Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage
Bor i ett nybygge, med nya diskmaskiner/tvättmaskiner/torktumlare.
Fråga 1: Diskmaskinen
Jag har tömt alla filter etc, kört ett riktigt varmt program. Men maskinen luktar väldigt illa när man bara ställt in lite tallrikar (som ändå sköljts av innan). Är det fel på den eller är detta normalt? Tycker den luktar illa även om den står helt tom och är stängd och man öppnar luckan, känns som "samma" äckliga lukt med när den väl börjar lukta.
Tips?
|
Nåt är helt klart inte som det ska i alla fall. Låter väldigt konstigt att maskinen luktar illa trots att filtret är rengjort.
Det enda jag kan tänka mig är ifall du alltid kör på nåt slags energisparprogram, så att vattnet aldrig blir riktigt varmt. Isåfall skulle man kunna tänka sig att det kanske finns nån bakteriebeläggning (eller algbeläggning kanske) i maskinen som aldrig försvinner och som kan lukta. Samma problem skulle kanske kunna uppstå ifall man använder nån typ av supermilt diskmedel inte tar kål på eländet.
Det låter ganska osannolikt, men det är enda idén jag har.
Jag hade liknande problem med en tvättmaskin förut. Vi körde den nästan uteslutande i 40 grader och använde ett riktigt milt tvättmedel. Den maskinen stank apa. Sedan körde jag den tom i 90 grader, för att ta kål på vad det nu var som växte i den. Och har använt vanligt tvättmedel sedan dess, samt kört den i 60 grader ibland också. Den har inte luktat sedan dess.