Citat:
|
Ursprungligen postat av paddanboy
Så det är för "missnöje" Moderaterna vann i detta val? Folk är inte helt dumma i huvudet, SD kan mycket väl vara ett medvetet val och är detta troligen. Underskatta inte folket, då underskattar du ju demokratin.
Att små partier har svårt att etablera sig beror på flera orsaker, ett kan ju givetvis vara en dålig politik.
Stora orsaken anser jag är vår media. De är farliga för vår demokrati med deras ställning som nästan är monopoliska.
|
Moderaterna vann delvis på missnöje med S-regeringen men skillnaden mot SD är att du kan peka på många saker som M har uträttat. Jag vill se exempel på vad SD faktiskt har uträttat och gjort där de har haft mandat.
Sedan är det lite ironiskt att de demokratiälskande SD-anhängarna kritiserar de etablerade partiernas samarbete mot dem. Finns det en parlamentarisk möjlighet att göra det så har de all rätt att göra det. Anledningen till att de kan göra det är ju just att de har fått tillräckligt med mandat. Vi har väl redan kommit fram till att de som är folkvalda har all rätt att göra vad de vill inom lagens gränser? Eller gällde det bara SD? Som du själv sa: Underskatta inte folket, då underskattar du demokratin.
Angående mediernas roll och att de nästan är "monopoliska": Vet du definitionen av ett monopol? Senast jag kollade hade vi rätt många tidningar i det här landet. Kolla tex på Kungliga bibliotekets hemsida över dagstidningar online. Jag får ihop det till drygt 500 st. Oavsett vilken vinkling de har på saker så är det långt ifrån en "monopolställning". Ska du använda ord kan du åtminstone använda ord som du förstår innebörden av.