Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-20, 11:37   #361
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av paddanboy
Så det är för "missnöje" Moderaterna vann i detta val? Folk är inte helt dumma i huvudet, SD kan mycket väl vara ett medvetet val och är detta troligen. Underskatta inte folket, då underskattar du ju demokratin.

Att små partier har svårt att etablera sig beror på flera orsaker, ett kan ju givetvis vara en dålig politik.
Stora orsaken anser jag är vår media. De är farliga för vår demokrati med deras ställning som nästan är monopoliska.
Moderaterna vann delvis på missnöje med S-regeringen men skillnaden mot SD är att du kan peka på många saker som M har uträttat. Jag vill se exempel på vad SD faktiskt har uträttat och gjort där de har haft mandat.

Sedan är det lite ironiskt att de demokratiälskande SD-anhängarna kritiserar de etablerade partiernas samarbete mot dem. Finns det en parlamentarisk möjlighet att göra det så har de all rätt att göra det. Anledningen till att de kan göra det är ju just att de har fått tillräckligt med mandat. Vi har väl redan kommit fram till att de som är folkvalda har all rätt att göra vad de vill inom lagens gränser? Eller gällde det bara SD? Som du själv sa: Underskatta inte folket, då underskattar du demokratin.

Angående mediernas roll och att de nästan är "monopoliska": Vet du definitionen av ett monopol? Senast jag kollade hade vi rätt många tidningar i det här landet. Kolla tex på Kungliga bibliotekets hemsida över dagstidningar online. Jag får ihop det till drygt 500 st. Oavsett vilken vinkling de har på saker så är det långt ifrån en "monopolställning". Ska du använda ord kan du åtminstone använda ord som du förstår innebörden av.
Gammal 2006-09-20, 11:40   #362
Big_Vik
Registered User

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av nim
Jag har den uppfattningen men jag kan inte säga att jag vet säkert.
I Iran har dom tex ett snitt IQ på 84 medans vi i Sverige har 101. Är vi smartare?
Då kan vi alltså dra slutsatsen att intelligens till stor del inte är ett medfött tillstånd utan mer handlar om att hitta sin egen optimala inlärningsmetod samt att vissa länder i större utsträckning av div. anledningar inte tillåter sin befolkning att göra det?
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 11:40   #363
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Men du tycker inte att det är som att rycka ur brinnande träd ur en skogsbrand, slänga in den i en förvaringslokal tillsammans med en massa andra, och sen lägga tillbaka träden i en ny skog - som inte nödvändigtvis brinner? Va i helvete ska du göra med skogsbranden och varför just förvaringslokalen? Du inser att det brinner lika mycket utanför även om du så skulle plocka ur 70% av träden? Branden fortsätter att sprida sig. Ska du sätta alla i finkan? Hur länge ska dom sitta där, tills dom ruttnar?

Fängelselösningen på alla brottsproblem är strutslösning nummer 1.
Jag sade inte att det var min enda lösning. Men vad anser du man skall göra jwzrd?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 11:47   #364
Nina L
Honorary Member.

Reg.datum: Feb 2004
lol. sämsta liknelsen, jwzrd.
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 11:54   #365
Trance

Trances avatar

Citat:
Jag har den uppfattningen men jag kan inte säga att jag vet säkert.
I Iran har dom tex ett snitt IQ på 84 medans vi i Sverige har 101. Är vi smartare?
Har du läst kritiken på sidan och vilka undersökningar som studien baserades på?(de hade alltså inte någon egen undersökning)
Gammal 2006-09-20, 11:58   #366
paddanboy
Registered User

paddanboys avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakssmurfen
Var fick SD de 7 miljonerna ifrån?
Bidrag till partiet i form av medlemsgåvor. Sedan finns en bidragsgivare som går under namnet jultomten som pumpat in någon miljon. Jultomtens gåvor skulle alltså vara restriktivare med en lag som förbjöd gåvor över en viss gräns.
paddanboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 11:59   #367
nim
Starkast på gatan

nims avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Har du läst kritiken på sidan och vilka undersökningar som studien baserades på?(de hade alltså inte någon egen undersökning)
Jag tror dock inte att siffrorna är helt missvisande. Då hade dom aldrig lagt ut det.
nim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 12:03   #368
Trance

Trances avatar

Citat:
Jag tror dock inte att siffrorna är helt missvisande. Då hade dom aldrig lagt ut det.
Hur menar du? De flesta siffrorna är ju uppskattade och de som var "riktiga" var inte heller viktade.

"The figures were obtained by taking unweighted averages of different IQ tests. The number of studies is very limited; the IQ figure is based on one study in 34 nations, two studies in 30 nations. There were actual tests for IQ in 81 nations. In 104 of the world's nations there were no IQ studies at all and IQ was estimated based on IQ in surrounding nations.[8] The number of participants in each study was usually limited, often numbering under a few hundred. The exceptions to this were the United States and Japan, for which studies using more than several thousand participants are available."
Gammal 2006-09-20, 12:06   #369
paddanboy
Registered User

paddanboys avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Lizard
Jag vet tämligen väl hur mycket pengar som spenderas i en valrörelse och 800 miljoner är minst en nolla för mycket - på totalbudgeten för (s). Och även då är det en rekordsiffra.

Lizard
http://www.folkpartiet.se/Pages/6090/LO.pdf

Inte direkt objektiv källa, men vilken är det?
paddanboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 12:14   #370
nim
Starkast på gatan

nims avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Hur menar du? De flesta siffrorna är ju uppskattade och de som var "riktiga" var inte heller viktade.

"The figures were obtained by taking unweighted averages of different IQ tests. The number of studies is very limited; the IQ figure is based on one study in 34 nations, two studies in 30 nations. There were actual tests for IQ in 81 nations. In 104 of the world's nations there were no IQ studies at all and IQ was estimated based on IQ in surrounding nations.[8] The number of participants in each study was usually limited, often numbering under a few hundred. The exceptions to this were the United States and Japan, for which studies using more than several thousand participants are available."
Ja vem vet, dom kanske rentav äger oss i IQtester.
nim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 12:15   #371
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Nina L
lol. sämsta liknelsen, jwzrd.
Men den gick fram, alltså var den bra.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 12:16   #372
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Jag sade inte att det var min enda lösning. Men vad anser du man skall göra jwzrd?
Antagligen samma sak som du tänkte göra efter 1-10 år när brottslingarna kommer ut ur finkan. När du svarat på den frågan (som jag ställde tidigare) så svarar jag.
Gammal 2006-09-20, 12:20   #373
Trance

Trances avatar

Citat:
Ja vem vet, dom kanske rentav äger oss i IQtester.
Vilka är oss? Det är inte helt omöjligt att medel-iq på ett land spelar stor roll för utveckling. Det är ju dock lite som hönan och ägget, har de inte klarat sig bra för att de har svårt tävla eftersom de har lågt IQ eller utläses lågt IQ för att de är fattiga och obildade.

Dock om man säger detta så tycker jag det kanske skall vara lite bättre underbyggt..
Gammal 2006-09-20, 12:23   #374
Trance

Trances avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Antagligen samma sak som du tänkte göra efter 1-10 år när brottslingarna kommer ut ur finkan. När du svarat på den frågan (som jag ställde tidigare) så svarar jag.
Vad då göra, då får de skaffa jobb och försörja sig.
Gammal 2006-09-20, 12:25   #375
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Vad då göra, då får de skaffa jobb och försörja sig.
Hur skiljer sig det från deras liv innan fängelset? Fick de inte det då?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:27.