2012-08-22, 19:14
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Knaz
Vilken av alla BS EAA? Finns ju några stycken.
|
Den utan massa onödiga extraingredienser
|
|
|
2012-08-26, 17:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Läst 5-10 sidor bakåt nu men hittar inte det jag sökte.
Iaf så sist jag läste om EAA för ett x antal år sedan så var det effektivt och ta det direkt innan och direkt efter.
Vad är upplägget nu för tiden?
|
2012-08-26, 18:24
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av Brorlustig
Läst 5-10 sidor bakåt nu men hittar inte det jag sökte.
Iaf så sist jag läste om EAA för ett x antal år sedan så var det effektivt och ta det direkt innan och direkt efter.
Vad är upplägget nu för tiden?
|
Beror på hur din kost ser ut. Är den redan högprotein så är det tveksamt om något EAA-tillskott kommer göra skillnad. Men vill du vara säker så gör såhär:
Helt fastande träning: ta både före & efter.
Har du ätit innan du tränar: ta bara efter.
Eventuellt om du HAR ätit innan träningen men det var länge (länge här är en definitionsfråga) sedan: ta både före och efter.
|
|
|
2012-08-26, 19:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Beror på hur din kost ser ut. Är den redan högprotein så är det tveksamt om något EAA-tillskott kommer göra skillnad. Men vill du vara säker så gör såhär:
Helt fastande träning: ta både före & efter.
Har du ätit innan du tränar: ta bara efter.
Eventuellt om du HAR ätit innan träningen men det var länge (länge här är en definitionsfråga) sedan: ta både före och efter.
|
I det här fallet så är det ett äta var 3h upplägg. High protein.
Dock brukar det vara 4-5h innan träning där är den enda stora glipan i kosten.
Men tror du på före och efter så kör jag på det.
|
2012-08-26, 21:27
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av Brorlustig
I det här fallet så är det ett äta var 3h upplägg. High protein.
Dock brukar det vara 4-5h innan träning där är den enda stora glipan i kosten.
Men tror du på före och efter så kör jag på det.
|
Det skadar ju inte annat än plånboken
|
|
|
2012-08-28, 14:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Så EAA har alltså gått från att vara det bästa någonsin till att vara verkningslöst om man äter mycket protein?
|
|
|
2012-08-28, 14:54
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Så EAA har alltså gått från att vara det bästa någonsin till att vara verkningslöst om man äter mycket protein?
|
Låter som att du övertolkat saker kraftigt.
|
|
|
2012-08-28, 15:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Låter som att du övertolkat saker kraftigt.
|
Kan mycket väl vara sant, jag är total nybörjare! Men för något år sedan fick jag intrycket att EAA hade en väldigt stor fanskara och att man skulle ta det före och efter. Har det alltså ändrats?
|
|
|
2012-08-28, 18:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Frågar allra ödmjukast någon som är kunnig; tänkte ta 2 doser om dagen, kör redan vassle, dden första dosen direkt när jag vaknar sen vänta ca 30 min med frukost, sedan den andra direkt innan träning(kör vassle efter). Är den på morgonen pointless? Finns det bättre alternativ eller bore jag bara köra en dos om dagen? Jag tränar ca 2-3 timmar efter frukost, sedan lunch efter träning. Thanks
|
|
|
2012-08-28, 18:48
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Kan mycket väl vara sant, jag är total nybörjare! Men för något år sedan fick jag intrycket att EAA hade en väldigt stor fanskara och att man skulle ta det före och efter. Har det alltså ändrats?
|
Skulle tro att det delvis beror på att folk insett att de små detaljerna oftast har väldigt liten betydelse (myself included). Det var inte effektivare för ett år sedan än vad det är nu.
Citat:
Ursprungligen postat av raddum
Är den på morgonen pointless? Finns det bättre alternativ eller bore jag bara köra en dos om dagen? Jag tränar ca 2-3 timmar efter frukost, sedan lunch efter träning. Thanks
|
Det går inte att säga. Du måste se till din kost som helhet. Är den redan rik på protein så kanske det är onödigt, å andra sidan skadar det inte att ta din morgondrink annat än för plånboken, så länge det passar i din kaloribudget.
|
|
|
2012-08-28, 18:53
|
|
Registered User
|
är ganska proteinrik redan. Dietar inte atm, så har plats i budgeten. Tänkte mer på att få ut maximalt av tillskottet.
|
|
|
2012-08-28, 18:57
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
är ganska proteinrik redan. Dietar inte atm, så har plats i budgeten. Tänkte mer på att få ut maximalt av tillskottet.
|
Det kan tas lite hur som helst men på morgonen är inte ett dåligt alternativ iaf. Mellan måltider är annars ett bra tillfälle rent teoretiskt. Vassle är ganska billigt (beror på märke givetvis, men överlag) så kör på med morgondrinken om du vill.
|
|
|
2012-08-28, 19:02
|
|
Registered User
|
Okie dokie, tack för din tid. Tänkte mer ha EAA som proteinsyntesboostare då på morgonen och innan träning, Vasslet har jag för att få upp protten i helhet.
|
|
|
2012-08-28, 19:38
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Okie dokie, tack för din tid. Tänkte mer ha EAA som proteinsyntesboostare då på morgonen och innan träning, Vasslet har jag för att få upp protten i helhet.
|
Jag missförstod, trodde du drack vassle på morgonen. Men även vassle stimulerar proteinsyntesen. Vassle brukar innehålla ungefär 50% EAA. Så ca 20g vassle motsvarar 10g EAA.
|
|
|
2012-08-28, 20:46
|
|
Registered User
|
Citat:
Skulle tro att det delvis beror på att folk insett att de små detaljerna oftast har väldigt liten betydelse (myself included). Det var inte effektivare för ett år sedan än vad det är nu.
|
Självklart blir det inte mindre effektivt av att folk förstår bättre, men den gällande åsikten då verkade iaf vara att EAA var det tillskottet som gav mest (förutom proteinshakes om man åt dåligt med protein dvs). Har EAA alltså väldigt liten effekt? Jag tänker främst för att behålla muskelmassa vid hård deff.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:43.
|

|