2011-06-20, 21:49
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Det är allt pretty cool att huvudsakligen träna för något helt annat, och sedan gå in och köra fitnesstävling med trots allt fin-fina resultat, lite i förbifarten sådär. Bra och imponerande mikaelj.
|
|
|
2011-06-20, 21:50
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
http://www.youtube.com/watch?v=zT657soclws
Kolla spec in bollövningen han kör vid 3:25.. Riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt bra övning som jag brukar köra när jag blir stel i korsryggen
|
|
|
2011-06-20, 22:02
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard
Sedan när du börjar praktisera Sam så ska jag vara tyst och bara hänvisa till dig. 
|
Ja, du kommer får 10% från alla du hänvisar och gratis massage
|
|
|
2011-06-21, 06:35
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Jävligt bra fittnäsfajvat!!!
Kul att du antar lite utmaningar sådär.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Det vill jag inte. Vad skall man göra för att få ut kortisonspray? Är det ens något jag vill ha?
|
Som sagt är det bra och för att få det behöver du bara gå till ett apotek. Rhinocort är receptfritt.
|
|
|
2011-06-21, 20:11
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard
Den hjälper liksom till att få lite rörelse i det hela. Om den hjälper så känner du liksom hur det ja liksom känns bättre i ländryggen. 
Fick tipset av Sam när jag skojat till min ländrygg med stenlyftning. Kändes bättre rätt omgående då.
Körde även den här då. http://ditillo2.blogspot.com/2011/03...ommy-kono.html
|
Det där ser kontraproduktivt ut. Precis den rörelsen gör ju jätteont när man har klantat sig med ländryggen. Borde inte McKenzie/flexion vara det man vill åt för att trycka in disken igen?
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft
Rickards tips är bra, väldigt fin bild förövrigt 
Det övningen gör är att den skapar rörelse mellan kotorna, om det nu är disk som ligger fel så kan den lirkas tillbaka, eller iaf skapa rörelse. Ofta så skyddar kroppen genom att bli helt stel i musklerna runt om.
andra bra tips: http://www.youtube.com/watch?v=5iVZlpVc6G8
jag läser ju till sjukgymnast, men naprapaten har enkla bra tips här för att skapa rörelse i ryggen utan belastning.
Kör McKenzie såklart eftersom den funkar, körde den med när jag hade ont i ryggen, upp hålla 15s i toppen.
hoppas det släpper snart.
|
Hrm. Jag tycker att alla övningar han går igenom snarare orsakar den sortens smärta jag får. Det låter konstigt. McKenzie verkar hittils vara det enda som fungerar för mig och det ger snabb verkan.
Citat:
|
Löpningen på Åby lät kul, blev nästan sugen att vara med om mina vader tål det :P Kommer och hejar på annars kanske.
|
Det var den! Synd att du fick bryta. Tack för sällskap & stöd, även i bassängen. Alltid kul att umgås!
Citat:
Ursprungligen postat av kalajset
Det är allt pretty cool att huvudsakligen träna för något helt annat, och sedan gå in och köra fitnesstävling med trots allt fin-fina resultat, lite i förbifarten sådär. Bra och imponerande mikaelj. 
|
Roligt att höra! Jag gör sånt som är kul. Tur att jag tycker att så mycket är roligt.
Starkare, snabbare & uthålligare, utan inbördes ordning eller kvalificering.
Citat:
Ursprungligen postat av espeto
http://www.youtube.com/watch?v=zT657soclws
Kolla spec in bollövningen han kör vid 3:25.. Riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt bra övning som jag brukar köra när jag blir stel i korsryggen 
|
TFL-massage med boll?! Hjälp. Är det okej om jag börjar med en mjuk kudde att rulla på?
Intressant att det finns en sån koppling. Det visste jag inte. En till grej att utöka min arsenal med. Tackar!
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Jävligt bra fittnäsfajvat!!!
Kul att du antar lite utmaningar sådär.
|
Precis, nå'n måste ju upp & visa dem vem som har mest pondus! *skratt*
Citat:
Som sagt är det bra och för att få det behöver du bara gå till ett apotek. Rhinocort är receptfritt.
|
Gotcha!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2011-06-21, 20:22
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Tisdag 21 juni 2011: Åbyloppet 3000 meter på 400m-bana.
Åby, 19.30-19.45.
Jonas tipsade mig om det här i journalen. Jag hängde på. Sam också.
Innan dess plaskade vi runt på Åbybadet. Märker fortfarande av stelheten men den börjar så sakteligen att släppa. Provade att simma långsammare när jag börjar tappa andan, men det hjälper desvärre inte heller eftersom jag då simmar så långsamt att mitt vattenläge börjar arbeta emot mig. Jag måste alltså hålla ungefär den här farten och fixa mitt armtag.
Jonas & Sam trodde på att göra något åt mina armtag så att jag inte skrapar i botten, utan just drar mig framåt. Tål att tänkas på. Vet att det funkar bra när det är riktigt grunt eftersom jag då blir tvingad till att göra så.
Loppet
Man fick skriva vilken tid man trodde att man skulle få. 13-14 skrev jag, varpå han skrev 13:14. Så det fick jag ju slå. Det var planen också.
Lite uppvärmning, samling och sedan var vi igång. Ställde tiden på 1:36 för 4:00-tempo och jag & Sam hängde på de andra. Blev snabbt ett dragspel. Jag varierade mycket i tid, sade Sam. Kändes rätt OK, kanske lite trött sedan tidigare på dagen, ingen större fara dock.
Hade lust att bryta första halvan, vilket troligtvis är en känsla man får vänja sig vid eller göra sig av med genom att träna oftare så att 3K blir en baggis. Fortsatte och det började kännas okej efter ett tag (jag borde ha värmt upp bättre!), timern pep strax före linjen vid varje varv. För att de sista två varven börja pipa allt tidigare. :-) Då kände jag att jag inte fick nog med luft i lungorna. Utöver det har jag också en distinkt känsla av att jag liksom inte kan ta i mer eftersom vaderna (och delvis baksida lår) helt enkelt inte är starkare. Träna upp det med intervaller i tuffare tempo?
Tunga två sista varv, vilket Jonas också bekräftade allteftersom mitt löpsteg blev tyngre och tyngre. :-) Roligt nog ingen som helst stumhet i framsida lår som det alltid blev förr. Framfotalöpning är bra grejer.
Kämpade på och planerade för en spurt sista 200m. Det fick jag till också. Kom i mål på 12:32 och personbästa är ett faktum, 4:11-tempo på 3K!
Halvseriös nedjogg och glädje. Roligt att träffa på fler Trivästfolk, tack till Jonas & Sam för hejarop och ett stort tack till mig själv för att jag fortsatte när det kändes som svårast. Yeah!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2011-06-21, 20:26
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
PB.
Bra.
|
|
|
2011-06-21, 20:27
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Det där ser kontraproduktivt ut. Precis den rörelsen gör ju jätteont när man har klantat sig med ländryggen. Borde inte McKenzie/flexion vara det man vill åt för att trycka in disken igen?
|
Jag hade ingen aning om vad jag gjort och första tanken var en sträckning så min tanke då var att få så mycket rörelse som möjligt i muskulaturen. Och det kändes bättre.
Men jag håller med dig i din teori.
|
|
|
2011-06-21, 20:39
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Mycket bra tid! Måste säga att jag är imponerad
Skulle du vilja byta yrke kanske du ska satsa på brandman? Här i GBG ska man klara av att springa på 13.15 när man anställs och det gör du ju med råge
|
|
|
2011-06-21, 22:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Bra kämparinställning Mikael, härlig spurt med!
Bara en tidsfråga innan du tar 20 min på 5k
Kul att ses
|
|
|
2011-06-21, 22:24
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Kul med åbyloppet! Ska dit själv någon dag och nöta. Lät skoj o springa 3k =) Bra tid där mikey!
|
|
|
2011-06-21, 22:29
|
|
|
Mjölkad användare
Reg.datum: Feb 2005
|
Mycket bra tid! Från skadad krympling som inte kan simma till nakenböjande fitness-triatlet på nolltid. Imponerande helt klart.
|
|
|
2011-06-21, 22:43
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN
Mycket bra tid! Från skadad krympling som inte kan simma till nakenböjande fitness-triatlet på nolltid. Imponerande helt klart.
|
hahahhaha, perfekt quoteline
|
|
|
2011-06-22, 07:44
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
TFL-massage med boll?! Hjälp. Är det okej om jag börjar med en mjuk kudde att rulla på?
Intressant att det finns en sån koppling. Det visste jag inte. En till grej att utöka min arsenal med. Tackar!
|
Hmm.. Kanske är bra att dubbelkolla så att man skickar rätt klipp
Det är främst ovansidan och övre utsidan av GM som jag brukar mosa med boll (följer hårdheter runt rumpan typ).. Kudde?? Nä, men en tennisboll brukar funka bra innan man vant sig
|
|
|
2011-06-22, 08:33
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
PB.
Bra.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Mycket bra tid! Måste säga att jag är imponerad 
|
Citat:
Bra kämparinställning Mikael, härlig spurt med!
Bara en tidsfråga innan du tar 20 min på 5k
Kul att ses 
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Kul med åbyloppet! Ska dit själv någon dag och nöta. Lät skoj o springa 3k =) Bra tid där mikey!
|
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN
|
Tackskaniha allihopa!
Jag blev ännu mer förvånad när jag gick in och kollade mina mellantider:
* 1000m @ 3:48
* 2000m @ 7:33 = 3:47-tempo (!!!)
Jag sprang efter upplevd ansträngning snarare än tid, eftersom jag inte insåg att ansträngningen går upp rejält av att hålla det tempot. Med andra ord skall jag bita ihop och pressa mig själv hårdare när jag börjar sakta ned. Nu tog den sista kilometern 5(!) minuter, just för att jag inte gjorde kopplingen trötthet => högre RPE per hastighet. Visst märkte jag att det gick långsammare, särskilt sista 600 metrarna, men att faktiskt vara medveten om varför jag saktar ned tror jag är viktigt. Mot 11:30!
Nu är jag ännu gladare. :-) Massvis med träningsvärk i höger vad och i övrigt helt fräsch.
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
hahahhaha, perfekt quoteline 
|
Min signatur är full. Hade passat fint annars!
Citat:
|
Ursprungligen postat av Frantic
Skulle du vilja byta yrke kanske du ska satsa på brandman? Här i GBG ska man klara av att springa på 13.15 när man anställs och det gör du ju med råge 
|
Senast redigerad av mikaelj den 2011-06-22 klockan 08:34.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:54.
|

|