Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-06-05, 10:24   #316
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Reg.datum: Jan 2017
Jag har avverkat tre lopp sedan sist. Persat på 5 och 10 km.

Ingen styrketräning.

Bygger ett badrum hemma och när det är färdigt kommer jag att påbörja nästa projekt vilket är ett hemmagym i ena garaget.

Ser fram emot att lyfta igen. Jag kanske gör en nystart och kollar stats nu för att köra ett minimalistiskt program och ser var jag landar.

Kanske mer fokus på löpstyrka och funktionell träning (allergisk mot det uttrycket) som gör mig till en bättre atlet snarare än lyfta maxtungt eller bli stor.

Formen är god i övrigt. Har varken deff eller svull nu.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-08-09, 12:01   #317
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Inte lyft något sedan sist. Kanske går till ett nyöppnat gym på måndag för att testa.

Jag har lyckats skada knät, sytt, repat mig och tävlat sedan sist. Är i ok form men väger några kg för mycket för att prestera max. Börjat jogga lite längre på söndagar och sprang 20 km sist. 22 imorgon eventuellt.

Det ska bli intressant att se hur mycket min totalvila påverkat bänkpressen. Utöver det har jag lite ont i vänster axel, min gamla skada. Har väl lekt på något utegym igen.
Gammal 2025-10-10, 10:44   #318
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Nu blir det nästan en 3.0 här.

Jag har stukat foten och köpt gymkort på mitt fantastiska gym. Jag kommer att testa logga i StrengthLog så att jag lajvar en riktig rookie och börjar på noll. Med tre barn numer blir det ännu en större utmaning att fortsätta bli bättre för varje år. Men det är planen.

Kanske tränar en vecka och sen skriver in 1rm för perioden i olika övningar. De är skrämmande låga nu! Sedan se hur snabbt jag kan öka i diverse.

Jag kommer att få svar på hur mycket min bänk minskar av att aldrig träna den för att sen se hur snabbt den kommer tillbaka med sporadisk träning.

Jag siktar på två gånger helkropp per vecka med fokus på rehab. Så har jag tidspress kör jag rehab för vänster axel och höger vrist.

Vad detta kommer att göra för min löpning? Av allt jag har läst och vet så tror jag faktiskt inte att jag kommer att prestera så pass mycket bättre i löpning. Jag kommer att bli mer hållbar däremot.

Det viktigaste för min löpning nu är att planera livet så att jag får tid och energi för MYCKET löpning. Mitt längsta långpass var på 25 km och jag var på väg att persa på halvmaran i en satsning innan jag stukade foten. Nu avvaktar jag med det rekordet.

Chins då? Det fixar jag inte utan att laga axeln, vilket verkar vara något jag måste göra konstant och regelbundet.

Hemmagym
Det bygger jag 2026 är planen. Tyvärr ingen plats för löpband.

Startar ikväll. Borde även ta en bild nu när jag är smalfet så att jag kan jämföra med när jag toppar inför lopp och har gymmat en del.

Nästa planerade lopp är 5 km isväg. Siktar på pallen.

I år har jag sprungit sex st lopp och är rätt nöjd, även om jag lät mig själv tappa lite. Fick barn, skadade mig ett par gånger och sådår.

Mål 2026
Milen under 40
Hamna på pallen i något lopp, vilket som helst.
Ta min polares rekord på halvmaran som är norr om 1:35 iallafall. 1:32 kanske det var.
Kanske testa en halvmara på tävling?
Få frisk axel, behålla frisk kropp.

Nu kör vi!
Gammal 2025-10-14, 11:59   #319
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Jag har börjat med sexor på 70 i bänk. Lite smärta i axeln så vågade inte gå tyngre.

Får se ikväll om jag kör någon typ av RSR med 6 st treor för att väcka styrkan lite.

Har fått in några km löpning efter min stukning. Idag blir det nog runt en mil totalt. Onsdagens pass blir lite snabbare. Kanske först nästa vecka jag kan börja trycka på igen.

Latsdragen började jag på 80 kg då smärtan begränsade lite. Jag kommer inte att gå över det om jag inte är smärtfri.

I övrigt har jag kört vadpressar, rumänska mark och hamstring curl för löpningen.
Gammal 2025-10-15, 07:56   #320
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Jag gjorde några treor på 75 i bänken. Sexor på 70. Ok axel i vissa lyft. Avlyftet är nästan värst.

Samma vikt som sist på neutral lats. Öm axel fortfarande.

Sprang 5 km progressivt från 11 till 16 kmh.
Gammal 2025-10-17, 12:36   #321
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Axeln är lite bättre nu. Lite mindre smärta.

Fortsatta latsdrag på 80 kg. Fokuserat blir det hyfsat smärtfritt nu. Jag kör på så några pass till.

Utsida axlar och rehab för axeln fortsätter. Sg bra ut i spegeln då jag hade linne.

Löpning känns bättre, smärtar när jag vrider foten men fick till ett 3x2 km tröskelpass på tot 10 km. Inga fläktar på gymmet så det blir väldigt blött.

Jag vågar inte böja och marka innan vristen känns bättre.

Anmält mig till första loppet 2026. Siktar på pallplats på 5 km. Det får bli en tuff vinter!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:43.