Citat:
Ursprungligen postat av Toppis
Tycker du (och ni andra) att svarta bönor går lika bra eller bättre än kikärtor i bakverk som detta? Kör ofta med kikärtor när jag gör tex chokladkakor/pudding/gröt och tycker det passar utmärkt. Aldrig testat svarta bönor dock och vet inte ens hur dom smakar.
|
Jag har inte provat att baka med något annat än kikärtor så kan väl inte göra en rättvis smakjämförelse. Dock tycker jag inte att kikärtor, svarta bönor, sojabönor, kidneybönor osv inte skiljer sig vidare mycket i smaken när man äter dem som vanligt. Den största skillnaden sitter enligt mig i konsistensen. Kikärtor är t ex mycket torrare och hårade än svarta bönor och därför kan jag tänka mig att de ge mer smak åt bakverket eftersom man får i sig mer hela "chunks". En teori i alla fall...
Sen måste jag tillägga att när man bakar tex en brownie med bönor tycker jag inte att man kan förvänta sig att det ska smaka exakt som en vanlig brownie. Det
är ju ingen vanlig brownie och den innehåller ju bönor så givetvis kommer den smaka därefter. Dock är det ju inget som säger att den smakar äckligt. Jag har bara fått positiva smakupplevelser av dessa okonventionella bakverk
Citat:
Ursprungligen postat av REDaction
Lagt märkte till att dom flesta verkar använda stevia som sötningsmedel i den här tråden. Är det av någon speciell anledning det är att föredra vid bakning eller har det bara blivit så?
|
Förut använde jag Canderel söströ men övergick till Stevia eftersom det inte ger några kalorier. Det beter sig inte riktigt likadant som vanligt socker men jag tycker att det är ett OK substitut. Har inte upplevt några läbbiga bismaker.
Sen skulle jag vilja flika in en stor +1 på Vicarious bakorgie. Alla tre såg mycket fina ut och jag känner mig hedrad att du vågade dig på "mitt" recept