Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-30, 18:42   #3721
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av SvenGunnar Visa inlägg
Ja jag har också, som du tidigare haft, svårt för högrep. Tränar på gymet med en kamrat och vi kommer med jämna mellanrum fram till att vi kanske borde slänga in en högrepsvecka.. mmmm säger vi båda men så rinner det ut i sanden och blir aldrig av för att vi egentligen inte vill
hehe, exakt så gjorde jag... planerade en högrepsvecka, men jag skippade den oftast. Eller så påbörjade jag den men gjorde det halvdant och tyckte det var tråkigt.

Nu plötsligt är det roligt, men jag kommer inte lämna 3x6-träningen för det. Kommer säkerligen att gå tillbaka till 3x6 för att se hur det känns om en månad eller så, då först kan jag mäta och se hur jag ligger till i styrka mm mot för hur jag låg till tidigare, innan jag påbörjade detta upplägg.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 18:44   #3722
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Det där med att det är tre olika typer av fibrer i musklerna borde ju om inte annat kunna vara en sporre att komma igång med högrepen.
Vilken är den tredje gruppen fibrer?
Hittade lite skoj från gamla Exhale-tiden. Saxat från en artikel som Bartoll (en av grundarna till detta forum) har skrivit:

"Olika muskelfibertyper

Alla motorenheter uppför sig på samma sätt, men det kan man inte säga om muskelfibrerna. De kan nämligen ha olika biokemiska (metaboliska) funktioner. Olika muskelfibrer har olika egenskaper och en persons potential för att utveckla kraft beror på sammansättningen av muskelfibrer i musklerna. I stora drag kan man dela in fibertyperna i snabba och långsamma fibrer. Mer noggrant ser fibertypfördelningen ut så här:

Typ 1-fibrer: Långsamma fibrer med stor uthållighet och låg kraftutveckling. Störst andel i nedre extremiteter (ben- och vadmuskler). Tillväxtmöjligheten är liten. Aktiveras främst av aerob och lågintensiv träning, t.ex. promenader.

Typ 2a-fibrer: Snabba fibrer med låg uthållighet och hög kraftutveckling. Störst andel i övre extremitetens böjarmuskler, som t.ex. biceps braachi. Tillväxtmöjligheten är stor. Aktiveras främst av explosiv träning, som t.ex. styrketräning. Kan arbeta både aerobt och anaerobt.

Typ 2x-fibrer: Snabba fibrer med mycket låg uthållighet och mycket hög kraftutveckling. Störst andel i övre extremitetens sträckarmuskler, t.ex. triceps braachi. Tillväxtmöjligheten är ganska stor. Aktiveras främst av anaerob och högexplosiv träning, t.ex. sprint och tung styrketräning.

Typ 2c-fibrer: Övergångsfibrer.
"

Du kan läsa mer här om du vill fördjupa dig: http://www.ironmag.com/archive/exhal...tyrka_del1.htm

Journalen
Gammal 2007-12-30, 19:00   #3723
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Kvällens träningspass:

Muskelgrupp: Biceps, Triceps, Plan Bröst, Rygg/Drag
Målsättning: Högrep / Hypertrofi.
Motivation: Bra motivation men urkass laddning, ah ha

stående rotation med hantel (rotatorcuffar)
1 set [ 6 x 4,5 kg ]
1 set [ 6 x 4,5 kg ]

plan bänkpress
1 set [ 8 x 20 kg ] fötterna i luften för lite balansträning med
1 set [ 12 x 55 kg ]
1 set [ 12 x 55 kg ]
1 set [ 11 x 55 kg ] hade blivit failure på 12'e, satan vad segt

latsdrag i hiss, rak stång
1 set [ 8 x 40 kg ]
1 set [ 12 x 55 kg ]
1 set [ 12 x 55 kg ]
1 set [ 10 x 55 kg ] orkade inte 12 reps

pushdown i cc
1 set [ 12 x 45 kg ]
1 set [ 12 x 45 kg ]
1 set [ 12 x 45 kg ] gick perfekt, kanske kan höja nästa gång

stångcurl med ez (vikt utan stång)
1 set [ 8 x stången ]
1 set [ 12 x 15 kg ]
1 set [ 12 x 15 kg ]
1 set [ 12 x 15 kg ] +ökning totalt i vikt mot fg pass.

SUMMERING:
Jag är fortfarande begeistrad över hur konstig högrepträning är för min kropp.
Reps 1-6 känns löjligt enkla, jag håller nästan på att somna och fäktar med vikterna som om det vore papper.

Reps 7-8 börjar kännas normala, typ som 1'a repetitionen under mitt gamla 3x6-träningsupplägg. Börjar fokusera på vad jag faktiskt håller på med, dvs tränar.

Reps 9-10 så tittar jag nästan alltid för att se vilken jävel som lagt på mer vikt utan att jag märkt det. I bänkpress väger plötsligt stången minst det dubbla och mitt fåniga halvsömninga ansiktsuttryck ändras till ett sammanbitet ansikte med GNFNGNFNGNFNGFFGFGGT-läten från min käft.

Reps 11-12 så har jag fullt sjå med att få upp stångjäveln. Någon har även jävlats med tyngdlagen för nu väger den 3 ggr mer än normalt. Ögonen håller på att lämna ögonloberna, GNFNFGD-ljudet övergår till något mer vrålliknande läte och jag glömmer bort att andas då all fokus ligger på att få upp stångjäveln, på liv eller död.

Otroligt nog så har jag börjat tycka denna träningsform är rolig!?

Dagens pass i sig var dock riktigt B, men det var inte så konstigt. Mådde dåligt igår och åt ingen riktig middag/kvällsmat. Idag åt jag ingen lunch, utan bara två ostmackor till frukost. Sedan typ 9 koppar kaffe på det och sedan iväg och träna på tom mage. Energi noll.

Nåja, jag kände mig fräshare i bicepsen iaf, men fan vad jag grinar illa efter sista set, då mjölksyran slår ut musklerna helt. Detta passet är nog det roligaste jag vet, bröstträning + latsträning gör att jag ser ut som en uppsvälld flodhäst (nåja en kalv då) och pumpen som högrep för armarna ger är enorm.

Journalen
Gammal 2007-12-30, 19:28   #3724
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

För att sporra mig själv lite så jämför jag då och då utgångsläget mot för nuläget. Bara för att visa mig själv att hur jävla dåligt det än går mellanåt, så har jag ändå lyckats ådstakomma något. Det har inte varit förgäves. Jag ville bå bättre mentalt och jag ville växa mig lite större i storlek, från att alltid ha varit liten...

Idag lagom inför årsskiftet så jämförde jag
DECEMBER 2007 vs FEBRUARI 2006.

då / nu [ökning]

Underarm: 28 cm / 31 cm [+3 cm]
Biceps: 32 cm / 36,5 [+4,5 cm]

Mage: 85 cm / 98 cm [+13 cm]
Bröst: 98 cm / 107,5 cm [+9,5 cm]

Lår: 50 cm / 56 cm [+6 cm]
Vader: 35 cm / 40 cm [+5 cm]

Journalen
Gammal 2007-12-30, 19:31   #3725
Mapa
Herrmapa

Mapas avatar

Reg.datum: Oct 2006
det har ju hänt grejer!

viktskillnad? hellkroppsbilder?

edit: haha kolla in halsen.. måste växt riktigt mycke den också

edit2 : om de är samma kedja? men de utgår jag från att de är
Gammal 2007-12-30, 19:33   #3726
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Vikt: 69 kg i februari 2006, 80 kg nu idag.

Du hittar lite andra färska bilder i föregående sidor i journalen, men jag har ont om helkroppsbilder från 2006. Skämdes så pass mkt över min kropp då att jag helst av allt inte ville visa mig på bild alls.

Journalen
Gammal 2007-12-30, 19:44   #3727
Mapa
Herrmapa

Mapas avatar

bra viktuppgång.. känns ganska lagom på såpass lång tid... synd att du inte hade gamla helkroppare... de är väldigt kul att jämföra... även om man ser bra på halvkropp också... har själv från första träningsmånaden
Gammal 2007-12-30, 19:47   #3728
Nimille
Registered User

Nimilles avatar

Reg.datum: Mar 2007
Bra ökat tycker jag, motivationsboost sånt där
Nimille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 20:10   #3729
Tricce
Väsby EPA raggare

Tricces avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
För att sporra mig själv lite så jämför jag då och då utgångsläget mot för nuläget. Bara för att visa mig själv att hur jävla dåligt det än går mellanåt, så har jag ändå lyckats ådstakomma något. Det har inte varit förgäves. Jag ville bå bättre mentalt och jag ville växa mig lite större i storlek, från att alltid ha varit liten...

Idag lagom inför årsskiftet så jämförde jag
DECEMBER 2007 vs FEBRUARI 2006.

då / nu [ökning]

Underarm: 28 cm / 31 cm [+3 cm]
Biceps: 32 cm / 36,5 [+4,5 cm]

Mage: 85 cm / 98 cm [+13 cm]
Bröst: 98 cm / 107,5 cm [+9,5 cm]

Lår: 50 cm / 56 cm [+6 cm]
Vader: 35 cm / 40 cm [+5 cm]
Grymt jobbat! Man ser go skillnad på speciellt armar, axlar och trapz tycker jag
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 20:26   #3730
SvenGunnar
Registered User

SvenGunnars avatar

Citat:
Hittade lite skoj från gamla Exhale-tiden. Saxat från en artikel som Bartoll (en av grundarna till detta forum) har skrivit:

"Olika muskelfibertyper

Alla motorenheter uppför sig på samma sätt, men det kan man inte säga om muskelfibrerna. De kan nämligen ha olika biokemiska (metaboliska) funktioner. Olika muskelfibrer har olika egenskaper och en persons potential för att utveckla kraft beror på sammansättningen av muskelfibrer i musklerna. I stora drag kan man dela in fibertyperna i snabba och långsamma fibrer. Mer noggrant ser fibertypfördelningen ut så här:

Typ 1-fibrer: Långsamma fibrer med stor uthållighet och låg kraftutveckling. Störst andel i nedre extremiteter (ben- och vadmuskler). Tillväxtmöjligheten är liten. Aktiveras främst av aerob och lågintensiv träning, t.ex. promenader.

Typ 2a-fibrer: Snabba fibrer med låg uthållighet och hög kraftutveckling. Störst andel i övre extremitetens böjarmuskler, som t.ex. biceps braachi. Tillväxtmöjligheten är stor. Aktiveras främst av explosiv träning, som t.ex. styrketräning. Kan arbeta både aerobt och anaerobt.

Typ 2x-fibrer: Snabba fibrer med mycket låg uthållighet och mycket hög kraftutveckling. Störst andel i övre extremitetens sträckarmuskler, t.ex. triceps braachi. Tillväxtmöjligheten är ganska stor. Aktiveras främst av anaerob och högexplosiv träning, t.ex. sprint och tung styrketräning.

Typ 2c-fibrer: Övergångsfibrer.
"

Du kan läsa mer här om du vill fördjupa dig: http://www.ironmag.com/archive/exhal...tyrka_del1.htm
Intressant! Tack för infon

Citat:
I bänkpress väger plötsligt stången minst det dubbla och mitt fåniga halvsömninga ansiktsuttryck ändras till ett sammanbitet ansikte med GNFNGNFNGNFNGFFGFGGT-läten från min käft.
det där lätet känner jag igen!!
SvenGunnar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 01:59   #3731
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
bra viktuppgång.. känns ganska lagom på såpass lång tid... synd att du inte hade gamla helkroppare... de är väldigt kul att jämföra... även om man ser bra på halvkropp också... har själv från första träningsmånaden
posta för fan!... kul o se jue =)
viktuppgången känns kanon, har blivit fet men på ett överkomligt sätt.!

Citat:
Ursprungligen postat av Nimille Visa inlägg
Bra ökat tycker jag, motivationsboost sånt där
thanks nisse!

Citat:
Ursprungligen postat av Tricce Visa inlägg
Grymt jobbat! Man ser go skillnad på speciellt armar, axlar och trapz tycker jag
ohyes, största skillnaden är faktiskt lats o armar... även om man inte ser det på bilden så... latsen bräker ut sig fint nu och armarna är ändå flera cm större.. det känns!

Citat:
Intressant! Tack för infon
det där lätet känner jag igen!!
hahah you know!

Journalen
Gammal 2007-12-31, 08:06   #3732
Mapa
Herrmapa

Mapas avatar

Citat:
posta för fan!... kul o se jue =)
viktuppgången känns kanon, har blivit fet men på ett överkomligt sätt.!

finns en del i min journal
Gammal 2007-12-31, 15:23   #3733
Krampus
Jag kan en rolig historia.....

Krampuss avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Hittade lite skoj från gamla Exhale-tiden.
Vad hette du på Exhale?
Krampus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 10:40   #3734
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
finns en del i min journal
Ah, ska kika! =)

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
Vad hette du på Exhale?
Nawh, jag menade mer att jag hittat material som kommer från Exhale... gogglar man lite så hittar man allt från artiklar till tips, trådar mm...

Innan jag kom till kolo så hatade jag gym o allt därtill

Journalen
Gammal 2008-01-01, 11:22   #3735
Mapa
Herrmapa

Mapas avatar

Citat:
Ah, ska kika! =)

gört... nu la jag upp en till för din skull

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:14.