Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-18, 21:48   #331
whuddafuks
Elskar pråttin asså

Reg.datum: Nov 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Vics Visa inlägg
Tack för svaret!

Fast hur ofta bör man stretcha höftböjarna? Ska jag göra det varje dag eller några ggr i veckan? Vid varje tillfälle så stretchar jag i ca 5 min.

Sent from my iPad using Tapatalk
Så ofta som du pallar och får resultat! Jag försöker att stretcha varje kväll, men jag kör då "bara" i 2 min, så du behöver kanske inte köra lika ofta då du kör 5 min (eller så behöver du? Kan vara rätt individuellt!)
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 22:59   #332
dluddeckens
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Tråden handlar om upplägg för att sträva mot mer svank, aight?
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 00:09   #333
whuddafuks
Elskar pråttin asså

Reg.datum: Nov 2012
Citat:
Ursprungligen postat av dluddeckens Visa inlägg
Tråden handlar om upplägg för att sträva mot mer svank, aight?
Tvärtom!
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 17:56   #334
Woody R
Registered User

Woody Rs avatar

Reg.datum: Apr 2011
Jag har mycket svank enligt mig själv, har ont i högra sidan av ländryggen hela tiden och är mer stel i min högra hamstring än vänstra, samt overall stel i ryggen/benen.

Så jag vet inte om jag ska stretcha hamstrings eller framsida och höftböjaren?

I vissa perioder då jag stretchat hamstrings är det som om jag fått lite mer ont, samt om jag är ute å går mycket så får jag också mer ont i ryggen än om jag sitter stilla mycket, gymma går bra men märker att om jag kör tex militärpress kan jag få ont då jag svankar lite extra och för några dagar sen har jag också börjat få ont i ländryggen då jag kollar neråt med huvudet eller böjer ryggen det minsta.

Senast redigerad av Woody R den 2014-01-09 klockan 17:58.
Woody R är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 18:00   #335
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Kombinationen ont i ländryggen och ökad stelhet i ena sidan så bör du istället misstänka att det är ländryggsbesvären som ger stelheten och inte tvärt om. Disktryck mot durasäck eller nervrot kan ge ländryggssmärta och öka muskeltonus i de muskler som innerveras av segmentet, ofta t.ex. hamstringsmuskeln.

Om det är så kan du stretcha hamstrings till förbannelse utan att få mer än ytterst kortvarig effekt eftersom problemet är signaleringen till muskeln från ryggen, och inte ett problem i muskeln i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 18:21   #336
Woody R
Registered User

Woody Rs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Kombinationen ont i ländryggen och ökad stelhet i ena sidan så bör du istället misstänka att det är ländryggsbesvären som ger stelheten och inte tvärt om. Disktryck mot durasäck eller nervrot kan ge ländryggssmärta och öka muskeltonus i de muskler som innerveras av segmentet, ofta t.ex. hamstringsmuskeln.

Om det är så kan du stretcha hamstrings till förbannelse utan att få mer än ytterst kortvarig effekt eftersom problemet är signaleringen till muskeln från ryggen, och inte ett problem i muskeln i sig.
Så vad kan jag göra för att förhindra detta då?

När jag står upp och får ont i ryggen och roterar fram bäckenet så slutar det göra ont för stunden.
Gammal 2014-01-09, 18:27   #337
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Woody R Visa inlägg
Så vad kan jag göra för att förhindra detta då?

När jag står upp och får ont i ryggen och roterar fram bäckenet så slutar det göra ont för stunden.
Du kan söka dig till en sjukgymnast med McKenzie-kompetens (vilket många har utan att ha några "diplom", märkväl) för att få diagnos och behandling. Behandling i det här fallet kommer vara saker du själv ska göra för att bli bra i din rygg, men det hajjar du nog vid det här laget.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Gammal 2014-01-09, 18:31   #338
Woody R
Registered User

Woody Rs avatar

Citat:
Du kan söka dig till en sjukgymnast med McKenzie-kompetens (vilket många har utan att ha några "diplom", märkväl) för att få diagnos och behandling. Behandling i det här fallet kommer vara saker du själv ska göra för att bli bra i din rygg, men det hajjar du nog vid det här laget.
Har varit till en sjukgymnast som kommit fram till att jag ska stretcha baksida lår, framsida lår och höftböjaren samt ta det lugnt med träningen och försöka bygga upp en starkare "bål", men efter att ha läst denna tråd så verkar det lite kontraproduktivt.
Gammal 2014-01-09, 18:35   #339
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Woody R Visa inlägg
Har varit till en sjukgymnast som kommit fram till att jag ska stretcha baksida lår, framsida lår och höftböjaren samt ta det lugnt med träningen och försöka bygga upp en starkare "bål", men efter att ha läst denna tråd så verkar det lite kontraproduktivt.
Det kommer alltid vara så att det finns en risk att olika bedömare gör olika bedömningar. Det din sjukgymnast har till sin fördel är att han faktiskt träffat och undersökt dig, men med tanke på hur många konstiga bedömningar jag sett av patienter som framförallt varit hos privatpraktiker så tänker jag att man aldrig ska hålla en sjukgymnasts (läkares, naprapats, kiropraktikers) bedömning som Sanningen (Tm).

Citat:
Gammal 2014-01-16, 23:57   #340
Hulero
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
Citat:
Det kommer alltid vara så att det finns en risk att olika bedömare gör olika bedömningar. Det din sjukgymnast har till sin fördel är att han faktiskt träffat och undersökt dig, men med tanke på hur många konstiga bedömningar jag sett av patienter som framförallt varit hos privatpraktiker så tänker jag att man aldrig ska hålla en sjukgymnasts (läkares, naprapats, kiropraktikers) bedömning som Sanningen (Tm).
Hallå där Sheogorath! Citerar för att du enkelt ska kunna se.

Du verkar ju kunna det här väldigt bra, så jag testar att slänga iväg mitt problem så får vi se vart vi kommer.

Jag har alltid haft mycket svank men har aldrig tagit mig tiden att försöka arbeta bort den. Har tränat på gym nu i 15 månader och har tidigare spelat fotboll i sex år. Problemet är att de senaste veckorna har jag fått en oerhörd värk i nedre ryggen när jag kör knäböj. (Bör tilläggas att jag är stel i fotlederna men jag ska börja jobba på det med).

När jag kör knäböj så kommer det en smärta direkt till höger (3-5cm kanske) om ryggraden precis över skinkan som även går ned en bit. Kan ta en bild imorgon om det skulle behövas. I vilket fall, när jag kör knäböj känns det som att det blir överansträngt eller så i det området, värker väldigt mycket oavsett om man står, sitter eller ligger. Senaste passet släppte smärtan helt först 15min efter mina 4 set knäböj var avklarade. Jag har mina aningar om att det är höftböjaren som spökar, kan det stämma?

Efter att ha läst dina inlägg som du skrev för 6 år sedan om hur man ska träna bort svanken så har jag förstått att man ska fokusera på att träna hamstrings och gluteus maximus, gärna med utfall, samt magmusklerna i kombination med stretchingen:
http://home.swipnet.se/~w-59651/gk/b...ing/flm02s.jpg

Min fråga är då om smärtan jag har kan hänga ihop med min svank och därmed mina obalanserade muskler i området?

Tack på förhand!
Hulero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 06:12   #341
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Det kan vara så att överdriven svank och smärta i ländryggen orsakas av ett och samma problem: svag stabiliserande bukmuskulatur. Det skulle i så fall betyda att det inte är svanken som är problemet men att den orsakas av samma problem som är det som ger dig ryggvärk.

Den vanligaste orsaken till smärta i ländryggen i framåtböjda lägen är i min erfarenhet dock diskrelaterade: en buktande disk som trycker antingen mot durasäcken som innesluter ryggmärgen, eller ger ett lätt tryck mot en avgående nervrot som går till den smärtande muskeln. Då kan stärkande av den djupa bukmuskulaturen hjälpa men ofta får man snabb effekt av övningar som rent mekaniskt pressar tillbaka disken på plats. Det är det McKenzie-tekniken går ut på som är allmänt använd inom sjukgymnastiken och brukar ge fantastiskt bra resultat. När du googlar det kommer du säkert tycka det är paradoxalt eftersom övningen man gör är att gå upp i överdriven svank från magliggande med hjälp av armarna, men det är helt rätt.

Du har "vant" dig vid att tänka att det är din svankrygg (som jag inte sett och inte kan bedöma) som ger dig besvär. Förmodligen är det inte så.

Citat:
Gammal 2014-01-17, 12:04   #342
Hulero
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
Citat:
Det kan vara så att överdriven svank och smärta i ländryggen orsakas av ett och samma problem: svag stabiliserande bukmuskulatur. Det skulle i så fall betyda att det inte är svanken som är problemet men att den orsakas av samma problem som är det som ger dig ryggvärk.

Den vanligaste orsaken till smärta i ländryggen i framåtböjda lägen är i min erfarenhet dock diskrelaterade: en buktande disk som trycker antingen mot durasäcken som innesluter ryggmärgen, eller ger ett lätt tryck mot en avgående nervrot som går till den smärtande muskeln. Då kan stärkande av den djupa bukmuskulaturen hjälpa men ofta får man snabb effekt av övningar som rent mekaniskt pressar tillbaka disken på plats. Det är det McKenzie-tekniken går ut på som är allmänt använd inom sjukgymnastiken och brukar ge fantastiskt bra resultat. När du googlar det kommer du säkert tycka det är paradoxalt eftersom övningen man gör är att gå upp i överdriven svank från magliggande med hjälp av armarna, men det är helt rätt.

Du har "vant" dig vid att tänka att det är din svankrygg (som jag inte sett och inte kan bedöma) som ger dig besvär. Förmodligen är det inte så.
Tack så mycket för svaret!

Jag har kollat in och testat McKenzie-tekniken och den verkar lovande, men en sak gör mig fundersam. I flera klipp där den förklaras så säger de att den ska ta smärtan från benen och istället fixera den i ländryggen. Jag vill förtydliga att jag inte har någon smärta i benen, utan endast i just ländryggen ner mot gluteus.

Tack på förhand
Hulero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 12:07   #343
nyrjoh
Registered User

nyrjohs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:

Finns det några undersökningar som visar förändring av diskkontur av McKenzie behandling? Jag har sett någon studie gjord på segment men kan inte påminna mig att det gjorts på någon patientgrupp t ex i MR? Har du tillgång till någon så vore det intressant att läsa.
Gammal 2014-01-17, 13:10   #344
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh Visa inlägg
Finns det några undersökningar som visar förändring av diskkontur av McKenzie behandling? Jag har sett någon studie gjord på segment men kan inte påminna mig att det gjorts på någon patientgrupp t ex i MR? Har du tillgång till någon så vore det intressant att läsa.
Inte vad jag känner till. Det är en förklaringsmodell som så vitt jag vet är baserad på mekaniskt "tänk". Inga före-efter-undersökningar med MR.

Sådana hade förstås varit väldigt spännade.

Citat:
Gammal 2014-01-17, 13:11   #345
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hulero Visa inlägg
Tack så mycket för svaret!

Jag har kollat in och testat McKenzie-tekniken och den verkar lovande, men en sak gör mig fundersam. I flera klipp där den förklaras så säger de att den ska ta smärtan från benen och istället fixera den i ländryggen. Jag vill förtydliga att jag inte har någon smärta i benen, utan endast i just ländryggen ner mot gluteus.

Tack på förhand
Den kan absolut vara effektiv även vid ländryggvärk utan bensmärta.

Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:05.