|
Tänkte säga att jag alltid varit intresserad av matte, men det stämmer ju inte eftersom jag hatade det i högstadiet  Men jag fick väl något slags intresse för det i tvåan, ganska precis efter att jag bytt till sam för att matten var för svår, hrm. Minns att jag plöjde igenom en bok om matematiken bakom relativitetsteori (? mathematics of relativity) som fanns på skolbibblan. Sedan dess har jag ständigt tänkt på matte, algebra och talteori mer specifikt. För ett par veckor sen löste jag faktiskt ett problem som jag ställde upp för mig själv ungefär då - vad ska jag nu göra med mitt liv?
Du nämnde något om forskning; forska är lyckligtvis inte det enda man kan göra med en matteutbildning, då skulle nog inte matematiker vara den sjätte bäst betalda yrkesgruppen, utan snarare den sjätte mest arbetslösa yrkesgruppen, haha...
|
|
|
2012-12-21, 14:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Kan någon förklara hur man hanterar absolutbeloppet i en sån här uppgiften (System och transformer). Blir tokig på alla dom jävlarna med absolutbelopp och boken förklarar ingenting:
Ta fram derivatan av (1−|t|)(θ(t+1)−θ(t−1))
|
2012-12-21, 14:51
|
|
Registered User
|
Löste skiten, |t|=t(2θ(t)-1) tråkkurs...
|
2012-12-21, 14:55
|
|
En påse med mos.
Reg.datum: Feb 2006
|
Jag börjar läsa Matte 3c i januari.
Har bara läst Matte A/B innan och det var för ~5år sedan.
3c ska tydligen vara en blandning av det man tidigare lärde sig i C och D.
Ser fram emot det, men samtidigt minns jag inte ett skit från gymnasiematten
|
|
|
|
2012-12-21, 15:04
|
|
pilltjam
Reg.datum: Apr 2010
|
Precis som jag gjorde nu då (fast jag läste 2c, och börjar med 3c i januari).
Nya 3c är en väldig blandning av C och D, plus en skopa E, så jag råder dig starkt att repetera lite innan.
|
|
|
2012-12-21, 15:10
|
|
En påse med mos.
|
Repetera matte b då eller?
|
|
|
|
2012-12-21, 15:28
|
|
pilltjam
|
Citat:
Ursprungligen postat av G_lund
Repetera matte b då eller? 
|
Nja, ma 2c. Logaritmer och komplexa tal t.ex. ingår nu i ma 2, vilket du behöver för ma 3. Logaritmer ingick tidigare i C och komplexa tal i E, så du har inte läst det.
Här kan du se vad som ingår i vad: http://www.matteboken.se/lektioner/matte-2, och här vad som ingick i vad: http://www.matteguiden.se/?menu=normal
|
|
|
2012-12-21, 19:36
|
|
Kissemiss
Reg.datum: May 2006
|
Dagens tenta
http://www.maths.lth.se/media/exams/...2012-12-21.pdf
Känns väldigt enkelt när jag tittar tillbaka på den nu, fattar inte varför jag alltid får hjärnsläpp och börjar tveka på min egen förmåga på tentorna?!  Hur råder man bot på sånt?
|
|
|
2012-12-21, 19:40
|
|
pilltjam
|
Du är inte van, och blir stressad då resultatet är viktigt. Man blir bra på det man tränar, så enda sättet att bli bra på tentor är genom att simulera tentor. Inte så jäkla lätt, men det går ju alltid att försöka. Tippar jag på.
|
|
|
2012-12-21, 19:40
|
|
En påse med mos.
|
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam
|
oh fuck. jag som knappt kommer ihåg hur man löser ut x
Då har jag ju nått att kika på i mellandagarna iaf..
|
|
|
|
2012-12-21, 19:43
|
|
Registered User
|
Fick 4.9 på den där tentan, surt! Hade varit kul att ha en femma på någon matematik-tentamen  Det försvinner nog ju mer du tentar bara. Vilket program förresten?
|
2012-12-21, 19:46
|
|
Kissemiss
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam
Du är inte van, och blir stressad då resultatet är viktigt. Man blir bra på det man tränar, så enda sättet att bli bra på tentor är genom att simulera tentor. Inte så jäkla lätt, men det går ju alltid att försöka. Tippar jag på. 
|
Har dock skrivit många tentor innan jag började på LTH, men just mattetentor är ovant. Antar att det blir bättre med tiden, hoppas jag!
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord
Fick 4.9 på den där tentan, surt! Hade varit kul att ha en femma på någon matematik-tentamen  Det försvinner nog ju mer du tentar bara. Vilket program förresten?
|
Surt! Vi får väl se hur de rättar, gjorde några dumma fel som jag lär få avdrag för. B1an ska jag definitivt tenta om för det resultatet skäms jag nästan för  Jag går första året elektroteknik.
|
|
|
2012-12-21, 19:58
|
|
Registered User
|
Elektro, stackare  gå kina-inriktningen om du har chansen fortfarande, fantastiskt rolig termin.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:29.
|

|