Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-29, 21:07   #376
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Försämrar konditionsträningen även förmågan att behålla musklerna under deff?
Japp. Kroppens mekanismer vet ju inte vilka viktmål du har satt upp.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 21:22   #377
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Förstod nästan det. Musklerna lär ju reparera sig med samma mekanismer och signaler oavsett kaloriintag.

Är inne på sjunde veckan av min nybörjardeff och vikten går sakta neråt men vikterna går fortfarande uppåt. Ska pröva 2x30 min löpning i veckan framöver så vi får se hur snabbt ökningarna stagnerar.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 07:44   #378
nisse1976
Registered User

nisse1976s avatar

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Japp. Kroppens mekanismer vet ju inte vilka viktmål du har satt upp.
Men det där borde väl bara gälla jämfört med att styrketräna och inte att kondtionsträna?

Om man har samma kaloriin/ut resultat och deffar så borde väl man ha mest muskler kontra fett enligt följande ordning?

1: Enbart styrketräning
2: Enbart konditionsträning
3: Enbart soffliggande

Man stimulerar ju musklerna mer när man konditionstränar än när man ligger på soffan.
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 08:00   #379
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Deffar man, styrketränar man, punkt.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 08:01   #380
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Men det där borde väl bara gälla jämfört med att styrketräna och inte att kondtionsträna?

Om man har samma kaloriin/ut resultat och deffar så borde väl man ha mest muskler kontra fett enligt följande ordning?

1: Enbart styrketräning
2: Enbart konditionsträning
3: Enbart soffliggande

Man stimulerar ju musklerna mer när man konditionstränar än när man ligger på soffan.
Visst stimulerar man musklerna när man springer, men man bygger inte på samma sätt som vid styrketräning. Det som tränas mest är väl kardiovaskulära systemet och på det sättet skickas fel signaler för maximal byggning. Om jag har förstått det rätt.
Gammal 2011-04-30, 08:09   #381
nisse1976
Registered User

nisse1976s avatar

Citat:
Visst stimulerar man musklerna när man springer, men man bygger inte på samma sätt som vid styrketräning. Det som tränas mest är väl kardiovaskulära systemet och på det sättet skickas fel signaler för maximal byggning. Om jag har förstått det rätt.
Absolut, jag förstår och håller med. Jag gör dock jämförelsen nedåt och inte uppåt. Alltså konditionsträning kontra ingen träning (inte konditionsträning kontra styrketräning).

Tycker man titt som tätt läser att kondtionsträna är jättedåligt när man deffar men min uppfattning är att det är dåligt i jämförelse med styrketräning, inte i jämförelse med att beta av The Wire säsong 1-3.

Det var detta jag ville få bekräftat av Mr Vedder
Gammal 2011-04-30, 08:22   #382
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Absolut, jag förstår och håller med. Jag gör dock jämförelsen nedåt och inte uppåt. Alltså konditionsträning kontra ingen träning (inte konditionsträning kontra styrketräning).

Tycker man titt som tätt läser att kondtionsträna är jättedåligt när man deffar men min uppfattning är att det är dåligt i jämförelse med styrketräning, inte i jämförelse med att beta av The Wire säsong 1-3.

Det var detta jag ville få bekräftat av Mr Vedder
Ja det lär vara bättre att röra på sig än att ligga still. Men vi pratar ju om att deffa som sagt, plockar man bort styrketräningen är det ju ingen deff så det faller ju på själva definitionen.
Gammal 2011-04-30, 08:23   #383
nisse1976
Registered User

nisse1976s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Deffar man, styrketränar man, punkt.
Nej så ser inte verkligheten ut, eller menar du att definitionen annars blir bantning?
Gammal 2011-04-30, 08:30   #384
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Ja. En helt vanlig bantning. En deff inbegriper styrketräning. Och vadå "verkligheten"?

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 08:34   #385
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ja. En helt vanlig bantning. En deff inbegriper styrketräning. Och vadå "verkligheten"?
Han tror att du menar att för alla som vill gå ner i vikt är styrketräning en självklarhet. Men det var ju inte så du menade utan vad som rent definitionsmässigt ÄR en deff.

Det är som att vara gift och ungkarl, det ena utesluter ju det andra.
Gammal 2011-04-30, 08:42   #386
nisse1976
Registered User

nisse1976s avatar

Citat:
Med verkligheten i detta fallet syftade jag på mig själv, en liten släng av hybris jag anser mig deffa, försöker gå ner ca 0,5 kilo i veckan och kör racketsporter 5 gånger i veckan.

Jag är medveten om att styrketräning gett mig bättre deffresultat men det hade gett mig sämre må-bra resultat då jag tycker att styrketräning är tråkigt och racketsporter roligt.

Anyway jag fick svar på min fråga och vad definitionen på att gå ner i vikt utan styrketräning är, är för mig, av mindre betydelse.
Gammal 2011-04-30, 08:43   #387
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Med verkligheten i detta fallet syftade jag på mig själv, en liten släng av hybris jag anser mig deffa, försöker gå ner ca 0,5 kilo i veckan och kör racketsporter 5 gånger i veckan.

Jag är medveten om att styrketräning gett mig bättre deffresultat men det hade gett mig sämre må-bra resultat då jag tycker att styrketräning är tråkigt och racketsporter roligt.

Anyway jag fick svar på min fråga och vad definitionen på att gå ner i vikt utan styrketräning är, är för mig, av mindre betydelse.
Då bantar du. Skäms inte över det dock.
Gammal 2011-04-30, 08:48   #388
nisse1976
Registered User

nisse1976s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Då bantar du. Skäms inte över det dock.
Absolut inte, som du vet finns det grader i helvetet och här är det inte så exrtremt tokvarmt
Gammal 2011-04-30, 15:15   #389
flipp
Registered User

flipps avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Är inne på sjunde veckan av min nybörjardeff och vikten går sakta neråt men vikterna går fortfarande uppåt. Ska pröva 2x30 min löpning i veckan framöver så vi får se hur snabbt ökningarna stagnerar.
Är inte säkert du överhuvudtaget märker någon skillnad. Har under perioder varvat styrketräning med löpning, i perioder kört bara styrketräning. Har aldrig märkt någon skillnad i resultat.
flipp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 18:21   #390
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av flipp Visa inlägg
Är inte säkert du överhuvudtaget märker någon skillnad. Har under perioder varvat styrketräning med löpning, i perioder kört bara styrketräning. Har aldrig märkt någon skillnad i resultat.
Det känns som att oron är överdriven, men vad vet jag. Alla är olika!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:53.