Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an
Om en bergvärmepump ger max 16kw, får man då ut det hela tiden i 24 timmar/7 dagar i veckan eller är det under en viss tid?
|
Menar du att pumpen är märkt med 16kW eller att hela systemet är installerat och sedan märkt med 16kW?
Ifall pumpen är märkt (från fabriken) skulle jag tolka det som att det är den maximala effekten värmepumpen kan dra. Dvs hur mycket elektrisk energi kompressorn drar när du kör den.
EDIT: Jag tror förresten inte en sådan märkning betyder hur mycket elenergi den drar, utan snarare hur mycket värmeenergi den kan pumpa runt.
Men hela processen med värmepumpen gör ju att man kommer kyla ner grundvattnet en aning vid borrhålet. Så jag tror att själva effekten (hur mycket värme man kan faktiskt kan flytta runt i huset) är beroende av hur många och hur djupa borrhål man har. Ifall man har för underdimensionerat rörsystem ner i berget så tror jag inte man kan ta ut den fulla effekten ur värmepumpen. Men ifall rörsystemet är tillräckligt så ska det väl vara så att man kan köra värmepumpen året runt, och att den stora totala mängden grundvatten då utjämnar värmeskillnaden.
Så även om pumpen kan dra 16kW så kanske inte hela systemet är dimensionerat för det. Så det beror kanske på exakt vad som är märkt, och när. Men ifall det är hela installationen som avses, och det är installatören som märkt upp det med 16kW så borde de mena att man kan köra det 24/7 på den effekten.
EDIT 2: Sen kan man ju också tänkas att pumpen levereras med instruktioner om hur många och hur djupa borrhålen ska vara. Och att man kanske kan tänka sig att en fabriksmärkning ändå kan gälla hela systemet (om man installerar alltihop enligt anvisningar).
Det är iaf så jag uppfattat hur bergvärme funkar. Jag har dock ingen direkt erfarenhet så ta det med en nypa salt.