2012-01-02, 23:08
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av astrodog
Jag får anta att det ger effekt. Vad får dig att tro att det inte skulle ha någon effekt? Jag tror inte det ger någon positiv effekt på fokus, energi osv och om något så tycker jag att det påverkat det negativt de gånger jag tagit endast EAA. Efter träningen tycker jag att vassle med mycket vatten haft bäst effekt, i det långa loppet. Det vill säga återhämtning, hur jag mår, hunger senare, osv.
Så det enda jag kan tänka mig är att lägga till några extra gram EAA före träningen, kanske en halv skopa och skölja ner det med min träningsdryck.
|
Effekten på MPS har ju liten eller ingen betydelse eftersom du inte tar det som bolus. Då undrar man ju varför du har EAA i drinken överhuvudtaget? Sockret borde väl räcka som energikälla. EAA:t blir ju på sin höjd bara en dyr energikälla på det viset du använder den. Då kan du väl lika gärna bara köra med druvsockret och spara några slantar. Det var så jag tänkte
Citat:
Ursprungligen postat av Gain
Jo jag försökte läsa av innehållsförteckningen men blev inte smartare av det.
Det va såhär att när jag köpte EAA-xx så fick jag Recovery på köpet, därav vet jag inte vad den används till. + att jag glömde fråga han i kassan.
|
EAA Recovery verkar vara aminosyror med en massa kolhydrater tillsatt. Typ som en gainer nästan.
|
|
|
2012-01-02, 23:18
|
|
Sup, registered user?
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Effekten på MPS har ju liten eller ingen betydelse eftersom du inte tar det som bolus. Då undrar man ju varför du har EAA i drinken överhuvudtaget? Sockret borde väl räcka som energikälla. EAA:t blir ju på sin höjd bara en dyr energikälla på det viset du använder den. Då kan du väl lika gärna bara köra med druvsockret och spara några slantar. Det var så jag tänkte 
|
Vad är detta för begrepp, bolus? Hittar ingen vettig definition som kan stämma med det jag tror du försöker säga.
Hur som helst, så tar jag, som beskrivet, flera gram åt gången. Det ger mig veterligen effekt. Även om det inte blev ökad MPS, vilket jag tror det blir, så kommer det inte bli samma effekt som vilka kalorier som helst utan minst lika bra som för vilket annat protein som helst.
|
2012-01-03, 00:27
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Vad är detta för begrepp, bolus? Hittar ingen vettig definition som kan stämma med det jag tror du försöker säga.
Hur som helst, så tar jag, som beskrivet, flera gram åt gången. Det ger mig veterligen effekt. Även om det inte blev ökad MPS, vilket jag tror det blir, så kommer det inte bli samma effekt som vilka kalorier som helst utan minst lika bra som för vilket annat protein som helst.
|
Bolus (medicine), the administration of a drug, medication or other substance in the form of a single, large dose
Källa
Alltså att man tar en stor dos på en gång, t ex 10g när det handlar om EAA.
Jaja du gör ju som du vill, det känns som att vi redan klyver hår  Smådetaljer.
|
|
|
2012-01-03, 02:47
|
|
Sup, registered user?
|
Citat:
Bolus (medicine), the administration of a drug, medication or other substance in the form of a single, large dose
Källa
Alltså att man tar en stor dos på en gång, t ex 10g när det handlar om EAA.
Jaja du gör ju som du vill, det känns som att vi redan klyver hår  Smådetaljer.
|
Definitionen i länken stämmer inte:
Citat:
In medicine, a bolus (from Latin bolus, ball) is the administration of a medication, drug or other compound that is given to raise its concentration in blood to an effective level. The administration can be given intravenously, by intramuscular, intrathecal or subcutaneous injection.
|
|
2012-01-03, 07:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Efter är väl det enda som det finns riktig evidens för.
|
Om man vänder på det då.
Finns det något som tyder på att ett "föreintag" är bortkastat? (Om man utgår ifrån att man inte ätit precis innan)
|
|
|
2012-01-03, 08:04
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Definitionen i länken stämmer inte:
|
Öh va. Jo? Kan ges intravenöst, visst men bolus innebär fortfarande att man tar en stor dos på en gång.
Citat:
Ursprungligen postat av Tacos
Om man vänder på det då.
Finns det något som tyder på att ett "föreintag" är bortkastat? (Om man utgår ifrån att man inte ätit precis innan)
|
Nä, har man inte ont om pengar/vill snåla så kan man lika gärna köra före också. Det skadar nog inte.
|
|
|
2012-01-03, 09:27
|
|
Broder Broccoli
Reg.datum: Apr 2010
|
Citat:
Så mycket som innehållsförteckningen anger?
|
Jag tror jag mest försökte få ett hum om antalet gemensamma gram och hur denna innehållsförteckning ställde sig till andra produkters doseringar och mängd innehåll. Det förklaras ju aldrig att "ät 1050mg L leucine och 400mg L Valine" utan snarare "ät 10g efter träning".
Är det innehåll jag postade bra eller dåligt i förhållande till andra EAA-proukter och dess mängd aminosyror?
Jag kan kanske alltid väga mina tabletter för övrigt...
|
|
|
2012-01-03, 12:21
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta
Är det innehåll jag postade bra eller dåligt i förhållande till andra EAA-proukter och dess mängd aminosyror?
|
Den optimala balansen av aminosyror för att stimulera proteinsyntesen maximalt är inte känd.
|
|
|
2012-01-03, 12:22
|
|
Broder Broccoli
Reg.datum: Apr 2010
|
Citat:
Den optimala balansen av aminosyror för att stimulera proteinsyntesen maximalt är inte känd.
|
Alright.
|
|
|
2012-01-03, 13:39
|
|
Sup, registered user?
|
Citat:
visst men bolus innebär fortfarande att man tar en stor dos på en gång
|
Hade det betytt stor dos, hade man sagt just: stor dos.
|
2012-01-03, 14:08
|
|
The Fat-Master
Reg.datum: Apr 2003
|
Citat:
Hade det betytt stor dos, hade man sagt just: stor dos.
|
Ordet "stor" är i sammanhanget väldigt relativt. Vad man egentligen syftar på är att dosen som ges, görs så i sin helhet under kort tid. Exempelvis om du sveper en halvliter EAA så tar du det som en bolus. Delar du upp din halvliter i fem en-deciliter svep är det oxå bolusintag men i det här fallet mindre än i det tidigare exemplet.
Motsatsen till bolus är egentligt kontinuerlig tillförsel vilket enklast tydliggörs när man talar om infusioner. En bolusinfusion innebär att du infuserar exempelvis 2 dl koksalt på 10 min. Motsatsen här skulle vara att du infuserar samma mängd koksalt fast på, låt oss säga, två timmar istället, dvs. man har en kontinuerlig tillförsel av koksalt.
I praktiken är alla intag av EAA av "bolus-karaktär" såvida man inte tar en liten klunk varje minut under en längre period.
|
2012-01-03, 14:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Hej William,
Hur har det gått med publiceringen av er sista (EAA)studie?
Har för mig att du sa att den var på g till hösten 2011.
|
|
|
2012-01-03, 14:30
|
|
The Fat-Master
Reg.datum: Apr 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
Hej William,
Hur har det gått med publiceringen av er sista (EAA)studie?
Har för mig att du sa att den var på g till hösten 2011.
|
Den är på g men ngt försenad. Skickas förhoppningsvis ut på granskning inom kort.
|
2012-01-03, 14:59
|
|
Sup, registered user?
|
Citat:
Ursprungligen postat av William
Ordet "stor" är i sammanhanget väldigt relativt. Vad man egentligen syftar på är att dosen som ges, görs så i sin helhet under kort tid. Exempelvis om du sveper en halvliter EAA så tar du det som en bolus. Delar du upp din halvliter i fem en-deciliter svep är det oxå bolusintag men i det här fallet mindre än i det tidigare exemplet.
Motsatsen till bolus är egentligt kontinuerlig tillförsel vilket enklast tydliggörs när man talar om infusioner. En bolusinfusion innebär att du infuserar exempelvis 2 dl koksalt på 10 min. Motsatsen här skulle vara att du infuserar samma mängd koksalt fast på, låt oss säga, två timmar istället, dvs. man har en kontinuerlig tillförsel av koksalt.
I praktiken är alla intag av EAA av "bolus-karaktär" såvida man inte tar en liten klunk varje minut under en längre period.
|
Låter som en term utan konkret definition och därmed värdelös i användning.
|
2012-01-03, 20:44
|
|
Hardcore
Reg.datum: Feb 2010
|
En kort fråga angående EAA som troligtvis besvarats i trådens gång?
Kan man blanda en dos på kvällen, låt oss säga 22.00 för att sedan dricka vid 06.00 morgonen därpå?
TS åberopar deaminering på proteinet, vilket är förståeligt men där kanske finns någon ny studie/upptäckt angående detta?
Anledning till frågan är väl att jag vill göra kosten så lättillgänglig för mig som möjligt. Även om det handlar om att blanda en shake som tar tio sekunder på morgonkvisten.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:08.
|

|