2013-03-26, 08:07
|
|
|
Not that kind of doctor
Reg.datum: Dec 2009
|
Datum: 2013-03-25
Tid: 16:50 - 17:50
Plats: SAK
Morgonvikt: 93,6 kg
Bänkpress
5x30
5x37,5
3x45
5x50
5x57,5
7x65 ( 80,0 kg PB )
10x45
10x45
10x45
10x45
10x45
Ingen direkt tilltro till dagsformen men dessdå mer motivation att göra bra i från mig. Jag fick en vettig stång vilket innebar att jag fiock rätt grepp från början. Sen så såg jag till att inte snåla med vilan. Då gick det att med viss marginal trycka ur sig en sjua för ett personbästa. Tiona gick över förväntan, lite sliten mot slutet.
Stångrodd
10x65
10x65
10x65
Bra styrka men desdå sämre med tekniken, dåliga träffar ner mot magen. Bihålorna gillade inte den frammåtlutade stilen och krafterna tröt rätt fort så höll ner volymen.
Hantelpress
10x20
10x20
7x20
Inget att skriva hem om. Ganska fult och dålig uthållighet.
Stångcurl
10x25
10x25
9x25
Bra under första halvan men sen dog jag rejält. Antydan till pump.
Kommentarer
efter att ha legat hemma och gjort mest inget så är det klart att det finns en viss revanschvilja. Samtidigt så vill jkag inte ta ut mig för mycket och få tillbaka förkylningen, så det krävdes en fin balans. Att fokusera på huvudövningen och sedan köra komplementen på känn är nog det enda vettiga sättet att göra det på. Dock så kände det inte allt för illa under omständigheterna. Fast bänkpress är ju inte att jämföra med marklyft om man ser till total ansträningen. Det är nog snarare onsadgens dubbelpass som jag ska oroa mig för.
|
|
|
2013-03-27, 19:43
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2013-03-27
Tid: 16:25 - 17:30
Morgonvikt: 91,2 kg
Marklyft
5x67,5
5x85
3x100
5x110
5x127,5
10x142,5 ( 189,5 kg PB )
10x85
10x85
10x85
Innan dagens träning så satt jag och räknade lite på vad det skulle krävas för att sätta ett nytt PB. Jag kände mig lite småslak efter förkylningen och hoppades på en sexa eller sju. Men tydligen så var allt under tio underkänt. Då var det bara att tagga till på riktigt och hoppas på det bästa. Det kändes redan från början som om jag drog ojämnt, vänster sida var mycket svagare. Men på något sätt lyckades jag bogsera upp tian utan att tappa formen helt. ett personbästa och 57,5 kg tyngre än min förra tyngsta tia. Fast det har mest att göra med att jag aldrig behövt göra så många reps i 5/3/1-setten.
Militärpress
5x22,5
5x27,5
3x35
5x37,5
5x42,5
7x47,5 ( 58,5 kg PB )
10x35
10x35
10x35
Även här viss slakhet nu kombinerat med en allmän trötthet men ett okuvligt sinne. Det fanns bara ett alternativ som gällde. Ärligt talat så var sista repen inte mycket att se på. Det blev lite väl mycket svank för att jag skall känna mig helt nöjd. Tiorna gick bara på vilja och vila, all kraft var borta.
Latsdrag
10x60
10x60
7x60
I vanliga fall är det greppet som är problemet, nu var allt problemet. Det som blev avgörande var vänster bicepsfäste som lyckades ta sig igenom kören av allmänna plågorop och göra sig hörd.
Kommentarer
Då helgen kommer gå i stilla sittandets och troligtvis skräpmatens tecken så har deffen fått gå lite extra, inte hårt, men fokuserat. Det kan ju göra att träningen blir lidande men den här gången gick det vägen. Jag tror att den del står att förklara med motivation och den extra vila jag fått. Om allt går som det ska så kommer jag nå mitt så kallade halvtidsmål, sex kilo på tre månader i morgon, bara 0,2 kg skiljde i morse. Fast april kan komma att bli en besvärlig månad på det planet, den saken är säker. Det blir en del festande och det brukar aldrig vara bra. Men om jag är disciplinerad om veckorna så ska det nog gå vägen. I annat fall så får jag väl inse att jag får fortsätta även efter midsommar.
Senast redigerad av LoveMachine den 2013-03-27 klockan 19:46.
|
|
|
2013-04-02, 07:06
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2013-04-01
Tid: 12:45 - 13:40
Knäböj
5x55
5x70
3x82,5
3x97,5
3x110
1+1+2x125 ( 141,5 kg PB )
10x70
10x70
10x70
Hade på känn att det skulle gå lite segt så därför började jag med att stretcha lite mer än vanligt och tog det lugnt. Men så fort jag kom förbi uppvärmningen så började allt gå fel. Styrkan fanns där men musklerna ville inte agera som en enhet. Det blev snett, klumpigt och brytigt. I toppsetet kunde jag inte hitta rätt utgångsposition och de två första lyften var inte bra alls. De två sista blev bättre men var fortfarande fula och brytiga.
Situps
20
23
20_
63
Sista två seten med metronom inställd på 50 Hz. Det är lite ovant men ett rätt skönt tempo. Borde ha gjort det från början när jag hade lite mer kraft och stryrsel.
Kommentarer
egentligen så var det inte världen bästa läge att träna. GothCon innebär, lite sömn, mycket kaffe, dålig kost och fysisk inaktivitet. Det är ett perfekt recpet på dålig träning. Så jag kompromissade och tränade mer minimalistisk än vanligt. efter de besvärliga böjarna hade den känning jag hade i ryggen blivit lite värre och då kändes det onödligt att börja med raka marklyft. Not-doing-jack-shit är också ett träningsupplägg Men det ska nog börja ta sig tids nog. Synd bara att militärövningen kommer att sabba nästa vecka. Det känns som att jag inte har något annat val än att göra ett uppsamlingspass på måndag eller tisdag och avsluta cykeln.
|
|
|
2013-04-05, 07:21
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2013-04-04
Tid: 16:25 - 17:40
Morgonvikt: 93,2 kg
Bänkpress
5x30
5x37,5
3x45
3x52,5
3x60
6x67,5 ( 80,9 kg PB )
10x45
10x45
10x45
10x45
10x45
Det verkar som att jag börjar förstå mig på bänkpress, men det tog två år. Därmed inte sagt att jag är stark men det se inte ut som kajakpaddling längre. Bra kraft men lite strul med ställningen framför allt i sista setet då jag efter reps nummer fem slog i ställningen rejält. Men jag lyckades med all vilja trycka dit sexan.
Stångrodd
10x65
10x65
10x65
10x65
10x65
Noll känsla under de första två setet, jag funderade på att sluta innan jag skade mig. Men sedan hände något. Ryggen slutade fladdra och jag blev rent explosiv i mina lyft. Så även om det gick tungt så kändes det bra.
Hantelpress
10x20
5x20
5x20
På sätt och vis lite meningslöst då jag var hyfsat slut men ett rejält set och två restriktiva kände någolunda motiverat.
Stångcurl
10x25
10x25
10x25
Lite samma lika även här. Men tre set tyckte jag känes som en lagom dos av disco.
Kommentarer
Jag gick till gymmet med en känsla av euforisk vrede. Jag hade med andra ord hittat något som gjorde mig nå så grymjävulskt förbannad, vilket kan vara en renanade känsla. Men det ska vetileras i ett annat forum. Så det var bara att utnyttja den känsla i sitt lyftande och det lyckade. Det känns som en viss revansch från måndagens ganska mediokra lyft. Jag har inte bestämt mig hur det blir med träningen nästa veckan men jag kan bara se tre alternativ. Antingen vilar jag helt och räknar med att övningen ger nog med motion. Eller så hoppas jag på att kunna träna på A9:s gym så att jag kan köra ett pass på måndag/tisdag och ett under övningen. Det sista är att köra alla maxningar på måndag eller tisdag, men det lär nog vara lite väl tungt. Den som lever får se.
|
|
|
2013-04-05, 07:40
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Det regnar ju PB:n här!
|
|
|
2013-04-05, 10:55
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Man tackar. För att parafrasera försvarsdebatten, jag ökar från en låg nivå. Men jo det har gått bra hittills, synd bara att kroppsvikten inte vill gå ner som den borde. Det kan finnas ett samband misstänker jag. Jag har funderat på hur man ska mäta sina framsteg. Man kan ju ha personbästa på maxlyft, reps på vikt och vikt på reps. Jag kör helt enkelt på mitt skattade max för toppsetet som löpande utvärdering. Sen så får man försöka sig på några ärliga maxningar när det antingen passar eller helt enkelt bara blir en etta.
|
|
|
2013-04-06, 13:56
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2013-04-04
Tid: 11:05 - 12:15
Morgonvikt: 91,9 kg
Frivändningar
5x40
5x40
5x40
3x45
3x45
Bästa frivändningarna på år och dag, framför allt i första setet. Det var bra klipp och fin fart. Sen blev det lite sämre men fortfarande över medel. I sista setet så försökte jag att komma ner djupare vilket gick utmärkt men nästan resulterade i ett missa lyft eftersom stången kom så högt att den föll ner till fångstpositionen.
Marklyft
5x67,5
5x85
3x100
3x117,5
3x135
5x152,5 ( 177,7 kg )
10x85
10x85
10x85
Rätt normalt fram till toppsetet. Det fanns kraft att göra tre till enligt planen men jag kände att det skulle göras med risk för ryggen. Och det sista jag vill är att få ett ofrivilligt träningsuppehåll.
Militärpress
5x22,5
5x27,5
3x35
3x40
3x45
1x52,5 ( 52,5 kg )
10x35
10x35
10x35
Torsdagens bänkar hade nog tagit mer kraft än jag trodde. Det fanns inte mycket att uppbåda och ettan var nog så tungt.
Latsdrag
10x60
10x60
10x60
Det rullade på utan problem.
Plankan
60
45
45_
150
Svajig och svag med fortsatt känning i ryggen. Så det fick gå lite lugnare än planerat.
Kommentarer
Den trevliga trenden med PB:n är tydligen bruten. Men det var inte helt oväntat, jag ligger på betydligt högre belastningar än jag är van vid. Det är dock lite surt att militärpressen inte nådde upp till de tre reps som var det egentliga målet. Men det är för tidigt att kalla cykeln för misslyckad. Jag ska i alla fall köra klart nästa veckas träning och sedan utvärdera.
|
|
|
2013-04-15, 08:57
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2013-04-10 tom 2013-04-14
Tid: 00:00-24:00
Plats: A9 Boden
Morgonvikt: Pendlande misstänker jag
Kommentarer
Även om den journalförda trämningen har varit obefintilig under den gångna veckan så har jag inte varit inaktiv, tvärttom. Jag har varit på den första krigsförbandskursen i pjästjänst. Då vi egentligen skulle träna på Archer så verkade det inte så ansträngande men när det istället blev 81 mm granatkastare så blev det något helt annat. Redan dag ett inledde vi med ett fyspass i form av diverse övningar som syftade till att stärka bålen. Mestadels med kroppsvikt men även med lätta vikter, under tio kilo. Det var rätt jobbigt för flåset och balansen men endast undantagsvis jobbigt styrkemässigt. Det var framför allt de olika varianterna på plankan som tog emot.
Den riktigta smygträningen var pjästjänsten. Granatkastaren och amuuntionen bärs av sex personer vilket innebar att man hade mellan 15 och 25 kilo på ryggen. Med detta skulle man göra snabba och snärtiga omgrupperingar mellan olika platser. Väl på plats fick man börja gräva för stödplatta i den allt som oftast genomfrusna marken. Så korphackan och spadarna har gått vaman varvat med rask språngmarch med packning och finlir med riktinstrument i timmarna tolv. då är det bara att se till att åta ordentligt så att man orkar med och försöka sova mindre lite. Att få sova mycket under en militärövning kan man glömma.
Så det har varit en jobbig men givand vecka som gör att det känns riktigt skönt att vara tillbaka i sin kontorsstol på jobbet. Jag blev ännu mer taggad på att fortsätta även om det kommer innebära att jag använder min semester till att jobba. Kanske en femveckorskurs i sjukvård skulle gå att klämmas in någonstans.
|
|
|
2013-04-17, 07:14
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2013-04-16
Tid: 16:45 - 17:45
Knäböj
5x55
5x70
3x82,5
3x90
3x105
1x117,5
Stuntade helt i bältet fram til toppsetet då jag fegade ur och lånade ett bälte som fanns på klubben, men det gav mig inget. Hade Ok bestyrka men ryggen vek ner sig dessdfå mer och sista böjen var ett riktigt rygglyft. Dåligt men inte oväntat med tanke på att jag struntade i bältet.
Bänkpress
5x30
5x37,5
3x45
3x50
3x57,5
3x65
Varken explosivt eller särskilt stakt men med en kopnstig traktorkänsla. Det var tungt mest hela tiden men det blev inte tyngre efter fler reps eller högre vikter. Inte så illa.
Marklyft
5x67,5
5x85
3x100
3x110
3x127,5
3x142,5
Fick lite revansch efter de halv taskiga böjarna. Upp till 110 var lekande lätt men sen så fick jag börja att verkligen fokusera på att hålla ryggen. Det var kanske inte världens snyggaste lyft men jag tror det är det tyngsta jag lyft utan bälte.
Militärpress
5x22,5
5x27,5
3x35
3x37,5
3x42,5
3x47,5
Lite småknöligt men inte allt för tungt.
Kommentarer
Eftersom det varit en massa andra aktiviteter så tänkte jag ge mig en ärlig chans att komma igång innan jag ger mig på några tunga ettor. Så därför blev det ett sorts deload-pass mitt i cykeln. På toprsdag så drar jag igång med ettorna och tar ioch vaslutar cykeln. Så på torsdag blir det böj och bänk och på lördag mark och militärpress. Om jag bara är lite restiktiv med komplementen så ska det nog gå alldeles utmärkt.
Det som däremot är lite underkämnt är att jag har slarvat med kreatinet på sistone. Jag har varit borta mycket och då har rutinejn rubbats vilket leder till att jag glömmer när jag är hemma igen. Men det är bara att bättra sig framöver. Den stora fråga är när jag ska ta och cykla ut det. Början av juni skulle troligtvis göra att jag blir av med några bonuskilo fram till midsommar men också att resultaten blir lite lidande. Å andra sidan så verkar det som att jag kommer få deffa mig igenom hela sommare om jag ska nå målet på 85 kg, så det är kanske taktiskt att ta en liten paus i mitten och sedan börja om.
|
|
|
2013-04-18, 07:36
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2013-04-18
Tid: 18:30 - 20:00
Plats: Lärarhögskolan
Morgonvikt: 91,4 kg
Kommentarer
Det var ett oplanerat uppehåll som hette duga, över en månad. Men så kan det gå ibland. Jag hade fortfarande träningsvärk, antingen från knäböjen eller B-plats-bollen, vilket tydligt när jag jobbade på fotarbetet. Däremot så kädes det inte som något större hinder sdå jag under den inleddande uchi-komi hade ovanligt snabba fötter. Jag fick nästan till de fina microstegen som gör att man nästa hoovrar fram, det var i alla fall den känsla. Jag hade förväntat mig att allt arbete med korphackan skulle ha gett mig svårtartad skogshuggarkendo, men så var inte fallet. Det saknades en del i form av avslappning och tajming men det är som vanligt.
Min sämsta teknik för dagen var utan tvekan ai-kote-men. Tajmingen stämmer rätt bra men avstånde blir nästan alltid på tok för nära. Det blir i och för sig inte bättre av folk som börja för nära men deet är inge ursäkt. Jag måste bli bättre på att anpassa mina attacksteg. Dagens bästa teknik får nog vara morote-tsuki. Det tog en eller två vändor att ställa in siktet men sen var det bara att köra på. Många riktigt fina träffar. Synd bara att jag inte kan för över det till keiko, då är det bara katate-tsuki som har en chans.
Keikon var rätt blandad. Mot ren gick det bra under första halvan men sen så tappade jag drivet framåt och han kunde börja dominera. Fick do till ett perfekt läge för kaeshi-do, men missade. Mot Mats är det alltid svårt att göra något men jag jobbade på kote-do, men-do och även någon kote-men-do. Det vara några som landade men inga ippon. Mot Kazuo så kände jag mig helt död och blev ganska passiv. Han öär lurig som få och straffade min kote på klassiskt maner. Han landade dessutom en riktigt ful do i armhålan och en atomic men så det sjöng i huvudet. Den sista var dock helt mitt fel. Jag lyckade lura fram en OK do, men mer tror jag inte det blev. Jun krossade mig totalt. Dels var jag trött men framför allt så kan jag verkligen inte komma förbi hans kamae. Dels är den väldigt stak men sen så är avstådnet helt fel. Min behållning var ett stycke katate-tsuki som satt fint men saknade zanshin.
|
|
|
2013-04-19, 07:38
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2013-04-18
Tid: 16:35 - 17:45
Morgonvikt: 90,8 kg
Knäböj
5x55
5x70
3x82,5
5x105
3x117,5
1x132,5 ( 132,5 kg )
Hade fortfarande tränngsvärk i benen, antingen sedan lördagens B-plats-boll eller sedan tisdagens böjar. Så deet var ingen toppkänsla. Dock så var stelheten som bortblåst och djupet kom utan problem. Toppsetet vägde tungt på mina axlar och kändes rätt tungt under lyftet, men det gjorde mig inte trött. Jag kände mig lite feg som inte fortsatten men jag måste behålla självförtroendet och inte dra på mig onödiga missade lyft.
Bänkpress
5x30
5x37,5
3x45
5x57,5
3x65
2x72,5 ( 77,3 kg )
10x45
10x45
10x45
10x45
10x45
Jag trivdes ovanligt bra med mina bänkar och stryrkan var också helt OK. Så det var bara att mata på lite.
Stångrodd
10x65
10x65
10x65
Ingen höjdare men genomförbartbart i alla fall. Det får duga som en uppmjukning.
Raka marklyft
10x75
10x75
10x75
Väldigt grisigt för greppet men annars inget att orda om.
Kommentarer
Inte helt hundra efter förra veckans äventyr men det hade jag inte förväntat mig. Nu blev det lite väl låg volym på böjarna men det hade delvis med tidsåtgången att göra. Men jag känner mig i nuläget ganska nöjd med den arbetsvolym jag har och ska inte försöka att öka på i fortsättningen. Det gäller att istället bygga upp en viss trygghet inför de högre vikterna som komma skall. Nästa cykel kommer nämligen innehålla tangerat PB i böj, PB-försök i marklyft och militärpress. Då gäler det att dels inte ta ut sig allt för mycket och dels att bygga upp rätt mentalitet. Att ha en massa missade lyft i bagaget känns inte som rätt sorts uppladdning.
Även om den gångna månaden varit rätt trevlig så har den också varit strulig för såväl kosthållning som träning. Så det känns på sätt och vis bra att den snart är över. Den sista stora "utmaning" blir valborgsfirandet i Uppsala. Jag kommer därför att påbörja den nya cykeln nästa vecka och sedan köra en deloadveckan mitt i cykeln under den vecka Valborg infaller. Prestationsförmågan lär inte vara på topp men jag måste ju ändå hålla igång.
|
|
|
2013-04-20, 11:33
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2013-04-20
Tid: en stund kring kvart över elva
Distans: ca 4,5 km
Snittid: Okänd
Kommentarer
Löpsäsongen inleddes med stil på alla slackers och stoners nationaldag. När solen skiner och vädret är förhållandevis varmt så kan man ju inte låta bli att bege sig ut en sväng. Det blev till att utforska mitt nya område. I likhet med förra året så är det först när löpskorna kommer fram som man lär sig hur området verkligen ser ut. Jag har bara en minuts jogging ner till Edsviken och där visade det sig finns en riktigt trevlig gångväg som följer vattnet. Lite kuperat så man får lite variation men inte så mycket att det blir direkt jobbigt.
Jag inledde, min vana trogen, med ett något för högt tempo. Jag fick sänka lite och när rytmen och känsla infann sig började jag smygöka. Det var bitvis riktigt bra driv och flåset var under kontroll men det var benen som klagade.
Jag var ganska stel och stum i framsida lår vilket hindrade mig något men det märktes mest i början och i uppförsbackarna. Det var en god inledning på säsongen och nu gäller det bara att försöka hålla igång. Minst en gång i veckan och gärna mer är målet.
|
|
|
2013-04-22, 14:35
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2013-04-21
Tid: 11:35 - 12:40
Frivändningar
5x40
5x40
3x45
3x45
3x50
Började rätt bra men urartade i någon form av höftjucksorgie. Vaderna var ganska möra från löpningen så där saknades det en helt del explosivitet. Men det var framför allt för yviga drag som stälde till det.
Marklyft
5x67,5
5x85
3x100
5x127,5
3x142,5
1x160
10x85
10x85
10x85
Fortfarande sliten i benen och lite stel från löpningen. Tur att vaderna inte behövde vara med så mycket. Första lyftet på 160 kg var rätt mörkbrun men det fanns kvar ett eller två reps. Men då fegade jag ur och vågade inte ta i ordentligt så stången lättade inte ens. Dåligt ur ett psykologiskt perspektiv, hade varit bättre att strunta i det istället.
Militärpress
5x22,5
5x27,5
3x35
5x42,5
3x47,5
1x55
10x35
10x35
10x35
Tangerat personbästa är inte fy skam. Det gick inte särskilt fort men var snyggare än sist och kanske liiite mer explosivt. Då räknar jag i alla fall cykeln som lyckad.
Latsdrag
10x60
10x60
7x60
Fick stressa för att hinna med och sumpade därför sista tian.
Kommentarer
Ibland så ska man helt enkelt vara nöjd med det lilla, att klara kravet. fast med tanke på hur den senaste månaden sett ut så är det inte så illa. Nu gäller det att ladda inför den nya cykeln och att verkligen fokusera på de lyft som är relevanta. Det känns också som att vikten börjat gå åt rätt håll igen trotts alla excesser som varit. Det är främst disicplinen på vardagarna jag lever på, för helgerna har inte varit målbildsmässiga. Men nu så ser jag på sätt och vis en ljusning. Under maj så blir det till att grisa på rätt hårt på jobbet och då brukar kosten skta sig självt. Det är när jag har fritid och en massa sociala aktiviteter som det börjar skita sig.
|
|
|
2013-04-24, 13:42
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2013-04-21
Tid: 11:35 - 12:40
Morgonvikt: 92,7 kg
Knäböj
5x57,5
5x72,5
3x87,5
5x92,5
5x107,5
5x122,5 ( 142,7 kg PB )
Med vaderna någolunda kurerade så hade jag inga vettiga ursäkter att förlita mig på, det var bara att köra. Inte fullt så tungt som jag trodde att det skulle vara. Men jag fick göra en omstart efter att ha gjort de tre första. Stången ville inte riktigt ligga rätt på ryggen. Sista repetitionen var inte långt i från maxtung men det finns kaske 2,5 kg till att ge.
Bänkpress
5x30
5x40
3x47,5
5x50
5x57,5
5x65,0 ( 75,7 kg )
10x47,5
10x47,5
10x47,5
10x47,5
10x47,5
Hade i ärlighetens namn tänkt försöka mig på en sjua. Men efter en tillräckligt grisig femma så fick det vara nog. Det var dock fortsatt ganska fina bänkar undantaget andra tian då jag låg lite konstigt.
Stångrodd
10x65
10x65
10x65
Det känns som att stångrodden är det viktigaste komplemetet så det var här jag lade mitt krut innan det var dags att gå.
Kommentarer
Även om det inte var en riktig smakstart så var det klart dugligt. Lite svagt pannben fpör att jag ska vara nöjd men uppenbarligen acceptabla resultat. Det är bara att nöja sig med att klara minimipresationerna. Tillråga på allt så fick jag just veta att det sanrt är dags för blodgivning. Så snart så tarman ytterligare en liten smäll. Men allt det ingår i, april - träningsmånaden som Oden glömde.
|
|
|
2013-04-24, 15:50
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Mycket bra böjt!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.
|

|