Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-26, 21:12   #361
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Man skulle behöva ha "generationsskepp". Dvs typ ett skepp med besättning som enbart lever för att färdas och föda upp sina barn för samma syfte tills man till slut når sin destination. Krävs också att man löser tillgång på vatten, mat, lyckas skärma av strålningen, lyckas göra kläder, verktyg, material för reparation på farkosten osv enbart med det som fanns på skeppet från start.

Sen ska man lyckas hålla folk mentalt friska också, vilket inte lär vara helt lätt
Säg att skeppet håller ~0.7C så via tidsdilation så upplever de ett år för varje ljusår avverkad. Då blir det 1500 år till stjärnan Deneb...

Man brukar ju säga att första generationen bygger upp, den andra förvaltar och den tredje där börjar det gå utför.

Skall det vara många fler generationer eller skall det vara nedfryst längre stunder eller skall generationstiden vara jättelång? Nä då blir det till att kolonisera sig utåt.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 21:15   #362
Bob90
?

Bob90s avatar

Reg.datum: Apr 2016
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Säg att skeppet håller ~0.7C så via tidsdilation så upplever de ett år för varje ljusår avverkad. Då blir det 1500 år till stjärnan Deneb...

Man brukar ju säga att första generationen bygger upp, den andra förvaltar och den tredje där börjar det gå utför.

Skall det vara många fler generationer eller skall det vara nedfryst längre stunder eller skall generationstiden vara jättelång? Nä då blir det till att kolonisera sig utåt.
Ska man frysa ner folk så är det ytterligare en grej att hålla igång, förlita sig på, reparera osv. Det mest "rimliga" med dagens teknik är nog just det, att utsätta X personer för flera livstider av inavel och slit
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 21:18   #363
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Det känns väldigt rimligt att de senare generationerna kommer känna sig väldigt orättvist behandlade av sina anfäder som dumpade det ansvaret på dem utan att tänka på vad de senare generationerna ville. Misstänker att generation 3 eller 4 skulle begå myteri och vända skeppet om.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 21:24   #364
Bob90
?

Bob90s avatar

Touch down
https://blogs.nasa.gov/insight/2018/...-down-on-mars/
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Gammal 2018-11-26, 21:26   #365
Bob90
?

Bob90s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det känns väldigt rimligt att de senare generationerna kommer känna sig väldigt orättvist behandlade av sina anfäder som dumpade det ansvaret på dem utan att tänka på vad de senare generationerna ville. Misstänker att generation 3 eller 4 skulle begå myteri och vända skeppet om.
Rent krasst, hur ska de veta om att det ens finns något att vända om till? De nya generationernas kunskap kommer helt och hållet från de tidigare generationerna. Går att berätta vad som helst för nya generationerna och de har ingen som helst möjlighet att kolla upp om det stämmer eller inte.

Man kan alltså helt och hållet skräddarsy deras verklighetsuppfattning och världsbild.
Citat:
Gammal 2018-11-26, 21:28   #366
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Rent krasst, hur ska de veta om att det ens finns något att vända om till? De nya generationernas kunskap kommer helt och hållet från de tidigare generationerna. Går att berätta vad som helst för nya generationerna och de har ingen som helst möjlighet att kolla upp om det stämmer eller inte.

Man kan alltså helt och hållet skräddarsy deras verklighetsuppfattning och världsbild.
Det blir ju viskningsleken det där. Efter ett par generationer så blir det horribelt ju.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 21:34   #367
Bob90
?

Bob90s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Det blir ju viskningsleken det där. Efter ett par generationer så blir det horribelt ju.
Absolut, skulle nog bli det största konspiratoriska och mest oetiska "experimentet" som någonsin genomförts.
Citat:
Gammal 2018-11-27, 15:42   #368
Bärsärk

Reg.datum: Apr 2015
Vad skulle hända om den där rymdfarkosten blev anfallen av något? Lägger man locket på direkt eller vad tror ni?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 16:06   #369
Bob90
?

Bob90s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Vad skulle hända om den där rymdfarkosten blev anfallen av något? Lägger man locket på direkt eller vad tror ni?
Hur menar du?
Citat:
Gammal 2018-11-27, 16:46   #370
Bärsärk

Reg.datum: Apr 2015
Citat:
Hur menar du?
Den rymdfarkosten som landat på Mars, om den blev anfallen av "aliens" skulle USAs regering lägga locket på helt eller skulle vi få reda på det?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 17:45   #371
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:

Man kan skräddarsy deras verklighetsbild, men inte deras känslor. Visst, man kan lura i dem att jorden inte finns, att ett gigantiskt monster kommer äta upp dem om de inte fortsätter längs angiven kurs osv, men tvivlare kommer börja ifrågasätta varför ingen sett något tecken på det där monstret, börja fundera på om de ljugit om jorden också, om det finns något tredje alternativ, osv.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Gammal 2018-11-27, 18:33   #372
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Man kan skräddarsy deras verklighetsbild, men inte deras känslor. Visst, man kan lura i dem att jorden inte finns, att ett gigantiskt monster kommer äta upp dem om de inte fortsätter längs angiven kurs osv, men tvivlare kommer börja ifrågasätta varför ingen sett något tecken på det där monstret, börja fundera på om de ljugit om jorden också, om det finns något tredje alternativ, osv.
Man raderar helt enkelt all information om jorden, ungefär som om man skulle ha radera allt som skrivits och målats om spanska inkvisitionen, ingen skulle idag vetat att den ens hade skett.

Likadant kan man göra tvärtom, som typ bibeln.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 19:16   #373
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Man raderar helt enkelt all information om jorden, ungefär som om man skulle ha radera allt som skrivits och målats om spanska inkvisitionen, ingen skulle idag vetat att den ens hade skett.

Likadant kan man göra tvärtom, som typ bibeln.
Principen gäller ändå. Man kan inte alls garantera att man kan uppfostra dem att göra som man vill. Precis som att högerkonservativa inte kan uppfostra bögar att bli straighta eller feminister kan uppfostra män och kvinnor att bli henar.
Gammal 2018-11-27, 20:39   #374
Bob90
?

Bob90s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Den rymdfarkosten som landat på Mars, om den blev anfallen av "aliens" skulle USAs regering lägga locket på helt eller skulle vi få reda på det?
Hur skulle vi veta att den blivit sönderbankad av tex grottboende marsianer? Tänker du typ att de skulle hamna på rörlig bild svingande med klubbor följt av att alla signaler från "Insight" upphör? Tror de skulle hålla det knäpptyst tills man verkligen verifierat att det är så, och hur man skulle framföra det. En sån nyhet går nog inte att hålla tyst om helt och hållet, tror jag iafl. För många hederliga människor som hinner se bilderna innan det mörkläggs. Kanske tom finns/kommer finnas livestream på kamerorna så att det direkt når fler än typ houston & co.
Citat:
De kommer inte ens veta om att det finns något att ljuga om. Det enda dem kommer veta är att de är på ett stort rymdskepp på väg mot X planet.

Deras typ "Vart kommer vi ifrån?" skulle vara lika verifierbart som big bang eller huruvida gud finns typ.

Jag tror inte heller det skulle funka utan typ regelrätt hjärntvättning eller typ "selektiv uppfostran", dvs de som köper läget får leva, resten inte. Som sagt, ingen utopi direkt

Men det är nog det minst omöjliga alternativet vi har för att nå ut ur solsystemet "just nu" (vi har ju inte ens en halv sportsmässig chans att göra det just nu, men du fattar min poäng).

Vi skulle behöva lika oerhörda framsteg inom psykologi som i teknologi för att klara av det.
Citat:
Gammal 2018-11-27, 20:52   #375
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Troligast är nog att vi inte skickar oss i fysik form utan i digital via kvanttjofräs.

Läste något om att de lyckats skicka information via nån kvantmekanisk princip som gör att informationen kommer fram direkt oavsett avstånd.
Fattade ingenting om det dock. Nån som är lite mer haj på kvantmekanik kanske vet vad jag menar.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:45.