Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-07, 13:09   #40051
Melker2
Registered User

Reg.datum: Jan 2018
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Finns det öht något användningsområde för kolloidalt silver? Spontant känner jag att jag inte ens skulle vilja torka bordet med det.
Används för att desinficera vatten på fartyg, flygplan och även rymdfärjor.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 13:10   #40052
Gregow
Registered User

Gregows avatar

Reg.datum: May 2019
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Vad du säger är alltså att man bör dricka det?
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 13:27   #40053
r3mpuh

r3mpuhs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Påverkas D-vitamin absorptionen ifrån solen positivt eller negativt utav att vara i fastande tillstånd kontra direkt efter dagens måltid har inmundigats?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 13:35   #40054
Melker2
Registered User

Reg.datum: Jan 2018
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Vad du säger är alltså att man bör dricka det?
Nej, det säger jag inget om.
Jag är både man och ingenjör så jag menar inget mer än det som faktiskt står där
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 13:44   #40055
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Nej, det säger jag inget om.
Jag är både man och ingenjör så jag menar inget mer än det som faktiskt står där
Så du menar inte att det botar cancer och hjälper till med massa andra åkommor om man förtär/sprayar det på problemområdet?

Blev bannad från en grupp om ks på fb. Otippat.
Man vet ungefär vilken nivå människor är på när man blir ombedd att bevisa att det inte funkar.
Gammal 2020-05-07, 13:50   #40056
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Finns det öht något användningsområde för kolloidalt silver? Spontant känner jag att jag inte ens skulle vilja torka bordet med det.
Citat:
Man använde det i vad skall man säga...specialplåster med salva? För att det är bakteriedödande. Tex. för sår som är svåra att läka och blir infekterade. Liggsår hos äldre tex. Men tror man använder något annat nu.

Dessutom för att få rejält smutsigt vatten något mindre farligt att konsumera. Men det använder man hellre klor till (som tex. i en pool. där folk badar) men i brist på klor så kan det nog funka hyfsat.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 14:11   #40057
Bob90
?

Bob90s avatar

Reg.datum: Apr 2016
Är inte kolloidalt silver typ fruktansvärt onyttigt? :p
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Påverkas D-vitamin absorptionen ifrån solen positivt eller negativt utav att vara i fastande tillstånd kontra direkt efter dagens måltid har inmundigats?
Förmodligen är absorptionsförmågan helt opåverkad av det.
Har man fastat under längre tid och är kraftigt undernärd kanske det kan påverkas lite eftersom solljuset väl aktiverar någon process som gör att kroppen omvandlar kolesterol till D-vitman? Det är så man tror/vet att d-vitamin "bildas" vid solbestrålning va? Eller?
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2020-05-07 klockan 14:14.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 16:07   #40058
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Reg.datum: Jan 2011
Vågar man tvätta sina sofföverdrag i tvättmaskinen? Jag vet att det står att man skall använda någon skumtvätt osv? Men klädseln är avtagbar. Har testat ett handtvättprogram innan men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Vågar man köra på 40 grader? Eller krymper dem då tro?

Tror det är lite hårvax o annat kanske som gjort fäckarna. Elller är det kemtvätt som gäller?

Soffan:
https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/...654072-v245233
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 16:23   #40059
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Vågar man tvätta sina sofföverdrag i tvättmaskinen? Jag vet att det står att man skall använda någon skumtvätt osv? Men klädseln är avtagbar. Har testat ett handtvättprogram innan men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Vågar man köra på 40 grader? Eller krymper dem då tro?

Tror det är lite hårvax o annat kanske som gjort fäckarna. Elller är det kemtvätt som gäller?

Soffan:

https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/...654072-v245233
Jag hade gnuggat dom med vanish sen maskin, hårt långt program men låg temp.

Krymper dom är det ju kört

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 16:31   #40060
Brofessorn
Registered User

Brofessorns avatar

Reg.datum: May 2015
Jag beställer de flesta böcker från Adlibris. Men de engelskspråkiga har de ju aldrig på sitt egna lager, eller i Sverige åtminstone, så det brukar ta upp till 20 dagar innan de ens fått in böckerna själva. Trots att de uppskattar max 10 dagar innan de fraktar iväg det till mig.

Finns det någon annanstans som är snabbare? Amazon DE/UK?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 16:47   #40061
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag hade gnuggat dom med vanish sen maskin, hårt långt program men låg temp.

Krymper dom är det ju kört

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Hårt långt program? Bomull eco är typ 3h tror jag, kanske funkar? Men endast 30 grader isf?
Gammal 2020-05-07, 17:22   #40062
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Hårt långt program? Bomull eco är typ 3h tror jag, kanske funkar? Men endast 30 grader isf?
Varför inte bara testa på det skonsamaste programet med lägst temp din maskin har? Ifall du har såpass låg temp att det inte blir rent är det ju bara att köra en gång till. Men risken för krympning är ju mindre ju lägre temp du har.

Annars kanske det finns tvättråd på nån liten lapp, eller på tillverkarens hemsida kanske?

EDIT: Dessutom står det i produktbeskrivningen att det är 100% polyester, så det kanske inte är krympning som är största faran med för hög värme utan snarare att polyestern typ "smälter". Det brukar ju stå att polyester ska tvättas i kallt vatten, vad nu det betyder på ren svenska. Jag ahr dock svårt att tro att 30C skulle vara för varmt. Men du kan ju ringa till supporten (det fanns ett telefonnummer i produktbladet).

EDIT2: Torktumla inte. Utan häng fodralen på tvättlinan.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-05-07 klockan 17:31.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 17:38   #40063
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Varför inte bara testa på det skonsamaste programet med lägst temp din maskin har? Ifall du har såpass låg temp att det inte blir rent är det ju bara att köra en gång till. Men risken för krympning är ju mindre ju lägre temp du har.

Annars kanske det finns tvättråd på nån liten lapp, eller på tillverkarens hemsida kanske?

EDIT: Dessutom står det i produktbeskrivningen att det är 100% polyester, så det kanske inte är krympning som är största faran med för hög värme utan snarare att polyestern typ "smälter". Det brukar ju stå att polyester ska tvättas i kallt vatten, vad nu det betyder på ren svenska. Jag ahr dock svårt att tro att 30C skulle vara för varmt. Men du kan ju ringa till supporten (det fanns ett telefonnummer i produktbladet).

EDIT2: Torktumla inte. Utan häng fodralen på tvättlinan.
Yes skall testa köra 2st 30 graders program då och hoppas på det bästa. Ringer man så vill dom givetvis att man skall köpa deras skumtvätt-kit för 400kr och inte tvätta alls i maskin. Torktumlaren hade jag iaf inte tänkt använda
Gammal 2020-05-07, 17:42   #40064
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Yes skall testa köra 2st 30 graders program då och hoppas på det bästa. Ringer man så vill dom givetvis att man skall köpa deras skumtvätt-kit för 400kr och inte tvätta alls i maskin. Torktumlaren hade jag iaf inte tänkt använda
Varför har du bestämt dig för 2 program på förhand? Det kanske blir rent efter 1 program...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 17:49   #40065
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Jag körde ju ett 30graders program sist som inte funkade, fläckarna gick inte bort på det.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:14.