Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-11, 13:54   #391
BelowAverage
Kärvt maskulin

BelowAverages avatar

Reg.datum: Nov 2011
Citat:
Ursprungligen postat av TheB3ach97 Visa inlägg
Och ja, jag har inte ens frågat om TRT från första början, jag har sagt att jag vill ha HJÄLP med mina SYMPTOM och kan tänka mig alla möjliga former, men att avstå från träning några veckor eller något annat strunt ger jag inte mycket för.
Ser dig ibland insinuera (tolkar jag) att du kan självmedicinera med hormoner.

Som jag ser det har du väl två alternativ:

Gå genom vårdprocessen. Oavsett hur tramsig du upplever behandlingen. Antagligen vill läkare diffa sjukdomar mot varandra, och börja med det mest sannolika eller minst invasiva.
Där kan du ju faktiskt bara spela med eller inte. Och om du spelar med hoppas att de till slut hittar orsaken till varför du upplever de symtom du upplever.

Självmedicinera är ditt andra alternativ. Men jag tycker du borde pröva att löpa linan ut genom vården, och vara medgörlig men insisterande.
Vilket känns lite hycklande att säga iom att den här tråden varit aktiv rätt länge nu, men jag har inte mycket annat att komma med.

Lycka till! Hoppas du / vården kommer hitta en lösning som fungerar väl.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 14:01   #392
ApexProcyon
Biggus Dickus

ApexProcyons avatar

Reg.datum: Nov 2016
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer Visa inlägg
Smidigt att skapa ett nytt konto med identiskt nickname. Blir man bannad så blir man det av en anledning.
Första inlägget från nya kontot:
Citat:
Tydligen gillade en viss person inte vad jag skrev på forumet så det blev the banhammer, hur som helst har jag fått tillåtelse av mod att göra en update i denna tråd gällande mitt senaste besök med en överläkare inom endokrinologi, då jag vet många är intresserade av att höra fortsättningen.
Gammal 2017-03-11, 15:19   #393
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Ser dig ibland insinuera (tolkar jag) att du kan självmedicinera med hormoner.

Som jag ser det har du väl två alternativ:

Gå genom vårdprocessen. Oavsett hur tramsig du upplever behandlingen. Antagligen vill läkare diffa sjukdomar mot varandra, och börja med det mest sannolika eller minst invasiva.
Där kan du ju faktiskt bara spela med eller inte. Och om du spelar med hoppas att de till slut hittar orsaken till varför du upplever de symtom du upplever.

Självmedicinera är ditt andra alternativ. Men jag tycker du borde pröva att löpa linan ut genom vården, och vara medgörlig men insisterande.
Vilket känns lite hycklande att säga iom att den här tråden varit aktiv rätt länge nu, men jag har inte mycket annat att komma med.

Lycka till! Hoppas du / vården kommer hitta en lösning som fungerar väl.
Bingo!

Lyssna på rekommendationerna med öppet sinne - fullfölj - återkoppla till vårdgivare om bättre/sämre/oförändrat.

Har aldrig någonsin varit med om någon vårdgivare som nekat eller struntat i att försöka hitta andra orsaker och alternativ när vårdtagaren gjort vad som ordinerats men inte blivit förbättrad. Men börjar man tjafsa, döma och leta fel redan i steg ett så blir det knappast optimalt för vare sig vårdgivare eller vårdtagare. Det är ett samarbete där vårdgivare inte kan göra sitt jobb om vårdtagaren inte gör sitt jobb och vårdtagaren inte göra sitt jobb om vårdgivaren inte gör sitt jobb.
Gammal 2017-03-11, 16:59   #394
krubkungen
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Pacmanstar Visa inlägg
Sen vill jag också hävda att mycket av det negativa bemötandet TS får är troligtvis på grund av hans unga ålder mixat med hans attityd av att vara påläst/veta mycket.

Men det ska vi gammelgubbar kunna bortse ifrån, vet själv hur mycket jag trodde jag visste och hur självsäker jag var om allt bara för 8-10 år sedan.

För mycket av det TS säger är fullständigt korrekt. Han har klar testosteronbrist, studierna han pratar om (särskilt den stora meta-studien) som visat att symptom hos många unga kan uppkomma under 15nmol stämmer bra och hans åsikt om läkaren och överläkarens påståenden gällande DAA/steroider och att en paus från träning i 2 veckor skulle göra något positivt alls för hans låga nivåer håller jag med om är rent ut sagt skrattretande.
Skulle du kunna länka denna studie?
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 17:03   #395
mytimecouldbeyou
Banned User

Reg.datum: Jan 2017
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Har aldrig någonsin varit med om någon vårdgivare som nekat eller struntat i att försöka hitta andra orsaker och alternativ när vårdtagaren gjort vad som ordinerats men inte blivit förbättrad. Men börjar man tjafsa, döma och leta fel redan i steg ett så blir det knappast optimalt för vare sig vårdgivare eller vårdtagare. Det är ett samarbete där vårdgivare inte kan göra sitt jobb om vårdtagaren inte gör sitt jobb och vårdtagaren inte göra sitt jobb om vårdgivaren inte gör sitt jobb.
Inte bland riktiga läkare, men inom psykiatri är väl det snarare normen att de låser sig vid en tanke och fortsätter till vilket pris som helst. (En av nackdelarna med att inte ha några objektiva instrument och att en psykiaters bedömningsförmåga är det enda verktyget - att kritisera en psykiaters beslut är som att ifrågasätta röntgenstrålning eller kirurgens skalpell.)

Det roligaste exemplet är https://www.theguardian.com/world/2000/sep/19/1 där han hölls inlåst 55 år för att han talade fel språk!

Senast redigerad av mytimecouldbeyou den 2017-03-11 klockan 17:04.
mytimecouldbeyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 17:13   #396
BelowAverage
Kärvt maskulin

BelowAverages avatar

Reg.datum: Nov 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Bingo!

Lyssna på rekommendationerna med öppet sinne - fullfölj - återkoppla till vårdgivare om bättre/sämre/oförändrat.

Jag har hört väldigt mycket anekdotiskt från familj och vänner. Bl.a en man som pga hårt kroppsarbete (kan antas) ha förvärvat symtom som nästan passar perfekt efter mallen på karpaltunnelsyndrom. Det tog 12 år innan han opererades från att han började kontakta läkare för de symtom han upplevde. Han upplevde även att läkare inte lyssnade på vad han sa och avfärdade hans egna misstankar om karpaltunnelsyndrom. Operationen hade mycket god effekt, han fick snabbt mycket bättre funktion i händerna (det var båda). Så man kan anta att karpaltunnelsyndrom faktiskt var hans diagnos, eftersom behandlingen fungerade. Alltså 12 års minskat arbete och lidande pga arrogans alt. brist på nyfikenhet hos vårdgivare.

Jag tror brist på prestigelöshet är ett problem i vården och inte bara förekommer bland läkare heller för den delen.
Det betyder ju däremot inte att alla patienter alltid har rätt om alla sina misstankar. Men om någon upplever att vårdapparaten inte hjälper dem eller inte lyssnar på dem så måste de ju inte per automatik ha fel.

Svårdiagnosticerade åkommor verkar lätt avfärdas, och man får driva sin egen undersökning. Vilket kan vara väldigt svårt när man inte har kunskapen. Jag ser ett jätteproblem av ointresse (tidsbrist) i vården, och det verkar växa. Nästan så man önskar det kunde finnas sakkunniga handläggare eller något som hjälper svårdiagnosticerade att driva sin vårdprocess.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2017-03-11 klockan 17:18.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 18:12   #397
Luca Brasi
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Jodå, jag känner till DAA, som jag testade för några år sedan utan att märka någon skillnad alls.

DAA ska - teoretiskt sett - fungera genom att boosta LH signalen från hjärnan till testiklarna vilket i sin tur höjer ens testosteron under stunden man tar det, i praktiken verkar det dock inte fungera över huvud taget och studier har nu också fastställt att det inte har någon testosteronhöjande effekt.
Varför började du dilla om DAA i så fall?
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:09.