2009-05-18, 04:31
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Hur mycket närproducerad tomat äter du?
(jag äter sällan kött, för övrigt)
|
Är det huvudsakligen mejeriprodukter som är din fett/protein-källa?
Jag är nämligen lite orolig för att få i mig för mycket sådant men kött är så dyrt
Måltid #1
Äggpannkakor:
3 x ägg.
1 dl vispgrädde.
100g kokos.
Lite salt.
Blandas och stekes.
Syltaktigt att ha på pannkakorna:
~150g Turkisk yoghurt.
~75g keso.
En kapsyl FUN-light.
Måltid #2
Ost-tallrik:
~150g Gouda-ost.
~50g blå-/vit-mögelost.
~50g brie-ost.
En matsked jordnötssmör bredvid detta att äta till osten :-)
Utöver detta:
Någon liten klunk vispgrädde 
Någon matsked ricotta. (inte gott att äta bara märkte jag...)
Sen var det nog inget mer... Mycket mejeriprodukter. Inget kött på en hel dag
|
|
|
2009-05-18, 04:44
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av MrBurner
Är det huvudsakligen mejeriprodukter som är din fett/protein-källa?
Jag är nämligen lite orolig för att få i mig för mycket sådant men kött är så dyrt 
|
Jag äter mycket ägg, men det är faktiskt dyrare än slaskfärs (~40 kr/kg, 20g f &p) per kcal. Ibland hittar man billig bulkost (30g f & p) också. Så huvudsaklig proteinkälla är i ordning ägg/ost, fisk, keso. Det blir nog en del mejerivaror, ja.
Största enskilda renodlade fettkällan är just nu creme fraiche. 35-70g fett/dag.
För en del kan mejeriprodukter vara problematiska vid viktnedgång. Jag tror det beror på att det oftast är mer flytande mat (fast å andra sidan borde du bli mätt längre?) jämfört med när fettet är inbakat i protein, som t.ex. kött, ägg o dyl.
Någon särskild anledning till att du funderar över mejeriprodukters vara eller icke-vara?
Citat:
Måltid #1
Äggpannkakor:
3 x ägg.
1 dl vispgrädde.
100g kokos.
Lite salt.
Blandas och stekes.
Syltaktigt att ha på pannkakorna:
~150g Turkisk yoghurt.
~75g keso.
En kapsyl FUN-light.
Måltid #2
Ost-tallrik:
~150g Gouda-ost.
~50g blå-/vit-mögelost.
~50g brie-ost.
En matsked jordnötssmör bredvid detta att äta till osten :-)
Utöver detta:
Någon liten klunk vispgrädde 
Någon matsked ricotta. (inte gott att äta bara märkte jag...)
Sen var det nog inget mer... Mycket mejeriprodukter. Inget kött på en hel dag 
|
Funkar det för dig är det bara att fortsätta. Ost är ju vansinnigt gott!
Om inte kan det vara en tanke att byta ut ost mot ägg/kött/fisk, och att få i dig lite mindre flytande kcal i form av grädde. Ju hårdare något är, desto längre håller det dig mätt. Hårdstek inte vedklabbar nu bara...
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-05-18, 05:14
|
|
|
Registered User
|
Vill ju inte äta för mycket av något egentligen då jag alltid är lite orolig för ev. biverkningar något kan ha som inte är känt/fastställt än.
Jag har ju tyvärr problemet att jag inte blir mätt så som det är meningen att man ska bli, jag blev det första veckan eller så med LCHF men nu är det som vanligt igen, enda känslan jag får som jag kan basera mättnadsgrad efter är illamåendet... Skitbra, jag vet, jag mår illa i stort sett varje dag 
Men jag försöker göra det svårt för kroppen att ta hand om det jag äter så jag undviker helst alltför flytande mat, men i brist på annat så tager man vad man haver.
Bästa sättet för mig att lura mig till att jag är mätt är att räkna min kalorier har jag märkt :-)
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelfarsan
Har du ingen form Saluhall i din stad så dyk förbi en välsorterad matbutik med chark/kött/ost-disk, där finns det garanterat korv utan konserveringsmedel.
|
Problemet är ju att nitrit finns med på allt jag ser i charkdisken
Och ja, mikaelj, ost är förgrymmat gott, jag tar snart det stora steget och lägger bort osthyveln och skär mig ostbitar istället.
|
|
|
2009-05-18, 05:35
|
|
|
Stark
|
6 Diet Pro, 20g EAA, 400mg Koffein står på dagens meny dessutom dricker jag ca. 3 liter vatten och ett par koppar kaffe
|
|
|
2009-05-18, 05:49
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Vill ju inte äta för mycket av något egentligen då jag alltid är lite orolig för ev. biverkningar något kan ha som inte är känt/fastställt än.
|
Mejeriprodukterna, tänker du på?
Citat:
Jag har ju tyvärr problemet att jag inte blir mätt så som det är meningen att man ska bli, jag blev det första veckan eller så med LCHF men nu är det som vanligt igen, enda känslan jag får som jag kan basera mättnadsgrad efter är illamåendet... Skitbra, jag vet, jag mår illa i stort sett varje dag 
|
Det är lite annorlunda mättnadskänslor på att fylla ut magen jämfört med att stoppa fett i den. Överäter man på fett mår man just illa och/eller får fettdiarré. Det blir bättre efter ett tag, när du vant dig.
Citat:
Problemet är ju att nitrit finns med på allt jag ser i charkdisken 
|
Japp. Jag äter själv nästan inget behandlat kött, sist jag åt skinka/korv/etc. var i påskas när jag var bortbjuden. Försöker hålla mig till "ren" mat så långt som möjligt.
Citat:
Och ja, mikaelj, ost är förgrymmat gott, jag tar snart det stora steget och lägger bort osthyveln och skär mig ostbitar istället.
|
What! Osthyveln slutade jag använda för åratal sedan. Välkommen in i gänget. :-)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-05-18, 06:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Gryta på 1.2 kg grytbitar, grönsaker lite philadelphia, creme fraiche, kokosfett, som jag åt av till frukost lunch middag
Praktiskt?
|
|
|
2009-05-18, 06:38
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av bollio
Gryta på 1.2 kg grytbitar, grönsaker lite philadelphia, creme fraiche, kokosfett, som jag åt av till frukost lunch middag
Praktiskt?
|
Jag har beställt någon fprm av köttgryta till min fördelsedag i veckan. Viltkött eller lamm vill jag ha, beställde älg men får se om morsan hittar det.
Den där grytan känns som ett sjukt gott recept, får nog bli något liknande på 22:årsdagen.
|
|
|
2009-05-18, 06:49
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs
6 Diet Pro, 20g EAA, 400mg Koffein står på dagens meny dessutom dricker jag ca. 3 liter vatten och ett par koppar kaffe
|
Varför äter du ingen mat?
|
|
2009-05-18, 08:34
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Jag har beställt någon fprm av köttgryta till min fördelsedag i veckan. Viltkött eller lamm vill jag ha, beställde älg men får se om morsan hittar det.
Den där grytan känns som ett sjukt gott recept, får nog bli något liknande på 22:årsdagen. 
|
Mycket god. Grönsakerna kan varieras i det oändliga. Jag valde morötter, haricoverts, paprika, spenat, lök, purjolök och palsternacka.
Kryddning: buljong (från hälsokosten), färskpressad vitlök, tomatpuré, cayenne, peppar, vinäger. Lite grönt som timjan etc. Kan varieras mycket. Soja istället för tomatpuré t.ex? Aldrig provat.
Mat för 2-4 dagar tror jag.
|
|
|
2009-05-18, 08:36
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av bollio
Praktiskt?
|
Fantastisk idé! Grytbitar, färskost & (smaksatt) creme fraiche är fånigt gott. Borde nästan göra det också. Problemet är att mitt kylskåp är fullt av ost, så jag har inte plats för min stora fina gjutjärnsgryta. :/ Jag litar inte på att maten håller sig fräsch i några dagar i rumstemp.
|
|
|
2009-05-18, 19:02
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Frulle - Min sedvanliga. Yoghurt, med loppfrön, äpple och havregryn. Macka med philadelfia och grönt. Detta förtärdes på jobbet
Lunch - Lite keso, purjolök, broccoli, zuhínni och paprika. 1 päron
Mellis eller något - Yoghurt, med loppfrön, äplle och havregryn. 1 wasa fiber med keso pch purjo. Lite torkad frukt, en ruta mörk chokald och två-tre skedar glass.  ¨
Middag - Blodpudding, med mossade lingon och stuvning på morötter och vitkål. 1 apelsin
Kommande mål
Dessert - Yoghurtmix med äpple och musli
Kvällsmål - Eventuellt en macka med philadelfia och grönt
|
|
|
2009-05-18, 21:13
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Frukost1: 2mackor med skinka och 2glas mjölk.
Frukost2: 4mackor med skinka
Lunch: 3ägg, ett antal köttbullar och pyttipanna
Middag: 5-6potatisar med köttfärslimpa lingonsylt och brunsås. Tre glas mjölk till.
Kvällsmat1: 2frallor med ost
Kvällsmat2: 3dl gröt med mjölk
5Koppar kaffe utspritt under dagen också.
|
|
|
2009-05-18, 21:21
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Frukost: A-fil med Axa guld frukt och ett kokt ägg
Lunch: Lite olika bönor, kikärtor, makrilfilé i tomatsås och ärtor, allt ihopa nedrört i en matlåda
Mellanmål: Lite sötmandlar, valnötter och cashewnötter
Middag: Havregrynsgröt med hallon, björnbär och en klick smör nedrört. Toppat med vaniljyoghurt. Ett kokt ägg och lite mörka vindruvor till.
|
|
2009-05-19, 16:17
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Mejeriprodukterna, tänker du på?
Det är lite annorlunda mättnadskänslor på att fylla ut magen jämfört med att stoppa fett i den. Överäter man på fett mår man just illa och/eller får fettdiarré. Det blir bättre efter ett tag, när du vant dig.
Japp. Jag äter själv nästan inget behandlat kött, sist jag åt skinka/korv/etc. var i påskas när jag var bortbjuden. Försöker hålla mig till "ren" mat så långt som möjligt.
What! Osthyveln slutade jag använda för åratal sedan. Välkommen in i gänget. :-)
|
1) T ex. mejeriprodukterna, ja. Men det är ju så smidig mat
2) Angående att jag mår illa istället för att känna en bekväm mättnadskänsla har nästan alltid infunnit sig tyvärr, mycket fett eller lite fett har aldrig spelat roll. Varit på en hel del läkarsamtal angående min mage, utredningar och sådant.
3. Osthyveln togs tillbaka i bruk då det är trevligt att använda de tunna skivorna som en form av ätbar tallrik med t ex. jordnötssmör, philadelphiaost eller smör på 
Men ska jag bara ha ost så blir det minsann kniven!
Måste f ö. säga att jag numer är tillbaka där jag var när jag var liten, jag kan äta smör rakt upp och ner som det är. Inte helt stolt däremot
|
|
|
2009-05-19, 16:25
|
|
|
Stark
|
5 Diet Meal (Ananassmak, tidigare har jag bara ätit choklad. Ananas var mycket godare.)
250g blomkål
400mg koffein
2 koppar kaffe
20g EAA
1 proteinbar
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:40.
|

|