2012-06-18, 20:08
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Johanss0n
Också möjligt men det bygger ju alltså på att de helt kallblodigt har ansett att pengarna är värda mer än eventuella risker för mer eller mindre allvarlig personskador.
Tror på en kombination, de har insett hur mkt pengar de kan tjäna och i hetsen att tjäna ännu mer har man glömt bort att vargar är vilda rovdjur för vilka det är helt naturligt att döda.
|
Det är knappast första gången personal missköts eller står i dåliga dager bara för att företaget i helhet ska kunna blomstra.
Fråga folk som jobbar i halvstor/stor butik om de nån gång känt av personalbrist eller andra ineffektiviteter som hade kunnats lösa med hjälp av ekonomiska medel.
Eller på andra sätt känt sig underbemannade på sitt företag.
|
|
|
2012-06-18, 20:19
|
|
Ett fel närmare rätt
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq
Sist jag krökade var ungefär 5 år sedan. Aldrig rökt på. Tränar väl någorlunda mycket, inga spektakulära resultat ännu. Vet ej vad "amerikansk kultur" innefattar. Kwons nemesis i den gamla Big Butts-tråden.
Är jag inte en lagom-svenssom längre eller ändras premisserna utifrån förutsättningarna?
Det är så mycket on-topic och relevant som det bara kan bli. Ad hominem, ad hominem, ad hominem.
|
Amerikansk soccer och spirituella resor till landet i väster?
Självklart blir det väldigt svårt att generalisera men det jag syftade på från början var väl snarast att man inte är extrem åt något håll och man tycker det mesta är okej så länge man slipper de negativa konsekvenserna av det,
kröka men inte för ofta och ligg för fan inte och spy i min trappuppgång, för legalisering av cannabis men inte tyngre droger, för rovdjur så länge de är någon annanstans, gillar invandrare...som talar god svenska och har ett jobb, för invandring så länge man slipper bo granne med somalier med 18 barn
|
|
|
|
2012-06-18, 20:24
|
|
Ett fel närmare rätt
|
Citat:
Ursprungligen postat av TREX
Det är knappast första gången personal missköts eller står i dåliga dager bara för att företaget i helhet ska kunna blomstra.
Fråga folk som jobbar i halvstor/stor butik om de nån gång känt av personalbrist eller andra ineffektiviteter som hade kunnats lösa med hjälp av ekonomiska medel.
Eller på andra sätt känt sig underbemannade på sitt företag.
|
Frågan är ju dock fortfarande om det bara är snålhet eller också ren dumhet/naivitet.
Det är ju trots allt rätt stor skillnad på att personalen känner sig stressad och att densamma blir uppäten.
|
|
|
|
2012-06-18, 20:26
|
|
Banned User
|
Tydligen hade hon (Karolina) som gick in dit ensam rätt mycket kunskap om varg och om den kunskapen inte var tillräcklig för att rädda livet på henne kanske det i sin tur skvallrar om organisationen i helhet, vad vet man egentligen om vargar? Frågan sätts på en spets när någon som ska vara kunnig får sätta livet till.
Man kanske har mycket kunskap men att det har blivit lite av ett vanligt 8-5 jobb att traska runt där, man tar saker för givet och släpper garden?
Senast redigerad av TREX den 2012-06-18 klockan 20:27.
|
|
|
2012-06-18, 20:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Det rör mig inte i ryggen att de jagar för själva jaktens skull. Det är en fullständigt naturlig del av människans natur. Du gör detta till något skamligt och fult när du samtidigt själv gladeligen glufsar i dig kött. Tycker du inte själv det är en något märklig inställning? Du kan ju överleva alldeles utmärkt utan kött och därmed är anledningen till att du väljer kött en blandning av din uppskattning för smaken, proteinet (vi är trots allt på ett träningsforum) och annat. Varför är dessa värderingar bättre än att vara ute och jaga för jagandets skull? Båda resulterar i döda djur, där du har orsakat minst lika mycket dödande (om du nu äter kött i normal mängd) som random jägare.
|
Om man inte föstår skillnaden på att döda djur för matens skulls och att döda djur för nöjet/spänningen får jag ju säga att jag blir lite mörkrädd och undrar om den personen har någon empati överhuvudtaget.
Att tycka det är ok att skjuta djur för att det ger en "kick" eller nöje är i mitt tycke rätt sjukt.
Att det är stor del som är nöjesjakt blev ju inte mindre märkbart när det var flera tusen som ville få möjligheten att skjuta varg när det var skyddsjakt.
Woohoo, det är ju riktigt macho att få skjuta en varg tametusan !
Ett annat tecken är ju att det skjuts så lite vildsvin, ingen status i det.
Att sedan som Yes inte tillskriva djur några rättigheter gör att jag får lite djurplågar-vibbar därifrån på så sätt att eftersom du nu tycker djur inte har några rättigheter följer ju lätt tanken att du inte heller tycker det är något fel om dessa djur plågas.
begt och Johanss0n som försöker framföra halmstrå-argument om hur farlig vargen är och "hur skulle du tycka det kändes om din hund blev tagen av varg ?". Om man nu skall skydda sin hund i skogen bör man ju framförallt se till att få bort alla jägare.
Om man se'n inte heller kan se skillnaden på reaktionen från en flock vargar i fångenskap jämfört med hur ett möte med en ensam varg i skogen skulle gå till har man ju inte mycket att komma med.
|
|
|
2012-06-18, 20:48
|
|
Ett fel närmare rätt
|
Citat:
Ursprungligen postat av TREX
Man kanske har mycket kunskap men att det har blivit lite av ett vanligt 8-5 jobb att traska runt där, man tar saker för givet och släpper garden?
|
Ligger nog en del i det.
Jag tror mycket handlar om att man lätt fäster sig för mkt vid djur man handskas med mycket och ser dem som nånslags familjemedlemmar, därför glömmer man lätt att de väldigt enkelt kan skada en allvarligt.
Lägger man också till att de är lite halvtama och därför ofta får en konflikt mellan det nedärvda instinkterna och det inlärda betendet hur de ska agera så krävs det nog inte så mkt för att nåt som började som lek ska bli blodigt allvar.
Vargarna kan ju förmodligen inte heller dela in andra varelser i annat än flockmedlemmar eller fiender/bytesdjur, när sedan människorna som antaglien ses som mer åt flockhållet till, dessutom helt plötsligt bryter alla regler om hur en sådan ska bete sig är nog inte steget till att betrakta den samma som en inkräktare eller ett lämpligt byte särskillt långt.
|
|
|
|
2012-06-18, 20:54
|
|
Ett fel närmare rätt
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jagax
Om man inte föstår skillnaden på att döda djur för matens skulls och att döda djur för nöjet/spänningen får jag ju säga att jag blir lite mörkrädd och undrar om den personen har någon empati överhuvudtaget.
Att tycka det är ok att skjuta djur för att det ger en "kick" eller nöje är i mitt tycke rätt sjukt.
Att det är stor del som är nöjesjakt blev ju inte mindre märkbart när det var flera tusen som ville få möjligheten att skjuta varg när det var skyddsjakt.
Woohoo, det är ju riktigt macho att få skjuta en varg tametusan !
Ett annat tecken är ju att det skjuts så lite vildsvin, ingen status i det.
Att sedan som Yes inte tillskriva djur några rättigheter gör att jag får lite djurplågar-vibbar därifrån på så sätt att eftersom du nu tycker djur inte har några rättigheter följer ju lätt tanken att du inte heller tycker det är något fel om dessa djur plågas.
begt och Johanss0n som försöker framföra halmstrå-argument om hur farlig vargen är och "hur skulle du tycka det kändes om din hund blev tagen av varg ?". Om man nu skall skydda sin hund i skogen bör man ju framförallt se till att få bort alla jägare.
Om man se'n inte heller kan se skillnaden på reaktionen från en flock vargar i fångenskap jämfört med hur ett möte med en ensam varg i skogen skulle gå till har man ju inte mycket att komma med.
|
Så du äter alltså inte kött?
Har svårt att se problemet med att någon dödar djur tycker det är lite kul och äter upp dem, än att nån som är likgiltig dödar djur och äter upp dem.
På vilket sätt är man en bättre människa om man låter någon annan döda djuren åt sig?
Jag skulle snarare tycka tvärt emot, är man inte beredd att döda djuren om det skulle krävas för att man skulle få äta kött så bör man vara vegetarian, om man sedan är glad, ledsen eller likgiltig tycker jag inte har någon större betydelse.
|
Senast redigerad av Johanss0n den 2012-06-18 klockan 20:56.
|
|
|
2012-06-18, 21:05
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jagax
Woohoo, det är ju riktigt macho att få skjuta en varg .
|
Du har åtminstone varit köttätare och är du det fortfarande så är du bara en hycklare. Eller du kanske inte njuter av din matlagning? Det är rätt sjukt att man tycker det är motbjudande att gilla att jaga men gärna själv glufsar i sig döda djur.
|
|
|
2012-06-18, 21:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Du har åtminstone varit köttätare och är du det fortfarande så är du bara en hycklare. Eller du kanske inte njuter av din matlagning? Det är rätt sjukt att man tycker det är motbjudande att gilla att jaga men gärna själv glufsar i sig döda djur.
|
Att tycka att själva dödandet är kul är en sak. Det är en våldsam handling som tyvärr är nödvändig för att få mat, men kul? Nej.
Visst ser du skillnaden?
|
|
|
2012-06-18, 21:16
|
|
Ett fel närmare rätt
|
Citat:
Ursprungligen postat av begt
Att tycka att själva dödandet är kul är en sak. Det är en våldsam handling som tyvärr är nödvändig för att få mat, men kul? Nej.
Visst ser du skillnaden?
|
Enligt vegetarianerna ska det fungera utmärkt att inte äta kött, det är alltså inte nödvändigt att döda djur för att få mat enligt dem.
Varför är det rätt att döda djur för att man känner för det, men jättefel att tycka det är häftigt att skjuta en älg på 200m avstånd?
Djuret är lika dött ändå, det lider inte mer så vad är det som gör det så hemskt?
|
|
|
|
2012-06-18, 21:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Johanss0n
Enligt vegetarianerna ska det fungera utmärkt att inte äta kött, det är alltså inte nödvändigt att döda djur för att få mat enligt dem.
|
Ja för vegetarianerna, men för de som äter kött men inte tycker om att jaga själva...
Citat:
Djuret är lika dött ändå, det lider inte mer så vad är det som gör det så hemskt?
|
En del stör sig på mentaliteten hos de som tycker det är ett nöje att döda djur.
|
|
|
2012-06-18, 21:23
|
|
Banned User
|
Citat:
|
Känns som en påhittad snyfthistoria för att kasta skit på kolmården, den dök ju upp lämpligt just nu...
|
|
|
2012-06-18, 21:26
|
|
Ett fel närmare rätt
|
Citat:
Ja för vegetarianerna, men för de som äter kött men inte tycker om att jaga själva...
En del stör sig på mentaliteten hos de som tycker det är ett nöje att döda djur.
|
Som sagt är man inte beredd att döda ett djur om det skulle krävas för att man skulle få äta kött så ska man inte heller äta kött!
Det måste väl vara den värsta sortens hyckleri som finns om man tycker det är fel att döda djur men ändå äter kött.
Det vore samma sak som att i nazityskland ha klagat på att hitler dödade judar men ändå gjort sig en förmögenhet på att "ta hand om" judiska tillgångar.
|
|
|
|
2012-06-18, 21:28
|
|
It's on now!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Vargar är fruktansvärda rovdjur och skulle göra mos av vilken hund som helst. Käftarna är flera gånger starkare än på en hund och så har de en helt annan instinkt att döda.
|
Jaha, och?
Ge fan i att släppa hunden om det finns varg.
Vargen ska fan inte beskyllas för att människor är dumma i huvudet, likväl som hajen inte ska beskyllas om den attackerar människor då och då.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:51.
|

|