Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-20, 12:05   #37951
delta_mats
Illrar pillrar

delta_matss avatar

Reg.datum: Jul 2005
Någon vettig gratis sida man kan ladda upp bilder på?

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 12:06   #37952
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
imgur
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 12:34   #37953
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
tinypic
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 12:44   #37954
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Kan jag lära mig två språk samtidigt? Italienska + tyska. Hade ju tyska i högstadiet och pluggat lite italienska på egen hand tidigare.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 12:49   #37955
Simon
>>---(knee)--->

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Är det värt att ta ett CSN lån även fast man inte behöver det? Om vi utgår ifrån att man inte spenderar det på trams utan lägger in det i någon aktie/fond eller spelar det riktigt säkert och bara lägger in det på något sparkonto med 1-2% ränta och sedan använda det som en eventuell kontantinsats för en lgh/hus? Tänker på att räntan är sinnessjukt låg (0.16%). Är det något jag missat? Kommer ett CSN lån i kreditupplysningen hindra en från att få banklån när man ska köpa hus/lgh eller hus ser banker på det?

Har ni andra tips om vad man kan göra (om svaret är ja dvs) för att få pengarna att växa så säg gärna till! Handlar om 40-60k/termin.
Ska du ta något lån i ditt liv så är det CSN. Förmånligare än så blir det inte
Simon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 13:00   #37956
Livet
Registered User

Reg.datum: Apr 2016
Citat:
Är det värt att ta ett CSN lån även fast man inte behöver det? Om vi utgår ifrån att man inte spenderar det på trams utan lägger in det i någon aktie/fond eller spelar det riktigt säkert och bara lägger in det på något sparkonto med 1-2% ränta och sedan använda det som en eventuell kontantinsats för en lgh/hus? Tänker på att räntan är sinnessjukt låg (0.16%). Är det något jag missat? Kommer ett CSN lån i kreditupplysningen hindra en från att få banklån när man ska köpa hus/lgh eller hus ser banker på det?

Har ni andra tips om vad man kan göra (om svaret är ja dvs) för att få pengarna att växa så säg gärna till! Handlar om 40-60k/termin.
Ta lånet skulle jag säga. Hur du ska investera det tycker jag beror på när du tänkt köpa bostad.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 13:18   #37957
baggard
Registered User

baggards avatar

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Kan jag lära mig två språk samtidigt? Italienska + tyska. Hade ju tyska i högstadiet och pluggat lite italienska på egen hand tidigare.

Klart du kan. Du kan såklart inte förvänta dig att du kommer lära dig lika snabbt som om du bara lärt dig ett språk i taget men det fungerar fortfarande bra. Det viktiga är att du väljer två språk som är väldigt olika varandra, så du inte kan blanda ihop språken med varandra, och det har du gjort eftersom du valt italienska och tyska.

Många tycker om att lära sig två språk på samma gång mer än att bara lära sig ett för det kommer alltid stunder när man börjar tycka det går trögt eller är tråkigt och då är det skönt att kunna byta språk och fortsätta där för stunden. Vissa tror även att man speedar upp förmågan att lära sig och komma ihåg saker om du lär dig två språk samtidigt istället för ett men det kan jag inte uttala mig om.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 13:22   #37958
Vincente
Registered User

Vincentes avatar

Reg.datum: Jul 2014
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Ska inte vara några problem så länge språken inte är nära besläktade. Hur går du till väga?
Vincente är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 16:40   #37959
r3mpuh

r3mpuhs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Bilddump.se är överlägsen alla andra bilduppladdningstjänster.

Varför joggar folk när man kan köra skogspromenadsbicepscurls?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 17:58   #37960
Cooks
Budget Axon

Reg.datum: Nov 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Simon Visa inlägg
Ska du ta något lån i ditt liv så är det CSN. Förmånligare än så blir det inte
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Ta lånet skulle jag säga. Hur du ska investera det tycker jag beror på när du tänkt köpa bostad.
Tack! Vet någon av er om det påverkar ens möjlighet att få huslån från banken om ena parten har CSN lån? Tänkte att man kan ju ta det och använda som en del av kontantinsatsen tillsammans med min partner som har fast jobb utan nuvarande lån.
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 18:14   #37961
stefannn
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Tack! Vet någon av er om det påverkar ens möjlighet att få huslån från banken om ena parten har CSN lån? Tänkte att man kan ju ta det och använda som en del av kontantinsatsen tillsammans med min partner som har fast jobb utan nuvarande lån.
Det räknas ju så klart med i din lånekalkyl, men det ser ju bättre ut att ha 100,000 i CSN lån än 100,000 i lån på teve bärs och brudar!

Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.

(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext! )
stefannn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 09:14   #37962
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Dom tar garanterat in det i sin kalkyl. Men 100k i CSN lån med 100k högre kontantinsats lär va mer positivt än att inte ha dom extra 100k.

CSN är väl i princip det bästa lånet man kan ha om man måste ha ett lån?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 10:50   #37963
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Reg.datum: Jan 2011
Bor i ett nybygge, med nya diskmaskiner/tvättmaskiner/torktumlare.

Fråga 1: Diskmaskinen
Jag har tömt alla filter etc, kört ett riktigt varmt program. Men maskinen luktar väldigt illa när man bara ställt in lite tallrikar (som ändå sköljts av innan). Är det fel på den eller är detta normalt? Tycker den luktar illa även om den står helt tom och är stängd och man öppnar luckan, känns som "samma" äckliga lukt med när den väl börjar lukta.

Fråga 2: Torktumlaren
Startade ett program igår, med lite handdukar som tog ca 4h att gå igenom?! Detta var ett standard "Bomull"-program. Kör jag andra kortare program (Blandat etc) på ca 50 min-120 min så blir det inte torrt alls. Då är vattenbehållare och filter rengjorda/tömda innan. Är det normalt att ett torkprogram skall ta 4h? Låter inte så ekonomiskt?

Allt är från Electrolux, Time Care, man skall kunna justera tiden och få samma goda resultat. Men torktumlaren funkar ju inte alls med korta program.

Tips?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 11:17   #37964
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg

Jag har tömt alla filter etc, kört ett riktigt varmt program. Men maskinen luktar väldigt illa när man bara ställt in lite tallrikar (som ändå sköljts av innan). Är det fel på den eller är detta normalt? Tycker den luktar illa även om den står helt tom och är stängd och man öppnar luckan, känns som "samma" äckliga lukt med när den väl börjar lukta.

Fråga 2: Torktumlaren
Startade ett program igår, med lite handdukar som tog ca 4h att gå igenom?! Detta var ett standard "Bomull"-program. Kör jag andra kortare program (Blandat etc) på ca 50 min-120 min så blir det inte torrt alls. Då är vattenbehållare och filter rengjorda/tömda innan. Är det normalt att ett torkprogram skall ta 4h? Låter inte så ekonomiskt?

Allt är från Electrolux, Time Care, man skall kunna justera tiden och få samma goda resultat. Men torktumlaren funkar ju inte alls med korta program.

Tips?
Angående torktumlaren så kanske du bör kolla upp att den faktiskt blir ordentligt varm. Dvs kör igång den och öppna luckan efter 5-10 minuter och känn efter att den fktiskt blåser in varmluft och inte sval luft.

Där jag bodde förut fanns det en torktumlare i den gemensamma tvättstugan som ibland fick nåt vajsing på termostaten som gjorde att den aldrig blev varm, och att tvätten följdaktligen inte blev torr. Men på baksidan av tumlaren fanns en liten resetknapp som man kunde trycka på innan man körde igång, och då blev det varmt.

EDIT: Det är alltså helt åt skogen att det ska ta 4h med torktumlaren. Iaf under förutsättning att du inte ställt in den på nåt slags skonsam inställning som typ "vädring". Det brukar ju finnas sådana inställningar ifall man vill torka saker som inte tål hög värma så bra.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-08-21 klockan 11:20.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 11:33   #37965
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg

Tips?
Nåt är helt klart inte som det ska i alla fall. Låter väldigt konstigt att maskinen luktar illa trots att filtret är rengjort.

Det enda jag kan tänka mig är ifall du alltid kör på nåt slags energisparprogram, så att vattnet aldrig blir riktigt varmt. Isåfall skulle man kunna tänka sig att det kanske finns nån bakteriebeläggning (eller algbeläggning kanske) i maskinen som aldrig försvinner och som kan lukta. Samma problem skulle kanske kunna uppstå ifall man använder nån typ av supermilt diskmedel inte tar kål på eländet.

Det låter ganska osannolikt, men det är enda idén jag har.

Jag hade liknande problem med en tvättmaskin förut. Vi körde den nästan uteslutande i 40 grader och använde ett riktigt milt tvättmedel. Den maskinen stank apa. Sedan körde jag den tom i 90 grader, för att ta kål på vad det nu var som växte i den. Och har använt vanligt tvättmedel sedan dess, samt kört den i 60 grader ibland också. Den har inte luktat sedan dess.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.