Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-04, 21:05   #39181
Cooks
Budget Axon

Reg.datum: Nov 2014
Är det "lagligt" att Webhallen tar 179kr (!!!) för retur av en vara? Deras ursäkt är att det är företagspost så det kostar mer, låter ju helt sjukt. Kostar säkert 49kr om jag bara går till postombudet.
Gammal 2020-02-04, 21:09   #39182
Kif
Registered User

Reg.datum: Jul 2017
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Är det "lagligt" att Webhallen tar 179kr (!!!) för retur av en vara? Deras ursäkt är att det är företagspost så det kostar mer, låter ju helt sjukt. Kostar säkert 49kr om jag bara går till postombudet.
Det står förmodligen i avtalet du ingått iom ditt köp.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 21:12   #39183
Magnus N
Skånsk

Reg.datum: Jan 2004
https://www.webhallen.com/se/info/8-Kopvillkor

"Om du vill returnera en trasig produkt, kontakta kundtjänst via mail eller telefon för utförlig returinformation. Webhallen står för din returfrakt vid garantiärende genom att skicka ut en fraktsedel alternativt genom en s.k. frisvars-adress. Webhallen ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig något av dessa två fraktalternativ. Om din vara anländer i synbart skadat skick förbehåller sig Webhallen rätten att neka mottagande. "

Står betydligt mer på deras sida så kan vara värt kolla in
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 21:46   #39184
G.W
Registered User

G.Ws avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
LMAO. Beställ inte grejer om du inte har råd att skicka tillbaka
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 00:18   #39185
Cooks
Budget Axon

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
https://www.webhallen.com/se/info/8-Kopvillkor

"Om du vill returnera en trasig produkt, kontakta kundtjänst via mail eller telefon för utförlig returinformation. Webhallen står för din returfrakt vid garantiärende genom att skicka ut en fraktsedel alternativt genom en s.k. frisvars-adress. Webhallen ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig något av dessa två fraktalternativ. Om din vara anländer i synbart skadat skick förbehåller sig Webhallen rätten att neka mottagande. "

Står betydligt mer på deras sida så kan vara värt kolla in
Jo, vet vad som står på deras sida, undrade bara om det är OK att ta en sån summa. Inte en chans att porto kostar så mycket speciellt inte för företag som utnyttjar posten 39423943 ggr per dag.

Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
LMAO. Beställ inte grejer om du inte har råd att skicka tillbaka
Har råd att skicka tillbaka, men det är absurt att de tar 179kr för det när t.ex. INET har gratis frakt och retur.
Gammal 2020-02-05, 00:42   #39186
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Du pratar om ångerrätt eller är det nån form av reklamation?

Ifall det är ångerrätten (14 dagar ångerrätt från det att du tagit emot varan) så är det du som ska betala frakten medans det är säljaren som ska stå för frakten om det är en reklamation (om det är nåt fel på varorna).

Men jag tror det är upp till dig hur du skickar tillbaka varan. Jag tror inte de kan diktera hur du ska skicka tillbaka paketet till dem. Ifall du vill tror jag du kan köra dit med paketet själv. Men ifall de erbjuder nåt slags lösning där du skickar tillbaka varan med ett fraktbolag som de dealat med så får du såklart lov att betala vad det kostar. Men jag tror som sagt inte du behöver använda dig av det alternativet om du har en bättre lösning själv.

Från deras ångerblankett:
Citat:
Som privatperson har du 14 dagars ångerrätt på köp gjorda via distans, i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför
affärslokaler. För att nyttja detta behöver du ångra dig muntligen eller skriftligt inom denna tidsram. Du står själv för returfrakten och ansvarar
för att produkten är väl paketerad och når Webhallen oskadad.
Om produkten hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller sig
Webhallen rätten att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning.
Vi rekommenderar därför att alltid returnera produkter kompletta i kartong, i nyskick, och att eventuell mjukvara har återställts.

https://www.konsumentverket.se/for-f...grar-sitt-kop/

https://www.hallakonsument.se/klaga-...ent/angerratt/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 01:42   #39187
Cooks
Budget Axon

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du pratar om ångerrätt eller är det nån form av reklamation?

Ifall det är ångerrätten (14 dagar ångerrätt från det att du tagit emot varan) så är det du som ska betala frakten medans det är säljaren som ska stå för frakten om det är en reklamation (om det är nåt fel på varorna).

Men jag tror det är upp till dig hur du skickar tillbaka varan. Jag tror inte de kan diktera hur du ska skicka tillbaka paketet till dem. Ifall du vill tror jag du kan köra dit med paketet själv. Men ifall de erbjuder nåt slags lösning där du skickar tillbaka varan med ett fraktbolag som de dealat med så får du såklart lov att betala vad det kostar. Men jag tror som sagt inte du behöver använda dig av det alternativet om du har en bättre lösning själv.

Från deras ångerblankett:

https://www.konsumentverket.se/for-f...grar-sitt-kop/

https://www.hallakonsument.se/klaga-...ent/angerratt/
Ångerrätt bara. Tack!
Gammal 2020-02-05, 05:11   #39188
Starke75an
Mulkku of Sweden

Starke75ans avatar

Reg.datum: Jan 2015
Om en bergvärmepump ger max 16kw, får man då ut det hela tiden i 24 timmar/7 dagar i veckan eller är det under en viss tid?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 05:57   #39189
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Om en bergvärmepump ger max 16kw, får man då ut det hela tiden i 24 timmar/7 dagar i veckan eller är det under en viss tid?
Menar du att pumpen är märkt med 16kW eller att hela systemet är installerat och sedan märkt med 16kW?

Ifall pumpen är märkt (från fabriken) skulle jag tolka det som att det är den maximala effekten värmepumpen kan dra. Dvs hur mycket elektrisk energi kompressorn drar när du kör den.

EDIT: Jag tror förresten inte en sådan märkning betyder hur mycket elenergi den drar, utan snarare hur mycket värmeenergi den kan pumpa runt.

Men hela processen med värmepumpen gör ju att man kommer kyla ner grundvattnet en aning vid borrhålet. Så jag tror att själva effekten (hur mycket värme man kan faktiskt kan flytta runt i huset) är beroende av hur många och hur djupa borrhål man har. Ifall man har för underdimensionerat rörsystem ner i berget så tror jag inte man kan ta ut den fulla effekten ur värmepumpen. Men ifall rörsystemet är tillräckligt så ska det väl vara så att man kan köra värmepumpen året runt, och att den stora totala mängden grundvatten då utjämnar värmeskillnaden.

Så även om pumpen kan dra 16kW så kanske inte hela systemet är dimensionerat för det. Så det beror kanske på exakt vad som är märkt, och när. Men ifall det är hela installationen som avses, och det är installatören som märkt upp det med 16kW så borde de mena att man kan köra det 24/7 på den effekten.

EDIT 2: Sen kan man ju också tänkas att pumpen levereras med instruktioner om hur många och hur djupa borrhålen ska vara. Och att man kanske kan tänka sig att en fabriksmärkning ändå kan gälla hela systemet (om man installerar alltihop enligt anvisningar).

Det är iaf så jag uppfattat hur bergvärme funkar. Jag har dock ingen direkt erfarenhet så ta det med en nypa salt.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-02-05 klockan 06:07.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 08:38   #39190
G.W
Registered User

G.Ws avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Har råd att skicka tillbaka, men det är absurt att de tar 179kr för det när t.ex. INET har gratis frakt och retur.
Beställ på Inet då
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 18:20   #39191
Navi
Registered User

Navis avatar

Reg.datum: Mar 2017
Min matlåda är en glaslåda på 1,0 L och jag har nästan alltid en liten kompletterande plastlåda på 0,45 L till råkostsallad med mig. Lådorna är välfyllda.

Hur stora matlådor har ni med er till lunchrummet?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 19:22   #39192
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Min matlåda är en glaslåda på 1,0 L och jag har nästan alltid en liten kompletterande plastlåda på 0,45 L till råkostsallad med mig. Lådorna är välfyllda.

Hur stora matlådor har ni med er till lunchrummet?
Um Ikeas standardstora rödvita låda, rågad med mat och grönsaker. Brukar bli ca proppmätt
Gammal 2020-02-05, 20:18   #39193
Kif
Registered User

Reg.datum: Jul 2017
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Pumpen använder den effekt som krävs för att ge tillräckligt med effekt att värma vattnet till satt börvärde. Är systemet på tok för litet kanske pumpen går för full huggning 24/7, annars bör den varva ned lite när effekten inte behövs.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 21:46   #39194
Starke75an
Mulkku of Sweden

Starke75ans avatar

Reg.datum: Jan 2015
Håller på och räknar lite. En 10kw borde funka, då vissa grannar kör det, och med ungefär samma förutsättningar, men min plan är ett garage. Och eftersom en pump har man +10år så en lite större modell är nog ändå rätt tänkt.

Senast redigerad av Starke75an den 2020-02-05 klockan 21:48.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 10:03   #39195
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Ta en större, det är inte så mkt dyrare och du har igen det när den slipper gå hårt vintertid eller sommartid när det är varmt och man ändå behöver mycket varmvatten till familjens duschande. Den håller längre också om den slipper gå nära max. Men det är ju sånt här återförsäljarna räknar på åt dig.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:34.